Anmeldelse: ’Candy’ byder på sex og øksemord, men mangler stadig vildskab

Anmeldelse Candy
Jessica Biel som Candy Montgomery i serien Candy / Foto: Disney+

True crime-miniserien ‘Candy’ på Disney+ har masser af godt skuespil, men er blodfattig på tempo og overraskende øjeblikke.

Har vi overhovedet brug for flere true crime-serier?

Ugentligt smider streamingtjenesterne den ene titel efter den anden efter brugerne, både dokumentarer og fiktionaliserede adaptationer. Det siger sig selv, at ikke alle besidder den højeste kvalitet og i bund og grund bare er spild af tid.

Derfor kræver det noget særligt at skille sig ud fra myriaden af tilbud. Og Candy: A Death in Texas på Disney+ har rigeligt med blikfang – Justin Timberlake i en birolle f.eks. – men lever den så op til forventningerne?

Svaret er todelt.

Serieveteraner i front

Miniserien Candy: A Death in Texas handler om det brutale drab på Betty Gore (Melanie Lynskey fra Yellowjackets) i 1980 i den texanske forstad Wylie. Fra start ved vi, at morderen er Candy Montgomery (Jessica Biel bl.a. The Sinner), en ganske almindelig hausfrau, som dog har haft en affære med afdødes mand, Allan (Pablo Schreiber fra Halo).

Men er det rent faktisk grunden til, at Candy bliver en brutal øksemorder, der har hakket sit offer til noget nær ugenkendelighed? Eller var det selvforsvar mod en jaloux kone, som ville eliminere elskerinden?

Det er de spørgsmål, som serieskaberne Nick Antosca (Channel Zero, Brand New Cherry Flavor) og Robin Vieth prøver at give en forklaring på. Det meste af Candy handler om begivenhederne, der fører op til mordet, og den efterfølgende retssag.

Og der er rigeligt med serieerfaring til at løfte opgaven med at belyse, hvad der er foregået i de småexcentriske texaners dagligdag. Udover de allerede nævnte karakterer, spiller Timothy Simons fra komedieserien Veep Candys godmodige husbond, Pat.

Gud og sex

Mens mændene er på arbejde, skal hustruerne passe hus og børn, og selvfølgelig holde sig up to date på den seneste sladder i nabolaget. Og da den lokale præst forlader sin mand og finder sig en ny muskelbøf af en mand, føler Candy sig inspireret. Hun vil også ud af sin trivielle hverdag, så jagten på en omvandrende dildo går i gang.

Det er ikke ligefrem, fordi det vælter med adonisser i nabolaget. I en ganske sjov montage, bruges der slowmotion til at vise, hvordan Candy nærstuderer potentielle kandidater. Det er langt fra erotisk, men passer fint ind i seriens overordnede quirky attitude.

Og det er også en af dens hæmsko. For det virker som, at der er blevet skruet lige vel op for 80’er-æstetikken, og ikke på den elegante måde. Det er på den overdrevne ‘pege fingre ad hvor fjollede de ser ud’-konto, og den fase er vi altså kommet videre fra. Det er så 2020.

Fremragende skuespillere

Hvad der ikke kan sættes en finger på, er til gengæld præstationerne på skuespilsfronten. Jessica Biel fik en fantastisk karriere-renæssance med den isnende krimi-serie The Sinner, og hun leverer her igen varen. Når man først kommer udover synet af den fjollede paryk, hun har på, er Biel en fornøjelse som den lettere maniske Candy.

Modsætningen er Melanie Lynskey, som virkelig er legemliggørelsen af livstræt husmor, der hader sin tilværelse. Sammenspillet med Pablo Schreiber er elegant nedtonet, så de få følelsesmæssige udbrud, de to personer kommer med, bliver siddende i kroppen hos seeren.

En scenestjæler finder vi i Raúl Esparza, der med sin bulderbasse af en forsvarsadvokat er garant for flere af de sjoveste momenter i Candy.

Derfor er det så meget desto mere ærgerligt, at miniserien føles lige til den lange side. På trods af, at den kun er på fem afsnit, føles tempoet til langsomme side. Slow burns kan noget, men så skal der også være en gevinst i sidste ende, som berettiger, at der dvæles ved semi-unødvendige elementer.

Hvor er vildskaben?

Med tanke på serieskabernes CV, kunne man have forventet mere vildskab i Candy. Med Channel Zero og Brand New Cherry Flavor har Nick Antosca skabt to af de serier med flest WTF-øjeblikke de sidste 10 år, men her i Candy: A Death in Texas er det så som så med det opsigtsvækkende.

I direkte sammenligning med hans og Robin Veiths – som i øvrigt var en af de bærende kræfter på sci-fi-serie-mesterværket The Expanse – forrige true crime-samarbejde The Act, blegner Candy. Skuespillet fejler som sagt ikke noget, men det uventede og overvældende er ikke til stede i miniserien.

Og for at en true crime-fortælling skal have sin eksistensberettigelse, skal der være en X-faktor. Udover skuespillet – og Justin Timberlakes fabelagtige skovsnegl af et overskæg – er der ikke meget, som gør, at Candy skal indfinde sig på din must-see watchliste.

Fakta om ‘Candy: A Death in Texas’:
Instruktør: Michael Uppendahl Jennifer Getzinger, Benjamin Semanoff, Tara Nicole Weyr
Manuskriptforfatter: Nick Antosca (skaber), Robin Veith (skaber) mfl.
Medvirkende: Jessica Biel, Melanie Lynskey, Pablo Schreiber, Timothy Simons, Raúl Esparza, Justin Timberlake mfl.
Antal afsnit: 5
Land: USA
Produktionsår: 2022
Dansk premieredato: 10. oktober 2022
Dansk streamingtjeneste: Disney+

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ’Under the Banner of Heaven’ er true crime og fiktion i en skøn cocktail

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af The Sinner

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: Der er ikke meget, jeg ikke kunne lide ved Yellowjackets

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like