Anmeldelse: Er det så virkelig vore bedste år af ‘Klovn’?

Bedst, som vi troede, det var slut med Franks tåkrummende pinligheder og Caspers vanvittige udskejelser efter filmen Klovn – The Final, vender Klovn tilbage med sin ottende sæson på Tv 2 Play i dag.

Så er det store spørgsmål, om der virkelig er flere pinagtige oplevelser og gode grin tilbage i Klovn-universet? Anmeldelsen er baseret på de første to afsnit.

Frank er nr. 1

Hvis man har set comedyshowet Frank og Casper – nu som mennesker, ved man, at det har været en stående joke og et dilemma, hvem der er nr. 1, Casper eller Frank? Baseret på de to første afsnit af Klovn sæson otte, så er der ingen tvivl. Frank er nr. 1. Indtil videre, vel at mærke. Frank Hvam er tilbage i rollen som Frank, og hans udueligheder får virkelig lov at shine i de to første afsnit.

Frank og hans sammenknebne læber og trampen i gulvet som en 4-årig, der ikke får sin vilje, er et perfekt billede af en mand i alderdommens forfald. Frank får dog ikke en Ferrari, men en podcast, Franks Frikvarter. Casper snor stadig Fnug med sine charmerende løgne, men får ikke meget plads i plottet, endnu. Der er krydsede fingre for, at vi ser mere af Caspers galskab.

Frank forsømmer Mia

Et mønster, vi kender fra tidligere sæsoner og film, er, at Frank forsømmer Mia og deres ægteskab. Mussede Mia lader sig trampe på, når Frank skælder og smælder. Mias forsøg på at holde hyggen ved en fredag aften får Frank øjeblikkeligt knust. Kvaliteten, omhyggeligheden og opmærksomheden, som podcasten får, må Mia lede længe efter. Hun søger trøst i sin læseklub, som også består af Stéphanie Surrugue, Natasja Crone og Jacqueline Friis-Mikkelsen.

Ligesom vi krydser fingre for, at vi ser mere til Casper i de kommende afsnit, krydser vi også fingre for, at dette gentagende mønster ikke bliver det bærende plot, igen. Vi har nemlig set, hvad der sker, når Frank forsømmer Mia i sådan en grad, at hun forlader ham. Frank indser sine fejl og indleder en vind-Mia-tilbage-mission ved at gøre godt for alle de mange vanvittige ting, Casper og ham får udlevet i løbet af sæsonen.

Det røde tråd der binder sløjfen så fint

Specielt afsnit to gør, at vi føler os fuldstændigt tilbage i Klovn-universet, som havde vi aldrig (mentalt) forladt det. Den røde tråd fra afsnittets start i Franks Frivarter om klima og overbefolkning til slutning om, hvorfor Den Amerikanske Ambassade volder Frank problemer, er en perfekt rød tråd, der binder en perfekt Klovn-afsnits sløjfe og løfter niveauet.

Det geniale ved Klovn er, at du ser katastrofen ske i slowmotion. Du aflurer hurtigt faresignalerne omkring Casper og Frank, og ved straks, hvad de IKKE bør gøre, men selvfølgelig gør. Klovn er ligesom at se en horribel ulykke; du ved, der venter et ubehageligt syn, men du kan simpelthen ikke lade være med at kigge. Her bliver det dog trods alt aldrig så alvorligt, og derfor vil vi have mere.

Så svaret er ja, de to første afsnit af Klovn, sæson otte, på Tv2 kan muligvis blive ”vore bedste år”.