Anmeldelse af Westworld sæson 3 afsnit 1 og 2

25. marts 2020

Så er de første par episoder af Westworlds nye sæson blevet tilgængelige på HBO Nordic, og hvis I ligesom mig har siddet på spring og ventet på at se, hvad der skete med Dolores, Bernard og alle de andre, så er ventetiden nu slut.

Større fokus på den virkelige verden

Historien begynder et par måneder efter Dolores’ flugt, og vi kan se, at hun har holdt sig travlt beskæftiget i den virkelige verden. Hun har skaffet sig en falsk identitet og har brugt den viden, hun fik fra Smedjens computere til at finde folk, der har betydning.

Blandt andet er hun begyndt at date den unge millionær Liam Dempsey Jr, der er søn af grundlæggeren til Incite-firmaet og gennem ham få kontakt til den store kunstige intelligens Rehoboam, en kæmpe elektronhjerne, der ligner en svævende sort globus. Hvad Dolores’ motiv er, er ikke blevet helt klart endnu, men der er ingen tvivl om hendes endelige mål – en krig mellem mennesker og robotter og et endeligt bevis for, at Dolores og hendes race er menneskene overlegne.

Mistanke til Dolores

Maeve, som jo ellers døde i sæson to, har vi jo fra traileren allerede vidst ville vende tilbage, og det gør hun også – lige så stærk, klog og rådsnar som før. Desværre er hendes situation ganske anderledes end før, og det er sjovt at se hende prøve at klare ærterne på en helt ny måde. Vi får også et glimt af en af de andre parker, nemlig ”Warworld”, som foregår under 2. verdenskrig med nazister og modstandsfolk i kamp i en lille by.

Sidst, men ikke mindst, er der en helt ny hovedperson – Caleb, en ung mand og tidligere soldat, der nu er småkriminel og får psykologisk rådgivning for depression. Han er en spændende, ny person, fordi han modsat alle de andre jo er et ”rigtigt” menneske og har en lidt anden synsvinkel. I stedet for de rige folk, vi har set besøge parken, er Caleb en taber. En, der arbejder som bygningsarbejder og laver lidt narkoudbringning og smårøverier om aftenen. Ikke en mand, man ville tro kunne ændre verden… men da han allierer sig med Dolores, er det spændende at se, hvor historien leder hen.

Hvem er inde i Charlotte?

falske

Som nogen vil huske dræbte Dolores Charlotte i sæson to og spillede selv hende, da Delos-folkene ankom til parken. Da serien sluttede havde hun skabt en ny krop til sig selv, men hun havde jo smuglet flere andre Værter ud af parken. En af disse ukendte andre er altså lige nu inde i Charlotte, men hun opfører sig stadig som den hårde business kvinde, den ægte Charlotte var. Men hvem er inde i hende? Er det Teddy? Måske Angela (den kvindelige Vært, der mødte William i toget helt tilbage i starten)? Eller en helt anden? Det finder vi forhåbentligt ud af senere i sæsonen.

Ny fortællermåde i sæson 3

Og mens vi snakker om cameos – så er det en herlig oplevelse at se de to skabere af Game of Thrones-serien Weiss og Benioff gæsteoptræde som to parkteknikere inde i The Mesa. Her sidder de hyggeligt nok og snakker om, hvad de skal lave, nu hvor de er blevet arbejdsløse, og den ene har åbenbart tænkt sig at smugle en full-size drage ud i småstykker og sælge den til et firma i Costa Rica! (Der er faktisk hele to jokes i den scene, fordi ”Firmaet i Costa Rica” hentyder til InGen, det firma der lavede Jurassic Park… som også er skrevet og skabt af Michael Crichton, ligesom denne verden…)

Serien er stadig spændende og velfortalt, visuelt smuk som altid, og dens store spørgsmål er også stadig intakt: Hvad gør et menneske til et menneske? Men denne gang er tingene vendt på hovedet, og i stedet for, at det er menneskene, der gæster robotternes verden, er det robotterne der er på vores hjemmebane. Dolores finder da også allerede i første episode ud af, at det spil, hun er på vej ind i, ikke er uden risiko for hendes eget liv.

Jeg giver, som altid, ikke stjerner, før en sæson er slut – men jeg synes sæson tre er kanonspændende, og jeg kan slet ikke vente på næste afsnit.

Se traileren til Westworld sæson 3:

Hvis du vil se klippet med Weiss og Benioff, så kan du se det her: