Anmeldelse: ‘Den som dræber – Fanget af mørket’ sæson 2 er endnu mørkere end forgængeren

Foto: Den som dræber sæson 2

Den som dræber – Fanget af mørket anden sæson er mere brutal og mere mørk end dens forgænger – og det både hjælper og arbejder imod den.

Natalie Madueño er trådt tilbage i sin rolle som profileren Louise i en ny sag, der skal opklares.

For fem år siden blev tre unge mænd myrdet brutalt – en af dem var Alices (Solbjørg Højfeldt) eneste søn, Markus. Alice kontakter Louise, der er hendes bedste venindes datter, for at få hjælp til at opklare sagen, inden hun dør af sin terminale sygdom.

Det sender Louise ud på en rejse gennem mørke tanker og modvilligt politi, og hun dykker ned i de dybeste afgrunde for at løfte sløret for, hvem der har dræbt Markus og de to andre mænd.

Nye sager, gamle profiler

Det er svært at se en dansk krimi, uden at det klinger en smule hult. Det er ikke fordi Den som Dræber – Fanget af Mørket ikke er god og ret spændende i dens udformning, men det er begrænset, hvor mange ”nye” gerningsmænd der findes. Mange scenarier er allerede set før i en ældre serie, og det begrænser ofte nye serier.

Det betyder, at Den som Dræber – Fanget i Mørket i den grad skruer op for brutaliteten, volden og de afdæmpede lys og toner, så det hele føles ekstra dystert og tungt.

LÆS OGSÅ: 5 serier du måske har overset på DRTV

Det er et spændende koncept, de bygger på, og det er selvfølgelig også rart, at en dansk krimi endelig træder lidt ud over tærsklen og opper brutaliteten, så det næsten kan mærkes på egen krop, men det bliver måske en smule løst. Jeg oplever nu ikke, at det påvirker seer-glæden, så man kan sådan set godt se bort fra det.

Langsom opbygning

Jeg synes dog, at serien er lidt langsom i dens opbygning af karakterer, og det den er en smule sløv til at sætte historien op; det kommer nok mest af, at der er så meget nostalgisk dialog (især i første afsnit) mellem Louise og Alice. Selvom det egentligt er fint at få lidt mere baggrundshistorie på Louises karakter, så bliver det altså også langtrukkent.

Desuden finder jeg det lidt sjovt, at der altid er en form for opskrift til sådan en serie, hvor der er mindst ét ødelagt forhold, mindst én fra enten Norge eller Sverige og mindst én, der er forbigået i et forhold eller i jobbet.

Det er dog dejligt, at de har udviklet på formlen i forhold til den nye drejning, serien har taget – profilering er ikke nødvendigvis et af de emner, der bliver bragt mest op, og det er vildt spændende at følge processen af profilering, især i det danske format.

LÆS OGSÅ: Anbefalinger: 3 gode serier du bør se i marts

Udover det, så kan jeg også sætte enormt meget pris på, at serien foregår (for det meste) i Odense, så man får lidt et afbræk fra København, som ifølge de fleste krimiforfattere er et drabsmekka.

Jeg vil dog sige, at det betaler sig i sidste ende, at historien bliver bygget så meget op i første afsnit, og at man kender mere til Louises historie, fordi det giver en dybde, især når vi kommer til det første mord, der bliver begået i nutiden.

Mere ud i det åbne

Jeg må indrømme, at jeg forventede en form for gentagelse af første sæson – den mørke, røde betoning og lys, den fordækte gerningsmand, men det er mindre fordækt i denne omgang, og det løfter faktisk serien lidt.

Det kan selvfølgelig godt være, fordi jeg selv kommer fra Odense og dermed genkender områderne i afsnittene, men det er alligevel virkelig dejligt at se stederne, der bliver omtalt (både i forbindelse med ofrene og i forbindelse med efterforskningen), i dagslys. Det er efterhånden en sjældenhed, at man egentligt ser de omtalte steder.

LÆS OGSÅ: Nye serier på streamingtjenesterne i marts 2021

Det er også virkelig fedt, at det ikke er kvinder, der er ofre, men mænd. Det giver en helt anden stemning og er dejligt friskt at se, selvom der stadig er en smule stereotyper, der går igen. Dem kunne jeg godt være foruden, men det er petitesser, der heldigvis kan overses, fordi resten af serien er så flot konstrueret.

Skuespil i top

Selv med et begrænset antal afsnit, så kan jeg med sikkerhed sige, at Natalie Madueño virkelig er trådt i karakter og lander tungt og solidt på den hylde, hun er på. Krimiverdenen klæder hende helt vildt, og hun virker selvsikker.

Det er også hendes første hovedrolle (som ikke deles med en mandlig modpart som i første sæson), så jeg havde lidt regnet med, at hun måske lænede sig lidt op ad sine medskuespillere, men hun står hamrende stærkt og godt, solidt plantet i sin rolle, og bærer i den grad serien på sine skuldre.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: Turen tilbage til ‘The Twilight Zone’ er skræmmende – på den gode måde

De støttende karakterer spiller også godt, især op ad Natalies rolle. Blandt andet er Solbjørg Højfeldt eminent i sin rolle som mor til en dræbt og samtidigt en kvinde, der har affundet sig med sin terminale sygdom.

Helle Fagralid som hovedefterforsker på sagen er også helt igennem fantastisk. Hun er stoisk, men giver plads og er rummelig i sin karakter og har samtidigt en form for “grounding” i sin rolle. Hun bærer sin karakter enormt flot, og det er forfriskende med en kvinde i den rolle. Det er også meget forfriskende at se en efterforsker, der ikke er helt sammenbidt, fyldt til randen med nikotin eller er en regelrytter i så hård en grad, at efterforskningen går i stå, som man normalt oplever i andre former for krimi.

Udført og udarbejdet

Jeg har været meget positivt overrasket over anden sæson af Den som Dræber – Fanget af mørket. Den har en dybde og sårbarhed, som jeg slet ikke havde forventet, og serien formår at optræde fuldt ud gennemarbejdet og gennemtænkt.

Viaplay har i hvert fald valgt de helt rigtige veje at gå og har i den grad formået at nytænke deres koncept uden at vige fuldstændigt væk fra det, der gjorde serien god i første omgang.

Alt i alt er det en god start og en solid anden sæson, der opper gamet i forhold til brutaliteten, skuespillet og den omkringliggende stemning – og jeg kan næsten ikke vente på at se Den som Dræber – Fanget af mørket færdig, når den rammer Viaplay d. 28. marts.

Fakta om ‘Den som dræber – Fanget af mørket’ sæson 2

Instruktør: Jonas Alexander Arnby
Manuskriptforfatter: Ina Bruhn, Per Daumiller m.fl.
Medvirkende: Natalie Madueño, Helle Fagralid, Solbjørg Højfeldt, Tobias Santelmann m.fl.
Afsnit: 8 afsnit (anmelder har set de 3 første via screeners)
Premieredato: 28. marts 2021
Streamingtjeneste: Viaplay

LÆS OGSÅ: Wonder Woman 1984: 5 ting vi glæder os til

LÆS OGSÅ: 5 grunde til at vi glæder os til Paramount+

LÆS OGSÅ: Endelig er den her: 5 gode grunde til at se ‘Zack Snyders Justice League’

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like