Anmeldelse: Euphoria udmærker sig som et tryllebindende råt ungdomsdrama

Euphoria på HBO Nordic rammer plet.

'Euphoria'

Har du også siddet tryllebundet af glimmer, syretrips og drømmende sekvenser foran skærmen flere timer i streg?

Så har du måske, ligesom jeg, binget Euphoria på HBO Nordic. Serien et stærkt og smukt ungdomsdrama.

Beverly Hills 90210 på stoffer

Euphoriaeverly Hills 90210Euphoria

I hovedrollen som Rue ser vi Disney/Marvel-stjernen Zendaya, som viser en mere rå og grimmere side frem, end hun tidligere har gjort. En meget upoleret teenagepige, der sjældent smiler, tager stoffer og lyver om det, og, som vi i flashback ser, har opført sig decideret hadefuldt over for sin mor under sit ødelæggende stofmisbrug.

Andre centrale roller i Euphoria er besat af bl.a. Hunter Schaefer, Jacob Elordi, Barbie Ferreira, Storm Reid, Alexa Demi, Maude Apatow og Sydney Sweeney, hvis personlige kampe vi gradvist kommer tættere og ind under huden på gennem sæsonen. Et meget alsidigt cast, som bringer mange relatérbare vinkler og perspektiver med ind i deres karakterer.

Tryllebundet af glimmer

Euphoria,

Dét, som gør, at Euphoria skiller sig ud fra noget andet, jeg har set, er dens behandling af USA’s opioid-epidemi. Før corona var der nemlig en anden epidemi i USA, som der ikke bliver talt så meget om i denne tid. Rigtig mange ganske almindelige amerikanere er kommet ud i svære stofmisbrug pga. stoffer som fx Oxycotin. Stofferne blev markedsført som almindelige smertestillende, men er stærke og ekstremt vanedannende.

Når jeg skriver ”ganske almindelige amerikanere” mener jeg fx en pige som Rue. Et menneske, som ikke vokser op i et udsat område, som ikke bliver stofmisbruger, fordi hendes venner bruger det, eller fordi hun konfronteres med det på gaden. Et menneske, som søger ”two seconds of nothingness” i et liv, hun ikke kan få til at give mening. Rue er en uendelig cyklus af spild af liv, indtil den dag, hun møder den fortryllende Jules. Jules fejer benene væk under hende og giver hende et formål.

Virkelige karakterer spillet af virkelige mennesker

Ét afsnit, der ramte mig lige i hjertekulen, er afsnittet Made You Look om Kat, spillet af Barbie Ferreira. Kat skifter komplet karakter i et forsøg på at være en anden, da hun ikke føler sig selvsikker eller begæret som sig selv. Dette karakterskifte giver hende pludselig opmærksomhed og selvsikkerhed, som driver hende ud i flere tilfældige seksuelle udskejelser. Hun prøver endda kræfter med ”camming,” hvor fremmede mennesker betaler hende penge for at gøre ting foran et webcam. Det eskalerer til sidst i en oplevelse, som konfronterer hende med den grimme side af camming.

Kat er en karakter, der har masser at byde på, men hun ser det ikke selv. Hun har ikke en ligesindet, der har de samme udfordringer som hende, og derfor eksperimenterer hun med sit selvværd. En leg, de fleste teenagepiger har leget i en eller anden forstand.

Hjemme hos en bipolar stofmisbruger

Jeg finder ikke mange fejl og mangler i Euphoria, men hvis der er én ting, jeg gerne ville have mere af, var det en endnu dybere udforskning af Rues liv. Rue er hovedpersonen, og selvom alle de andre karakterer er spillet af dygtige skuespillere og viser spændende perspektiver på helt andre problemer, sidder jeg stadig tilbage med nogle spørgsmål. Fx er vi ret langt henne i sæsonen, da vi finder ud af Rue er bipolar. Hvordan hænger denne lidelse sammen med hendes stofmisbrug, hvis den overhovedet gør?

Jeg er også mere nysgerrig på begyndelsen af hendes stofmisbrug, og hvordan hun kan være så træt af sit eget liv, men samtidig fremstå så selvsikker i sit skoleliv omkring en masse mennesker, som er meget forskellige fra hende. Måske er det en distancetagen, en forsvarsmekanisme, men det må jeg gætte mig til. På den anden side er dette jo også områder, som der så er plads til at behandle i sæson to, som er blevet bekræftet af HBO, men som ikke endnu har en premieredato.

Bingeværdig glimmerdrama

Euphoria,

Selv dengang glædede jeg mig til at vokse fra den usikkerhed, og jeg savner den bestemt ikke, men vi skal huske på alle de teenagere, der lever i den følelse i dag og alt det usagte, de går igennem. Dette fanger Euphoria utroligt godt, og som en meget gennemført, velproduceret og velcastet dramaserie, der også stimulerer øjet og øret, kan jeg kun give topkarakter.

Fakta om Euphoria

Instruktør:
Manuskriptforfatter: