Anmeldelse af Westworld sæson 2

These violent delights have violent ends

(Foto: Westworld/HBO)

Slutningen på Westworlds indledende sæson indeholdt om muligt flere spørgsmål end svar. Så det var med en bævende finger over play-knappen at den nye sæson blev sat i gang. Som anmelder har jeg fået lov til at se de første fem afsnit, og efterfølgende er jeg blevet endnu mere utålmodig op til premieredatoen den 23. april på HBO Nordic. For jeg vil så gerne diskutere dem med andre serieelskere og Westworld-fans!

Anden sæson byder på meget mere at grave i, og I kan kun glæde jer til at gætte med som sæsonen skrider frem. Jeg lover (ama’r halshug) ikke at afsløre vigtige plottvists og pointer i min anmeldelse her. Når anden omgang Westworld er slut kommer en længere udgravning af serien her på sitet.

Der vil være spoilers for Westworld sæson 1 i nedenstående anmeldelse.

Sæsonen begynder, hvor den forrige slap. Den store skaber Robert Ford (Anthony Hopkins) fik præsenteret sin nye fortælling Journey Into Night, og så blev han skudt af Dolores (Evan Rachel Wood)… Men hans skaberværk står der endnu, og med en udvidet bevidsthed begynder Dolores på en ny rejse. Der er dele ved hendes udvikling som er både spændende og uhyggelig, men præcis som hun er bygget sidder hun til tider fast i en sentimental rille. Teddy (James Marsden) flankerer hende, dog uden at tilføje særligt meget, hvilket måske også fremhæver Westworlds egen hæmsko i fastlåste karakterer, der er utrolig lang tid om at finde ud af at verden/parken nu ser meget anderledes ud.

(Foto: Westworld/HBO Nordic)

En ny labyrint?

Jagten på en dybere mening blev målet for The Man in Black/William (Ed Harris), selvom de spor han fandt frem til ikke var lagt ud til ham. Men nu er spillereglerne blevet ændret, og det giver ham blod på tanden til at udforske mere. Ud over Maeve (Thandie Newton) er William en af mine personlige favoritter. I et forsøg på at finde en mening med tilværelsen eller manglen på samme driver den nådesløse cowboy ud på et nyt eventyr. Men denne gang er der langt mere på spil, og faren er højere. Det klæder historien, at der nu er flere konsekvenser, og så er Ed Harris en fantastisk skuespiller, som man kun har lyst til at se mere fra.
Maeve vendte en eventuel frihed ryggen, for at finde sin datter. Og hun vil gå meget langt for at finde hende. Med sine nye evner kan hun manipulere med robotterne som hun vil, og det kan måske vise sig at være svært i forhold til historiens fremgang. For, hvad stopper hende? Maeves karakter er interessant, for nedenunder kynismen er moderen, der forsøger at redde sit barn, og man kan næsten se hvordan de to retninger river i hinanden i hendes øjne.

(Foto: Westworld/HBO Nordic)

Droner, Arnold og Bernard

Nu, hvor vi ved at Bernard (Jeffrey Wright) er en robot bliver hans formål noget andet. Hvis side er han på, og vil han ultimativt ændre sig til at være ond, når han udfører Fords befalinger? Og hvilken betydning kommer det til at have, at han er bygget i Arnolds billede. Som det kunne ses i nogle af de første offentliggjorte billeder fra sæsonen er det også sammen med Bernard at vi præsenteres for de nye droneværter (drone hosts), der er hvide robotter uden ansigt. De er mildest talt enormt uhyggelige, og udover at bidrage til mystikken fungerer de også som en ansigtsløs trussel mod alle de andre. De er, ligesom alt andet i universet, flot udført og deres hvide ydre vækker næsten minder om et Apple-produkt, der er muteret og har vokset sig større.

(Foto: Westworld/HBO Nordic)

Shogun World

Det er allerede blevet offentliggjort, at vi får et kig ind i en af de andre verdener man også kan opleve: Shogun World. Eller som en af karaktererne beskriver den; En mere voldelig udgave af Westworld. Og lad mig sige én ting. Glæd jer! Det er nogle virkelig dygtige skuespillere de har fået fat i, og den nye verden åbner op for endnu flere muligheder i seriens forløb, og jeg glæder mig til at se, hvordan den yderligere bliver brugt i seriens videre forløb. Dog er der en lille nagende frygt for, at Shogun-delen bliver en krykke for serien i sin egen gimmick, og ikke bruges fuldt ud.

Det skorter ikke på symbolikken, der til tider bruges på en næsten sarkastisk vis og udstiller vores behov for at kunne udbryde ”SE! Jeg lagde mærke til det!”. Og jeg nyder det ærlig talt. For det er netop det som Westworld gør så godt. Serien udnytter publikums gættelyst, og har på den måde vendt hele spillet på hovedet. Galgenhumoren fornægter sig dog heller ikke og den mest geniale kommentar kommer fra parkens historiemand, Lee Sizemore (Simon Quarterman); ”Beautiful way to watch the sun rise, glistening off the intestines of the recently mutilated”. Kommentaren bliver markerende for en sæson, der nok skal rive os alle med rundt i manegen mens de smukkeste billeder bliver understreget af volden og blodet, der plasker ud af livløse kroppe.

Westworld får premiere den 23. april på HBO Nordic.