Anmeldelse af Dirk Gently’s Holostic Detective Agency

Fotokredit: Netflix

Dirk Gently’s Holostic Detective Agency er en Netflix produceret serie (2016-), som bygger på Douglas Adams bogserie af samme navn.

Fotokredit: Netflix

Serien er skabt og instrueret af Max Landis og har Elijah Wood i hovedrollen som den deprimerede og fortabte Todd, der gennem mødet med Dirk Gentley (Samuel Barnett) rives gennem universets huller af tidslommer, fantastiske tilfældigheder og absurde plotloops. Jeg må indrømme, det var med en del skepsis, jeg først lukkede op for serien.

Alt for ofte synes jeg, humoristisk absurde fortællinger bliver stupide og ligegyldige i deres stræben efter at være “mærkelige” og at historien og karaktererne forsvinder i platheder af talende fisk i høje hatte eller dansende dværge. Dirk Gentley formår på en gang at være den mest absurde tv serie, jeg kan mindes at have set – og samtidig at bibeholde både realisme og følelse.

Fotokredit: Netflix

Karakterenes forhold til hinanden er dybe, forvirrende og ofte sørgmodige – hvilket bidrager til realismen og historiens ark, der til trods for alle absurditeter hænger rigtig godt sammen.

Noget der i særdeleshed adskiller  “Dirk Gentley…” fra resten af seriejunglen, er at den hele tiden gør op med stereotyper især de race og køns relaterede.I serier som “The Walking Dead” ser vi ofte en overlevelsesgruppe sammensat af en asiat, en sort, en mexicaner og tre hvide, hvoraf den ene hvide er racist og de andre to heltemodigt bekæmper ham.Det skaber nemme konflikter – og bekræfter et hvidt publikum (gennem deres identifikation med de ikke-racistiske hvide) i vores egen medlidende godhed. De sorte karakterer i “Dirk Gentley…” har ikke denne bi-funktion, men får lov at eksistere i kraft af sig selv.

Kvinderne sparker bare generelt røv. Som eksempel på dette kan nævnes Dirk Gentley’s holistiske nemesis Bart (Fiona Dourif) der i sin søgen efter Dirk, dræber alle hun møder, simpelthen fordi det er hendes kald, da alle hun møder tilfældigvis fortjener at blive dræbt. Alt er tilfældigt og alt er skæbnesbestemt – på en og samme tid. Det er seriens hoved præmis, og det er ikke så kedeligt som det lyder.

Seriens første sæson har fart på fra start til slut med flyvende hajer, elskelige voldspsykopater, bedårende politifolk, besjælede hunde og tidsrejesens forviklinger.

Alt i alt er jeg ret så begejstret!

Fotokredit: Netflix