Anmeldelse: "Alt i alt er 'Superman & Lois' en ommer"

AfFreddy E. Silva
9. september 2021

HBO Nordic fortsætter sin linde strøm af superhelteserier i DC-universet.

I Superman & Lois er de ikke alene blevet gift, men ligeledes er de også forældre til et sæt tvillinger i gymnasiealderen.

Tilbage til Smallville

Overtagelsen resulterer i, at Clark mister sit job på avisen, og i samme åndedrag mister han også sin mor. Efter sidstnævnte tragedie tager den lille familie til Smallville, Clarks barndomsby, for at deltage i moderens begravelse.

Tilbage i barndomsbyen går der ikke længe før vore helte opdager, at Morgan Edge ligeledes har interesser i Smallvilles minedrift, og hele befolkningen byder ham velkommen som frelseren af en stagnerende økonomi. Lois og Clark lugter dog skumle bagtanker, men før de kan give sig i kast med at søge svar og afsløre mulige skurke, bliver de bremset af ... forældrerollen.

Teenagerfamiliens udfordringer

Overraskelsen i familien bliver stor, da det viser sig, at det er den introverte Jordan, der har fået kræfterne, og denne opdagelse giver den plagede unge mand yderligere bekymringer på de smalle skuldre. Clark må træde til som både far og Superman for at lære sønnen at tøjle de nyfundne kræfter, samtidig med at både Jordan og Jonathan kæmper med de vanlige problemer i skole og privatliv.

Men i periferien dukker også pludselig en mystisk fremmed op, der bevæbnet til tænderne med avanceret teknologi og tilhørende superrustning, søger tilintetgørelsen af Superman.

Derved begynder et kaotisk ræs mod tiden, hvor Superman og Lois undersøger Morgan Edges skumle planer for det lille samfund samt forsøger at standse den mystiske fremmede – alt imens hverdagens familieproblemer ofte viser sig større og sværere end kampen mod selv en modstander i superrustning.

Et tema til det modne publikum

For værende inkarneret DC-fan blev jeg selv ganske hyped, da Superman & Lois fik premiere. Jeg vidste, at seriens tema syntes rettet mod et mere modent publikum end andre DC-serier såsom eksempelvis Stargirl. Med Superman & Lois fik vi en serie, der ville bygge på præmissen om det jordnære forældrepar og deres daglige udfordringer med familie og karriere, børneopdragelse og selvrealisering. Jeg håbede inderligt på, at den ville sigte lidt væk fra det farvestrålende legeland, vi så i Stargirl og mere mod et virkelighedstro univers som vi fik med Watchmen.

Desværre tabte den pusten trods intentionerne.

Jordnære hovedpersoner

Derudover får vi indblik i den side af heltenes liv, som man aldrig før har set på skærmen: Lois og Clark er gift og ikke bare nygifte, men ligeledes forældre til to store drenge. Fokus i serien igennem bliver af samme årsag ikke på Lois og Clarks kærlighed til hinanden som par, men på kærligheden til familien som helhed, hvilket er en interessant vinkel, især for de mere modne superheltefans, der selv har børn og de samme udfordringer i det daglige.

At opleve Superman bliver kaldt hjem midt i en kamp mod en skurk, fordi sønnen har problemer i skolen, er en ganske morsom afspejling af det moderne menneskes valg og prioriteringer på et fuldtidsjob og med familielivet som den evige joker. Det samme gør sig gældende for Lois, der midt i sin opsøgende journalistik og afsløringen af Edges planer, må fare hjem til familierabalder lige inden det store gennembrud.

I sig selv en glimrende ide, men desværre ikke udført som undertegnede kunne ønske sig det.

Et miskmask af forfejlede intentioner

StargirlStargirlSuperman & Lois

Af samme årsag kunne man have forventet, at det som eksempelvis i Watchmen, blev præsenteret med en anelse mere alvor og realisme. Desværre bliver Superman & Lois på det punkt til et miskmask af forfejlede intentioner: Sæbeoperascener som taget ud af Glamour, frygteligt dårlige 90'er-effekter, som selv Xena ville skamme sig over, og tåkrummende skuespil fra aktører, der selv har svært ved at finde indlevelsen.

Lois, Jonathan og Sarah løfter serien

Grimm

Ligeledes overstråler Jordan Elsass konstant sin enerverende klynkende seriebror, og Elsass' selvsikre og tilbagelænede skuespil giver os en troværdig og elskværdig Jonathan Kent.

Supermans barndomskæreste, Lana Langs datter Sarah (Inde Navarette), har samme selvsikkerhed i rollen som drengenes nære veninde, og hun kunne sagtens have båret en rolle, der havde fyldt lidt mere i serien. Dette er set i kontrast til den anden af tvillingerne, Alex Garfin, der er pinefuld at iagttage, når han forsøger sig som skabagtig teenager med social angst.

Desværre formår hverken Tulloch, Elsass eller Navarette at løfte bunken af middelmådige præstationer, som resten af Smallvilles befolkning leverer. Selv seriens hovedskurk, Morgan Edge (Adam Rayner), er knap nok værd at nævne i anmeldelsen for at spare spalteplads.

En ommer

Superman & Lois

Dens vinkel på teenagerfamiliens problemer er ikke til forældre med hang til superhelte, men i er i stedet formidlet i øjenhøjde med familiens yngre medlemmer. De unge får så måske et fint og til tider en underholdende analogi omkring deres forældres rolle i familien, men for os andre kommer identifikationen med de hårdtarbejdende teenforældre Clark og Lois aldrig rigtigt ind i hjertet.

Så det publikum, der igen håbede på en DC-serie med en tone a la Man of Steel eller Justice League må atter vente på næste mulige seriemirakel.

Fakta om serien:

Instruktør: Lee Tolland Krieger m.fl.
Manuskriptforfatter: Greg Berlanti og Tood Helbing
Medvirkende: Tyler Hoechlin, Elizabeth Tulloch, Alex Garfin, Jordan Elsass, Wolé Parks m.fl.
Antal afsnit: 15
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 23. februar 2021
Dansk streamingtjeneste: HBO Nordic

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.

Læs mere omHBO Nordic