Anmeldelse: 'And Just Like That...' vil det hele, men kan ingenting

And Just Like That ...

Det sidste afsnit af serien 'And Just Like That...' er løbet over skærmen på HBO Max.

her

De sidste otte afsnit var karakterdræbende, forudsigelige og top irriterende. Elskede du Sex and the City, og har du endnu ikke set And Just Like That…, så bare lad være. Not worth it!

Kan det blive FOR politisk korrekt?

And Just Like That..Girls Golden Girls

Omend jeg synes Carrie står smukt i sine rynker og grå hårs pragt, stylet i SATC-værdige outfits, så mislykkes serien TOTALT. Fordi den vil det hele, så ender den med at kunne absolut ingenting. I sit forsøg på at gøre alt rigtigt, bliver den så top irriterende, at mine knoer bliver hvide af raseri. Man kaster om sig med vigtige emner som race, religion, køn, identitet, sorg, venskab, ægteskab, forældreskab, man smider sågar en lyn-hurtig Holocaust-fornægter ind, bare lige for at få ramt hele paletten. Ingen af emnerne får fuld opmærksomhed, og de smider i stedet en kæmpe chance for succes på gulvet.

Det, der irriterer mig allermest, når nu serien skal være så f***ing politisk korrekt, er, at man fremstiller en motionscykel som årsag til et hjerteanfald og derved dødsfald, men rygning er stadig cool? Nej, nej, nej, bare kæmpe nej.

Where did the sex go?

Charlotte giver dog til tider Harry et blowjob (hov, i har da vist glemt, at Charlotte i SATC ikke brød sig om at give oralsex?). I forsøget på at aftabuisere emnet kommer det til at handle om, hvor overrasket de andre kvinder er over, at hun stadig giver blowjobs, og om hvorvidt hun skal snakke om sex med sin datter. Selvfølgelig skal man tale om blomster og bierne med sine børn og give storken en velfortjent pause, men det behøver altså ikke være en samtale om, hvordan ens forældre har sex. That’s a no go.

Miranda får sit livs bedste sex. Hell yeah, you go girl. Men kan vi snakke om, hvor vanvittigt det er, at hun får det i sin bedste venindes køkken, mens veninden er lænket til sin seng grundet en hofteoperation. Wow. En New York Times bestseller-forfatter med den mest fantastiske gaderobe, som spankulerer gaderne øde i sine Manolo’s er nu en kvinde i forfald. Carrie er klar til Golden Girls.

Nådesløst karakterdrab

Der er ingen af vores elskede og ikoniske karakterer, der drager nogle fordele ved denne nye version. Tværtimod nedgør og latterliggør den vores kvindelige helte.

Charlotte er den eneste tilnærmelsesvis tålelige, og det er udelukkende, fordi det er tydeligt, at hun SKAL være for meget af det gode, så det faktisk bliver komisk. Karakterudvikling og alderdom er selvfølgelig velkommen og en selvfølge, men stakkels Steve. Overladt til det trivielle hamsterhjul, uden nogen form for appetit på livet og så med høreapparat.

Big er slået ihjel samt klippet ud af det sidste afsnit grundet anklager om seksuelle overgreb. Alle kvinder, der er modige nok til at stå frem med anklager har min støtte, men vi bør også tale noget mere om cancelculture, når mange mænd med et hurtigt snip er klippet ud af deres karriere, inden nogen dom er faldet.

Stanford, Carries mest trofaste og venlige ven, er gjort til en kryster, der stikker halen mellem benene, flygter til udlandet og efterlader sine kære med et sølle brev. Jeg er klar over at Willie Garsons triste bortgang kan have forårsaget komplikationer, men den afsked var uværdig.

Ingen af karaktererne går fra And Just Like That... med særlig meget værdighed … så trist.

And Just Like That... vil det hele og kan ingenting. Serien er et sørgeligt forsøg på at genoplive noget ikonisk, men desværre har den så travlt med at være politisk korrekt, at den har glemt sin DNA. And Just Like That... misser sin mulighed for at være ligeså forgangssættende som Sex And The City var for 90’erne. For min skyld kunne man brænde den og smide asken ud fra en bro i Paris, sende den til London eller Tokyo for at blive glemt, men desværre rygtes det, at der muligvis kommer endnu en sæson.

To modvillige hjerter (som kun går til de to første afsnit).

Fakta om 'And Just Like That...':

Instruktør: Michael Patrick King, Gillian Robespierre, Nisha Ganatra, m.fl