Anmeldelse: ‘Cowboy Bebop’ er ‘Firefly’ med et skvæt Tarantino

Foto: Cowboy Bebop/Geoffrey Short/Netflix

Selvom min anmelderkollega bedømte den til en af årets værste serier, så kan Cowboy Bebop nu nok alligevel finde et publikum.

Det er altså, hvis man kan leve med et lettere ustabilt handlingsflow og en lidt nyttesløs stræben efter to forgængeres kultstatus. 

Genindspilning af en anime

Netflix har efterhånden en fornuftig samling japanske anime.

Derfor rammer det ikke helt ved siden af, når de satser på en live-action genindspilning af den gamle halvfemserklassiker anime Cowboy Bebop.

Er man ikke bekendt med den animerede serie, har Netflix netop tilføjet den til deres repertoire i forbindelse med den nye series ankomst. Derved er der en fin mulighed for at få sammenligningsgrundlaget på plads.

Dusørjægere i rummet

Seriens præmis er egentlig interessant i sig selv, hvis man har en forkærlighed for popcorns-science fiction af den lidt skæve slags.

Vi befinder os i en fremtid, hvor rumrejser er blevet en del af hverdagen, og hvor smutture til Mars, Venus og andre interplanetariske udposter er som et roadtrip til Stevns. I denne virkelighed lever Spike Spiegel (John Cho, Star Trek reboot og Harold & Kumar Go To Whitecastle) og Jet Black (Mustafa Shakir, Luke Cage) som dusørjægere, de såkaldte cowboys.

Indkvarteret i deres lettere forfaldne rumskib Bebop lever de fra hånden til munden, mens de konstant jagter den helt store gevinst – en drøm, der oftest lurer i horisonten uden helt at komme inden for rækkevidde.

Skeletter i skabet

Allerede fra første færd møder de to venner den rivaliserende cowboy Faye Valentine (Daniella Pineda, Jurassic World: Fallen Kingdom), der skifter mellem at mele sin egen kage eller at samarbejde med de to uheldige makkere.

Men de har alle skeletter i skabet.

Spike har en hemmelighed, som han ikke deler med sin ven og kollega Jet, den tidligere betjent: Forbryderorganisationen The Syndicate har fået et godt øje til Spike efter vennernes seneste job, og noget tyder på, at en hengemt fortid gradvist indhenter ham.

Jet blev skilt fra sin kone og mistede samvær med datteren efter en begivenhed, der ligeledes resulterede i at han mistede politiskiltet.

Faye jagter modsat de andre to selv sin fortid, da meget tyder på, at hun ikke er den, som hun giver sig ud for.

Så med take-away på menuen, corgi-vovsen Ein i lasten og bebop-jazzen skruet op på max fortsætter ræset efter dusører samt de mange sandheder, der lurer lige ved galaksens nærmeste nudelbod.

Ustabilt handlings-flow

Cowboy Bebop er på mange måder kun en middelmådig serie. Hverken helt varm eller helt kold, trods min anmelderkollega bedømte den til en af årets værste serier. På en god dag kan den nu nok sagtens finde et publikum.

Først og fremmest har den et lidt ustabilt, men fint underholdende handlings-flow, hvor hvert afsnit skifter radikalt mellem enten at levere et par øjeblikkes smil eller en sekvens kedsomhed.

Derfor skal man ikke forvente for meget af Cowboy Bebop, der ikke kræver større opmærksomhed end at man lige kan lave en kaffe, mens man lytter med i handlingen imens.

Firefly med et skvæt Tarantino

For os, der stadig hænger fast ved mindet om Joss Whedons alt for tidligt afsluttede cowboy-scifi Firefly, bliver Cowboy Bebop et lidt slunkent plaster på såret i mangel af bedre.

Cowboy Bebop bliver dog lidt mere sin egen, når den udbasunerer de fede 70’er jazzrytmer ud, og især introen er lækker for seere med hang til moderne jazz og bebop.

Kombinationen af musik, tøjstil og space-gunslinger/cowboytema giver serien en smag af Firefly med et skvæt Quentin Tarantino. Ideen er ikke dårlig, men eksekveringen er ikke helt nok til at hæve Cowboy Bebop til op over stuetemperatur.

Desværre ingen ‘Harold & Kumar’-kemi

John Cho har generelt en charmerende udstråling i sine roller, men kemien mellem ham og Mustafa Shakir føles forceret og uden kammeratskab.

Har man oplevet Cho i Harold and Kumar-franchisen, så ved man hvordan et blændende samspil mellem to hovedroller kan forvandle en halvdårlig ide til en ganske anstændig komedie. Desværre er kammersjuk-vibrationerne slet ikke til stede i Cowboy Bebop, og de intime vennestunder bliver allerhøjst muntert akavede.

Daniella Pineda gør et acceptabelt stykke arbejde som Faye, om end karakteren bliver lidt for påtaget og ufrivilligt irriterende til tider, og det kan være svært at vurdere, om det er skuespillerens tolkning af Faye eller manuskriptet, der sporadisk kører skævt.

Cowboy Bebop puster og har mel i munden

Serien bliver dog som helhed båret skrøbeligt frem af det western-setting, der ligeledes gjorde Firefly til en kultserie.

Problemet ligger dog primært i, at Cowboy Bebop puster og har mel i munden: Hvor den oprindelige Cowboy Bebop-anime var ren neo noir-tegnefilm med tilbagevendende dyster og mørk stemning, så forsøger den nye live actionversion at være et amalgam af animens trøstesløshed kombineret med Fireflys lette og humoristiske stemning.

Resultatet bliver en halvhjertet kombination af hyldest til animationen og forsøg på wild west-scifi i Shaft-stil.

Kalorielet sci-fi

Selvom jeg ikke mener, at Cowboy Bebop fortjener titlen som ‘årets værste serie’, ligger den desværre heller ikke i nærheden af toppen.

På dens gode stunder sniger den sig over middel, men heller ikke meget længere. Vi får højst flygtig underholdning i en tid spækket med solide serier – et billigt plaster på Firefly-såret og endda primært til publikum med hang til kalorielet scifi på tømmermændsdage.

Jeg tvivler stærkt på, at live-action-versionen af Cowboy Bebop nogensinde opnår forgængernes kultstatus. Selvom det forfriskende tema med bebop-musik gennemsyrer oplevelsen og forsøger at charmere os med saxofonernes rytmer, forbliver Cowboy Bebop den serie, man sætter på, når man savner den originale anime eller Firefly – og mens man alligevel lige klarer opvasken samtidigt.

Info om ‘Cowboy Bebop:

Instruktør: Alex Garcia Lopez, Michael Katleman
Manuskriptforfatter: Christopher L. Yost
Medvirkende: John Cho, Mustafa Shakir, Daniella Pineda
Antal afsnit: 10
Land: USA
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 19. november 2021
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Nye serier og sæsoner på Netflix i december 2021

LÆS OGSÅ: De bedste Netflix-serier til dig der elsker sci-fi

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘The Expanse’ holder niveauet i sin sidste sæson

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like