Anmeldelse: En storslået nostalgifest med Friends: The Reunion

27. maj 2021
Pressefoto: HBO Nordic

Vores allesammens bedste tv-venner er tilbage i et længeventet reunion afsnit. Et afsnit der oser af nostalgi og gensynsglæde, men som også ligger op til forundring over valg af gæster

Pressefoto: HBO Nordic

Disclaimer

FriendsFriends

Friends har altid givet mig en fornemmelse af tryghed, velkendte venner og en følelse af at komme hjem i sikker havn. Friends er for mig et security blanket, som jeg putter mig i når jeg har brug for omsorg. Ergo, jeg knuselsker Friends og er absolut super-fan. Hvilket betyder at jeg nærmest elskede reunion afsnittet inden det var lavet. Derfor er min anmeldelse også farvet af diehard fandom, men jeg forsøger dog at tage min kritiske brille på til slut.

Der vil blive spoilet for afsnittets indhold herunder. Hvis du ønsker at se afsnitte helt uden afsløringer, så stop her, hold dig væk fra internettet, se afsnittet og vend tilbage. Jeg kan dog afsløre at dette Friends: The Reunion afsnit er for dem der elsker serien Friends og ikke dem der synes ”det var vel sådan en ok serie engang”.

Nostalgi

Gensynsglæden er ligeså stor da de seks venner, sammen med talkshow vært James Corden, får besøg i den ikoniske sofa foran det ikoniske springvand fra introsekvensen, af gæstestjerner fra serien. En af tv-historiens mest nasale (måske kun overgået af Fran Fine fra 90’ernes Alletiders Barnepige) stemmer Janice, spillet af Maggie Wheeler, kigger forbi. Skuespillerne bag Gunther, Dr. Richard Burke, Mr. And Mrs. Geller og Mr. Heckles med flere hilser på de seks venner.

Seriens mange mærkværdige og hysterisk morsomme kostumer kommer også frem fra gemmerne. Justin Bieber i The Holiday Armadillo, Cindy Crawford i Ross’ stramme læderbukser og Cara Delevinge i Rachels lyserød candyfloss brudepigekjole er blandt forskellige hyggelige tilbageblikke der slentrer ned af catwalken foran skuespillerne til publikums fornøjelse.

Uimponerede besøg af verdensstjerner

Der er dog to ting som man som seer, på trods af hardcore fandom, står uforstående overfor bagefter. Afsnittet byder på enormt meget information om serien skabelse, som de fleste fans med al sandsynlig kender og meget lidt information om tiden efter. Spændende havde det været at høre hvordan serien og dens succes havde påvirket dem i eftertiden, på godt og ondt. Samt hvordan serien kunne opfattes nu med et moderne, mere oplyste og samfundskritiske, perspektiv.

Derudover får afsnittet enormt korte besøg fra store verdenskendte navne som David Beckham, Kit Harington og Mindy Kaling. Besøg som virker fuldstændig ligegyldige for serien og afsnittet. Lady Gaga gæster Lisa Kudrow i et nostalgisk øjeblik med sangen Smelly Cat (med et glimt af et callback til filmen A Star is Born for den opmærksomme seer). Et besøg der har en snert af musikalsk mening, med fodboldspillere og produceres mening om serien er uforstående. Ligeledes havde det klædt afsnittet at få velkendte biroller eller fans til at posere på catwalken i gamle kostume, frem for malplaceret verdensstjerne.

Afsnittet fungerer langt hen ad vejen og som tidligere nævnt, jeg elskede det inden det blev skabt. Ligesom serien er skabt til en tid i dit liv hvor dine venner er din familie, så er afsnittet skabt til venner af Venner. Dog havde det klædt det med en større portion dybde og færre ligegyldige (for serien) gæster. Hvis du er er ægte, helt ind til hjertet, Friends-fan så er afsnittet helt klart en fornøjelig nostalgifest du ikke vil gå glip af. God fornøjelse.

Fakta om Friends: The Reunion

Instruktør: Ben Winston

Medvirkende: Jennifer Aniston, Matthew Perry, Courteney Cox, Matt LeBlanc, Lisa Kudrow, David Schwimmer