Anmeldelse: En revolvermand fødes – 'Billy the Kid' er et nyt take på en western

8. juni 2022
Billy the Kid / Foto: Viaplay

Serien er en langsom starter, men det er værd at hænge ved i den nye serie Billy The Kid, for selvom der er tale om historisk sludder, er serien underholdende.

Anmeldelsen er baseret på seks ud af otte afsnit.

Billy the Kid. Navnet alene tænder billeder i de fleste menneskers hoveder. Om det så er Emilio Estevez, der vanvittigt grinende skyder alt og alle i Young Guns eller den karamelspisende parodi i Lucky Luke eller Kris Kristoffersens lidt dybere version i Pat Garret and Billy The Kid – så kender vi alle Billy, alias William H Bonney, alias Henry Antrim, alias Henry McCarthy (hans borgerlige fødenavn).

I den nye serie på Viaplay, der bare hedder Billy The Kid, spilles Billy af Tom Blyth, og han formår at fange en mere følsom side af desperadoen, end vi har set længe. Hans Billy er naiv, kærlig og har et godt sind – men er samtidig villig til at skyde folk ned, når det gælder. Han er dog ikke morder og dræber aldrig i koldt blod – en uvillighed, som den virkelige Billy efter sigende også havde.

Historisk fri fantasi

Vi ser Billy som en lille dreng i New York, og hvordan hans forældre rejser vestpå som pionerer med ham og hans lillebror. Desværre går alting galt for den lille familie, og ulykkerne står i kø, om det så er at miste alle deres ting i en flod eller adskillige dødsfald, og Billy vokser op under en meget tung skygge. De første halvandet afsnit er Billy en lille dreng og spilles af en anden skuespiller, og først midtvejs i episode to dukker den unge mand, som vi følger resten af serien, op.

Serien tager sin tid. At kalde det en såkaldt ”slow burn” ville være en underdrivelse, for historien går fremad med museskridt. Jeg har set de første seks episoder ud af otte, og er endnu ikke kommet til Lincoln County, hvor Billys tid som fredløs virkelig tog fart. Jeg har en fornemmelse af, at serien sigter efter at lave mindst en sæson til, og det er selvfølgelig også helt fint, men man kunne godt have skruet tempoet lidt i vejret. Så hvis du forventer en actionserie i stil med førnævnte Young Guns, så er Billy the Kid bestemt ikke for dig. Der er nemlig forbavsende lidt skyderi i serien i forhold til de fleste westerns. Hvis du til gengæld er til et karakterstykke om en ung mands liv, der er på en ret direkte kurs ned i skidtet, så er serien både god og spændende.

Ligheder med computerspil

Billy the Kid

Mens jeg så serien, blev jeg flere gange mindet om spillet Red Dead Redemption 2, som jeg selv har spillet en del. Mange scener er filmet på nøjagtigt samme måde som spillet, og en enkelt karakter (Jesse) ligner fuldstændigt en karakter i spillet (Micah) helt ned til hans kostume. Også handlingen har flere gange ligheder med spillet, og det er bestemt ikke negativt ment. Tværtimod har jeg en ide om, at seriens forfattere netop har forsøgt at fange den samme måde at genskabe western-genren på, som spillets designere har brugt. Det er en verden langt fra John Wayne og Clint Eastwoods spaghettiwesterns, men meget mere realistisk og beskidt – og jeg er personligt vild med det.

Som seer får man sympati med Billy, og man ønsker ham langt hen ad vejen det bedste, selvom man for hver episode godt kan se, hvor det bærer hen. Drengen, der i begyndelsen har et godt hjerte og vil hjælpe, hvor han kan, må flygte mere end en gang fra loven og efterhånden bliver det nemmere og nemmere for ham at slå folk ihjel. Fra scenen, hvor han med tårer i øjnene anråber sin afdøde far om hjælp til, hvad han skal gøre efter sit første drab, og til han brutalt skyder en mand, der sidder på knæ og beder for sit liv – der sker der virkelig noget indeni ham. Samtidig er han bare så sød og kærlig en fyr, at man får fornemmelsen af, at man godt kunne være venner med ham, hvis man mødte ham.

En virkelig spændende del af serien efter min mening er, at Santa Fe-ringen, et broderskab af korrupte dommere, politifolk og landejere, spiller en større rolle end den egentlig gjorde i Billys liv, og det giver faktisk rigtigt god mening. Det giver også Billy en aura af at være forfulgt lidt uden grund, i hvert fald i starten.

Ingen politik

Billy the Kid gør ingen af delene, men har valgt at være fuldstændigt apolitisk. Der er ingen budskaber i den, udover at fortælle en god historie, og ingen politisk agenda. Det er faktisk forfriskende at se en serie, der ikke prøver at være et indspark i debatten, men bare vil være en historie.

Er den så værd at se?

Billy the Kid

Jeg giver serien tre ud af seks hjerter. Den er flot og spændende, men hastigheden trækker lidt ned.