Anmeldelse af Westworld sæson 3

Der er længe at vente mellem sæsonerne i Westworld fra HBO Nordic. Vi havde allerede vænnet os til dette faktum mellem første og anden sæson – og vi gjorde det igen med den tredje sæson. Vi så mystiske trailere, der helt tydeligt viste, at denne sæson ville være helt anderledes end de to første, fordi den ville foregå uden for parken. Der ville også være en ny hovedperson. Men nu har Westworld jo aldrig været den nemmeste serie at se – så, er det stadig værd at følge med?

Svar: I den grad!

Dolores i krig mod de organiske mennesker

Rent kronologisk er tredje sæson den absolut nemmeste at følge med i. Den foregår over cirka 12 dage, og selvom der ”sideklippes”, og der er enkelte flashbacks – så foregår det hele kronologisk, hvilket jeg faktisk synes er rart, til en afveksling. Kort fortalt har Dolores, efter hun slap ud af parken, påbegyndt sin plan om en krig mod de organiske mennesker. Med sig har hun de fem personlighedsperler, hun stjal i slutningen af anden sæson – men som seer bliver man virkelig reelt overrasket over, hvem det er, Dolores har lagt ind i de nye Værtkroppe, hun har bygget. Hendes plan er ikke helt simpel, og hun er nødt til at placere sine hjælpere på strategiske steder – blandt andet en Værts-kopi af Charlotte Hale, som arbejder som insider-agent i Delos.

Vi finder også ud af, at den underlige efter-credit scene i anden sæson (hvor vi så William/The Man In Black som en Vært langt ude i fremtiden blive testet for troskab af en Værtskopi af hans afdøde datter!) ikke er sket endnu. William er stadig i live og bliver en vigtig brik i Dolores’ spil.

Fordi selve sæsonen foregår i vores verden, er risikoen større. Dør man, så dør man – der er ingen parkteknikere, der kan lappe én sammen igen. Dolores’ plan fokuserer på flere ting, men to af dem bliver hurtigt fremtrædende: At få kontrol over Rehoboam, den enorme kunstige intelligens, der kører denne fremtidsverdens version af internettet – og den nye karakter Caleb(Aaron Paul), en småkriminel eks-soldat, der nu arbejder som bygningsarbejder om dagen og narkokurer om natten. Han bliver hvirvlet ind i Dolores’ spind ved et tilfælde … eller gør han? For det er ret tydeligt, at hun ved mere om ham, end hun vil ud med.

Flot og politisk tredje sæson

Seriens største trumfkort er som altid dens visuelle udtryk. Den er filmet i Shanghai, der skal forestille det sci-fi agtige San Francisco, hvor det meste af handlingen foregår. Byen er filmet fantastisk flot, og selvfølgelig er den ”forbedret” med computereffekter. Samlet giver det et billede af en smuk, sund by, fyldt med grønne parker, skyskrabere og robotter … Ja, masser af robotter. Overalt. Under den smukke overflade er der imidlertid (som man jo havde regnet med) en sort underside af kriminalitet, dyriske drifter og dekadente rige, der vælter sig i penge, sex og magt. Det er den verden, Dolores vil bringe til ende – og ikke nødvendigvis livet som menneske. Men magten, kontrollen, de få rige, der styrer hele verden … Meget politisk i tidens tegn, kan man sige, og der skal nok også være de seere, der vil afsværge denne sæson, netop på det politiske grundlag. Det er nemlig meget tydeligt, hvad forfatterne gerne vil fortælle os om ”The One Percent” og hvordan de forvalter andres liv.

På nær Caleb er alle hovedrollerne gamle kendinge, og der bliver ikke brugt ret meget tid på karakterudvikling af de allerede kendte figurer. Vi ved godt, hvem Dolores er, hvem Maeve er etc – og der er ingen grund til at bruge tid (i den i øvrigt to episoder kortere sæson) på at vise dybere sider af dem. Derimod bruges der en del tid på Caleb, og vi får også nogle, desværre alt for korte, kig på Bernard og Stubbs, som stadig arbejder imod Dolores.

Kunne godt have været ti episoder

Sæsonen er som nævnt kun på otte episoder i stedet for ti, og det gør, at tingene bevæger sig hurtigt. Af og til FOR hurtigt. Jeg ville mene, at de sagtens kunne have lavet de normale ti episoder med det plot de havde – men det har formegentlig været et spørgsmål om penge – deres effektbudget må have været helt astronomisk. Derfor når sæsonen heller ikke helt op på siden af sæson ét i kvalitet, men jeg synes helt sikkert den er lige så god som anden sæson – hvis ikke bedre pga den førnævnte mere kronologiske historie.

I min omtale af første episode i sæsonen skrev jeg, at jeg forventede dette ville være afslutningen. Det er ikke tilfældet – HBO Nordic har officielt bekræftet, at det kommer en fjerde sæson. Det betyder dog ikke, at der ikke er op til flere karakterer, der helt sikkert har spillet deres sidste episode i denne serie, når sæsonen er afsluttet – også nogen, man som seer ikke havde forventet. (Et godt råd – husk at se scenen efter rulleteksterne!)

Det politiske element kan afskrække en del af befolkningen, og den meget hurtige handling trækker lidt ned. Men det er stadig en helstøbt serie, som du virkeligt kan nyde – hvis du altså husker at se med 100 procent og ikke sidde og lege med din telefon eller snakke med mormor imens. For ligesom i sæson to kræver historien fuld opmærksomhed for at få det hele med.

Fakta om Westworld sæson 3

Instruktører: Jonathan Nolan, Richard J. Lewis, Amanda Marsalis m. fl.
Manuskriptforfatter: Jonathan Nolan, Lisa Joy, m. fl.