Anmeldelse: David Finchers nyeste film er enden på en 30 år lang besættelse

Foto: Mank/Netflix

Det er seks år siden, David Finchers seneste film havde premiere. Efter 30 års higen er det endelig lykkes ham at bringe liv til sin afdøde fars manuskript, men det er sjældent at den slags film bliver rigtig gode.

David Fincher har lavet udødelige filmklassikere såsom Fight Club (1999), Seven, (1995) og Zodiac (2007). Siden Gone Girl (2014) har der været stilhed fra instruktørens filmhænder.

David Fincher har dog ikke ligget på den lade side. Han har fungeret som instruktør og executive producer på Netflix-hit såsom House Of Cards (2013 – 2018), Love, Death & Robots (2019 -) og Mindhunter (2017 – 2019). Det lange parløb med Netflix udviklede sig tidligere i år til en eksklusiv aftale på fire år mellem parterne, og Finchers nye film, Mank, (2020) er første projekt fra den aftale.

LÆS OGSÅ: Nye serier og sæsoner på Netflix i december

Blandt filmnørder er David Fincher kendt for sine meget stilsikre film, hvor skuespillerne bliver tvunget ud i 30-40-50 takes i nøglescener, fordi Finchers ynder at følge deres bevægelser nøje med kameraet. Det er blot et af de mange kendetegn, han har udviklet gennemårene. En anden er farvetonerne og det mørke thrillerunivers, han ynder at bevæge sig rundt i. Derfor er det også meget atypiske for David Fincher at lave en sort/hvid-film, som Mank nu engang er.

Faderens arv

Jack Fincher, David Finchers far, døde i 2003 og var på det tidspunkt i gang med sin 8. udgave af manuskriptet til Mank. En film om Herman J. Mankiewicz, amerikansk manuskriptforfatter og drukkenbolt, der skrev Citizen Kane (1941), der ofte refereres til som værende en af verdens bedste film nogensinde.

Det er hverken en fordrejning af sandheden eller pure opfind at beskrive Mank som en besættelse for David Fincher. Han har fortalt vidt og bredt om, hvordan det tykke filmmanuskript har stået på hylden på hans kontor og samlet støv – og at han burde have lavet Mank i stedet for sin debutfilm Aliens 3 (1992).

LÆS OGSÅ: Nye serier og sæsoner på HBO Nordic i december

Oprindeligt var det planen, at han efter succesen i slut 90’erne med film som Seven og The Game (1997) ville begynde arbejdet på Mank sammen med faderen Jack. Projektet blev skrinlagt, fordi David Fincher stod hårdt på, at filmen skulle filmes i sort/hvid, og på det tidspunkt var der ingen af de store studier, som drømte om at lave en stor/hvid-film med et blockbuster budget.

Fra højre entreer Netflix

David Fincher sagde for nylig i et interview, hvor overrasket han er over, at Netflix gav Mank-projektet grønt lys og derudover er accepterede, at filmen ville være i sort/hvid. Her bør der falde en indskudt bemærkning om, at David Fincher nok er den eneste, som er overrasket over det.

For det første har de, Netflix og Fincher, en eksklusiv aftale. Dernæst har Fincher leveret det ene hit til Netflix efter det andet. Eksempelvis var Mindhunter tiltænkt HBO. Sidst men ikke mindst har det været en (uforløst) drøm, indtil nu, at bringe faderens manuskript til live i noget nær 30 år. Det vil næsten være naivt og tro, at Mank ikke var det kys, der blandt andet forseglede den 4-årige eksklusive aftale mellem streaminggiganten og David Fincher.

Og hey, budgettet skulle ”kun” ligge på omkring 30 millioner dollars, altså en kvart sæson af The Crown (2016 -). Tænk på det som et greb i lommen for at gøre en gammel ven glad.

LÆS OGSÅ: Mindhunter sæson 3 er officielt droppet

Stream and Chills vært, William er splittet over Mank, som langt fra er David Finchers bedste film. Den har været en besættelse, og det er sjældent godt. Lyt til Stream and Chills anmeldelse af filmen her, og bliv meget klogere på forunderlige Fincher.

Ugens anbefalinger

Better Call Saul, Netflix
The Mandalorian, Disney+
Lego Masters, TV2 PLAY

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af Mindhunter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like