Anmeldelse: “Away bærer præg af at være en rigtig amerikansk basker”

Handlingen i rumserien Away er tynd, men Hilary Swank spiller godt.

Stik mod almindelig adfærd har jeg inden for de sidste par dage ædt hele serien Away på Netflix.

Away sørger for god underholdning, spænding og drama, men den efterlader ikke det store indtryk.

Så går du og føler dig lidt overvældet af landets eller verdens tilstand, så kan du jo vælge at se Away og komme lidt op i raket-perspektiv i stedet (undskyld platheden).

Fly Me to the Moon …

Serien går i al sin enkelhed ud på at en gruppe astronauter fra forskellige nationerne sammen skal gøre det umulige og sætte foden på Mars. Undervejs opstår der selvfølgelig komplikationer både af praktisk format, astronauterne imellem og med de efterladte familiemedlemmer på jorden. Måske ikke den mest chokerende storyline men ikke desto mindre fængslende.

Hovedfokus er i serien på kaptajnen Emma Green (Hilary Swank) og hendes familie hjemme på jorden, men undervejs får vi et lille indblik i de forskellige astronauters baggrund og deres indbyrdes forhold.

Desværre er karakterne noget karikerede, når det kommer, hvilken nationalitet de har. Langt hen ad vejen er der måske noget om snakken, men jeg sad alligevel og krummede tæer, da den russiske kosmonaut (deres ord for astronaut er meget federe) svævede rundt, mens han drak sig fuld i hjemmelavet vodka, eller når den engelske botanist er så formel og stiv i antrækket, at man ville kunne skære sig på kanterne af hans korrekthed.

Store armbevægelser i Away

Away bærer præg af at være en rigtig amerikansk basker. Følelserne er med store og voldsomme armbevægelser, og Kina er klart dem, vi mindst kan lide. Dog blødes skurkebilledet lidt op, så vi ikke er ude i helt sort/hvid, når det kommer til bad guys. Serien spiller i den grad spiller på de store følelser; klump i halsen, sidde på kanten af stolen og sejrsråb, når krisen klares.

Der, hvor Away kan noget spændende, er, at den giver et indblik i den lavpraktiske hverdag ombord på færgen til Mars. De misunder hinandens mad, forsøger at håndtere, at kilometerne til Jorden bliver længere og længere, de har deres eget værelse med medbragte minder, og sover de ikke i deres seng, er de nødt til at være bundet fast for ikke at svæve rundt. Så kommer der selvfølgelig en masse drama undervejs, hvor man sidder og bider negle, bevares.

Away er virkelig virkelig godt lavet. På den der måde, hvor man glemmer, at serien rent faktisk ikke er optaget i en rumfærge, som flyver ud mod Mars. Her kan man mærke, at producenterne har nogle store (økonomiske) muskler at spille med. Grafikken er flot og gennemført.

Mod stjernerne (igen)

Hilary Swank har været borte fra spotlightet et stykke tid, men hun gør et rigtig godt comeback i denne serie. Uanset om man synes, at plottet er for gennemskueligt eller trivielt, eller om man er helt solgt, så kan vi ikke komme udenom, at hun virkelig leverer et godt stykke skuespil. Sammenbidt, professionel, med et blødende hjerte for sin besætning og mand og datter derhjemme.

Swanks illustration af en kaptajns balancegang mellem at være en stærk leder, en tæt kollega, en god mor, en nærværende partner og en bange astronaut efterlader virkelig ikke meget slinger i valsen. Jeg sad og følte mig helt lettet over ikke at skulle være splittet mellem alle disse roller, både hjemme på Jorden og i rummet.

Og apropos hjemme, så tager serien begrebet langdistanceforhold til et helt nyt niveau (høhø). Det er mig stadig ubegribeligt, at man kan ringe fra Månen og skrive sms’er, når man er i rummet. Men det giver i serien et sjovt twist, fordi det er muligt for kaptajn Green at følge med i livet derhjemme, selvom hun er meget langt væk. Hvilket jo selvfølgelig også skaber en masse drama.

Sigter efter stjernerne men lander på månen

(Jeg lover det var min sidste platte reference) Min største anke, når det kommer til denne serie, er, at jeg ved min død ikke ville kunne forestille mig, at de pågældende astronauter ville komme igennem en screening i virkeligheden, når det kommer til mental stabilitet. De jagtes af deres fortid, og der er konstant udfordring på beslutninger eller på, hvem der burde have kommandoen. De er ikke de mest stabile mennesker, og der dukker skeletter frem, som jeg virkelig håber man ville fange, før man spærrede fem mennesker inde i en dåse i tre år.

Away er en spændende serie, men jeg er ikke faldet ned af stolen over hverken handlingen eller nytænkningen. Jeg var godt underholdt, men nu hvor det sidste afsnit er rullet over skærmen, så må jeg konstatere, at det hele på den ene eller anden måde er noget, vi har set før.

Jeg giver den tre hjerter, og de er baseret på spændingsniveauet og Hilary Swanks præstation.

Fakta om Away

Dansk streamingtjeneste: Netflix