Anmeldelse: Chris Rock brillerer i rollen som gangsterboss i ny Fargo-sæson

Standupkomikeren har hjertet med i Fargo sæson 4 på HBO Nordic.

Fargo er en af de serier, du bare må og skal se. Punktum. Det er godt og vel seks år siden, at den første sæson rullede hen over skærmen, og verden blev introduceret for Billy Bob Thorntons bedrageriske og voldelige Lorne Malvo og Martin Freemans knap så ekspressive og halv-ynkelige forsikringssælger, Lester Nygaard. Siden er det blev til to sæsoner mere, og de har nogenlunde formået at holde det høje niveau. Spørgsmålet, der straks rejser sig, er så selvfølgelig, hvordan den fjerde sæson på af Fargo klarer sig i forhold til resten. Det kigger vi nærmere på her.

En af de første ting, du lægger mærke til, når du tager hul på fjerde sæson af Fargo, er, at serien ikke foregår i den amerikanske stat Minnesota. Er det en fejl, tænker du måske, men nej, det er meget bevidst, og den efterhånden veletablerede norm med Minnesota niceness sætter stadig sit klare aftryk på serien.

Vi er imidlertid langt væk fra hændelserne i de foregående sæsoner både i tid og i sted. Begivenhederne i sæson fire udspiller sig i Kansas City, Missouri. En amerikansk by, der ligger små 1000 kilometer syd for byen Fargo.

Vi er i begyndelsen af 1950’erne, men for at sætte scenen skal vi faktisk længere tilbage i tiden end det. Kansas City er nemlig en by, der siden tidernes morgen har været plaget af organiseret kriminalitet, og fjerde sæson begynder med at forklare, hvordan det først var de jødiske bander, der styrede byen. Men som alt andet her i verden, så er der intet, der varer for evigt.

Overraskende god som boss

USA er en nation bygget på immigranter. En kendsgerning, der har sat sit aftryk på stort set alt i amerikansk kultur og historie. Det gælder også for den kriminelle underverden. Det ser vi blandt andet udspille sig i begyndelsen af fjerde sæson, hvor vi bliver vidner til, hvordan det jødiske kartel på drabelig vis bliver smidt ud af Kansas City af de nyankomne irske bander.

Irerne, der nu regerer på gaderne i Kansas, får dog ikke lov til at beholde magten længe, før en ny modstander melder sig på banen. Denne gang er det den italienske mafia, der melder sig ind i kampen. Først forsøgte de to grupper at leve side om side, men det ender selvfølgelig i blod, da den irske boss’ søn sælger sin far ud, og italienerne får overtaget i byen.

Og her lander vi i begyndelsen af sæson fire, hvor historien gentager sig. Den italienske mafia, der nu styrer den organiserede kriminalitet i byen, bliver pludselig udfordret af en ny rival; afroamerikanerne og deres leder Loy Cannon, en nådesløs forretningsmand, der er villig til at ofre alt for at få mere magt, som i serien bliver spillet med både overbevisning og hjerte af ingen ringere end Chris Rock. Jep, standupkomikeren Chris Rock.

Et mangfoldigt cast

Herfra tager serien ellers fart, og vi bliver lige så stille introduceret til de forskellige medvirkende i denne sæson. Det er stort cast, hvor vi blandt andre møder Oraetta Mayflower. En twistet om end ganske høflig sygeplejerske fra Minnesota, spillet af Jessie Buckley (Chernobyl, Taboo), hvis handlinger er med til at fyre op under konflikten imellem de to bander i Kansas City.

Jason Schwartzman (Rushmore, Scott Pilgrim Vs. The World) spiller Josto Fadda: Det nye overhoved i den italienske mafia, efter at hans far omkommer på tragikomisk vis. I serien ser vi blandt andet, hvordan Josto opdager en ny masochistisk side af sig selv, da han krydser veje med Mayflower – hvilket munder ud i noget usandsynligt godt tv.

En anden skøn karakter er Timothy Olyphants (Justified, Deadwood) Dick Wickware – eller “Deafy”, som han bare bliver kaldt i serien. Dick Wickware kommer fra forbundspolitiet og er på jagt efter to undslupne fængselsfanger. Oveni hatten er han mormon og helt ubestikkelig, hvilket selvfølgelig er dårligt nyt for seriens mange kriminelle. Resten af castet er mindst lige så farverigt som ovennævnte, og det er en fryd at se dem udfolde sig på skærmen.

Holder stilen

Der lyder en klar anbefaling herfra til at se den fjerde sæson af Fargo. Serien er fyldt med sjove karakterer, gode replikker, mystik, mærkværdigheder, groteske mord og koldt vejr. Okay, det er godt nok sommervejr i de sidste to afsnit, men produktionen blev til dels udskudt på grund af COVID-19. Serien mister lidt tempo i sæsonens midterste afsnit, men formår at komme op i gear igen til sidst.

Sæson fire får ovenikøbet et ekstra lag på grund af den tid, den foregår i. Racismen lever i bedste velgående i USA i 50’erne, og immigranternes kamp om at blive en accepteret del af samfundet er en vigtig del af historien. Derudover er der også en rød tråd til de tidligere sæsoner, som er med til at binde det hele sammen*.

Humoren er lidt off indimellem, hvor det kammer over og bliver for plat. Der er for eksempel flere scener, hvor nogle af karaktererne slår en kæmpe brandskid. Første gang var det sjovt, fordi det var så uventet, men det går igen lige lovligt mange gange. Men med den advarsel i mente, så er du dog godt klædt på til at give dig i kast med serien selv. Brug nogle af helligdagene her i julen på at få den set!

*Hint: der er en lille after credits scene til sidst i sidste afsnit

Fakta om Fargo sæson 4

Instruktører: Michael Uppendahl, Noah Hawley, Dearbhla Walsh og Dana Gonzales