Anmeldelse af What We Do in the Shadows

10. september 2019
Anmeldelse af What We Do in the Shadows
(Foto: What we do in the Shadows/FX Networks)

What we do in the Shadows er en vampyrserie. Så er det sagt. Men hvis du forventer smukke romantiske hugtandede helte ala Twilight, er du kommet det forkerte sted hen.

What we do in the Shadows er en komedieserie, og det er endda en virkelig god en af slagsen, der tager pis på alle de gamle myter om vores overnaturlige venner.

En fantastisk spin-off

What we do in the Shadows er en spinoff af filmen af samme navn. Filmen er fra 2014 og er en mockumentary om en gruppe newzealandske vampyrer, der bor sammen i en lejlighed. Den introducerer et univers med vampyrer, der kan flyve og forvandle sig til flagermus, og som har interne skænderier om rod i lejligheden. Filmen er en komisk genistreg (og kan ses på HBO Nordic ligesom serien), og universet overføres rigtig godt til tv-serien af samme navn. Det er nemlig ikke en remake af filmen, det er en spinoff – vi følger fire vampyrer, der bor i USA i samme univers. Serien tager tråden op fra filmen og viderefører universet på en meget gennemført måde. Det er noget så sjældent som en god spinoff – den tager alle de gode elementer fra filmen og tilføjer andre, som passer rigtig godt ind i universet. Den fortsætter med den samme goofy humor, og ligesom filmen er det en mockumentary, hvor vampyrerne sætter os ind i deres univers via interviews med et dokumentarhold – meget ala The Office.

Man skraldgriner lige fra starten

What we do in the Shadows handler om vampyrerne Nandor, Lazlo, Natasia og Colin, der bor sammen i en lejlighed i New York. Nandor, Lazlo og Natasia er alle Dracula-agtige, gotiske vampyrer, mens Colin er en energivampyr (en ekstremt kedelig vampyr, der suger energi ud af både mennesker og vampyrer). Humoren er sort og absurd, og det passer godt til det overnaturlige univers – hvad sker der mon, når en vampyr i flagermusskikkelse bliver ”reddet” af velmenende mennesker og sat i bur på et internat? Eller når en flok vareulve tisser på vampyrernes græsplæne? Stor komik er svaret – man skraldgriner simpelthen lige fra starten. I det hele taget forstår What we do in the Shadows virkelig at få sit publikum til at grine, og du behøver ikke at være fan af vampyrserier og -film for at forstå humoren – dog hjælper det nok til tider. F.eks. kan du se frem til en fantastisk gæsteoptræden af Wesley Snipes i en parodi på Blade.

Perfekt til et serie-marathon

Der er godt nok kun en sæson af What we do in the Shadows, og der er kun 10 afsnit i den. Men den passer perfekt til en regnfuld søndag, hvor du trænger til et godt grin. Du kan finde den på HBO Nordic, og bare rolig – sæson 2 er allerede på vej. Hos Vi Elsker Serier er vi allerede store fans af det tossede vampyrunivers, og serien får vores varmeste anbefaling.

Læs mere omHBO Nordic