Anmeldelse: ‘Heels’ er et helt igennem veleksekveret drama

Foto: Heels/C More

Med wrestling-serien ‘Heels’ fokuseres på et meget nichepræget tema – men man behøver ikke at være fan af pro wrestling for at nyde dette veltilrettelagte drama.

Hulk Hogan, Jake the Snake, The Rock, John Cena. Pro wrestlings hall of fame er enorm og har haft utallige fans igennem tiderne. Mange af os nød som børn dette koreograferede volds-teater, omend fænomenet aldrig slog så meget igennem i Danmark som i hjemlandet USA.

Wrestling-sporten har dog aldrig lagt skjul på, at det hele blot er et show serveret som den ægte vare. Publikum hujer på en vinder, som alle ved er aftalt på forhånd i et nøje udarbejdet manuskript – sider, der fortæller en historie om helte, de såkaldte faces, og skurke, de såkaldte heels.

Og netop dette tager serien Heels afsæt i.

Brødre, sønner og wrestlere

De to brødre, Jack og Ace Spade (Stephen Amell og Alexander Ludwig), kæmper for at få livet til at hænge sammen. Deres afdøde far, Tom Spade, var lokal wrestlingstjerne i den lille by Duffy, Georgia, og han nåede endda at stifte provinsbyens egen wrestling-liga, DWL, Duffy Wrestling League.

Derfor er arven efter faderen også en tung byrde.

Hans ønsker og forventninger til sine to sønner har ført til, at de begge er blevet wrestlere, og deres beslutninger er konstant farvet af faderens indflydelse.

Jack værende ældst har efter faderens ønske overtaget styringen af ligaen. Han er både ejer, direktør og DWLs primære heel, skurken i ligaens fortløbende fortælling. Trods en stagnerende økonomi og et fuldtidsjob som sælger af græsslåmaskiner, kæmper Jack en indædt kamp for at få DWL ud i verden. Konen Staci (Alison Luff) støtter ham på bedste vis, men bliver mere og mere frustreret over Jacks manglende prioritering af kone og søn.

Den yngre bror, Ace, lever til gengæld som en fri fugl, men plages i de stille stunder af mindet om faderens bortgang og oplevelsen med at være sønnen, der fandt ham død.

En falleret legende vender hjem

Situationen kompliceres yderligere, da faderens gamle ven og senere rival Wild Bill Hancock (Chris Bauer) vender hjem til Duffy efter en fejlslagen national wrestlerkarriere. Med en bombastisk personlighed og fortællinger om de store ligaer begynder Wild Bill at underminere sammenholdet blandt samtlige wrestlere i Jacks stald.

Jacks promotor og producer, den skrappe, midaldrende Willie (Mary McCormack) forsøger trods en lummer fortid med Wild Bill at holde sammen på både liga og tropper, men bølgerne går højt – især da spændingerne stiger mellem Ace og hans ringassistent, den yndige og ambitiøse Crystal (Kelli Berglund). Hun vil nemlig ikke nøjes med at være wrestlerens sidekick, men brænder for at skabe sig et eget navn indenfor sporten.

Men DWLs økonomi skranter.

Efter Wild Bills genkomst begynder Aces loyalitet at vakle mellem storebrors ideer til ligaen og hans eget ønske om at hyldes som face fremfor at blive hadet som heel. Konflikterne stiger, mens alle får revet op i minder om knuste hjerter og drømme om storhed. Intet bliver nogensinde det samme igen i den lille by, hvor familieforhold og venskaber får dybere sår end en wrestler i ringen.

Sammenlignet med ‘The Wrestler’

Da jeg startede på Heels røg mine tanker hurtigt over på den eminente film The Wrestler med Mickey Rourke, hvilket er en ganske plausibel sammenligning. Det rå, socialrealistiske tema med en hårdt prøvet arbejderklasse, der finder glæde, trøst og håb igennem wrestling går igen i begge fortællinger. Men hvor The Wrestler fokuserede på forfald, fokuserer Heels på håbet om at kunne knokle sig op til en bedre morgendag.

Og netop håbet gør, at seeren stille og roligt hepper på de to brødre, der har så grueligt meget at slås med. Sympatien deles samtidigt med deres kærester og koner, der ganske tragisk og utilsigtet bliver ofre for jagten på storhed, integritet og selvrespekt.

Hele denne problemstilling leger emotionelt med seeren igennem samtlige afsnit på samme finurlige måde som wrestling leger med publikums følelser omkring helte og skurke. Hver personage i Heels har sine øjeblikke af lys og mørke, og vi når skiftevis at elske og hade hver eneste af dem, alt efter hvilke hemmeligheder og baggrundshistorier, vi får serveret.

Nuancering er seriens force

Igennem hvert afsnit afslører serien dybder i de enkelte aktørers indbyrdes forhold eller fortid. Selv det værste møgøre har pludseligt en tragisk eller rørende historie, som seeren ikke kendte til, mens man fordomsfuldt opbyggede sin foragt.

Ganske uventet midt i et afsnit får man eksempelvis præsenteret en forhistorie, der vender os på en tallerken og skaber forståelse og sympati for karakteren, som vi ellers havde lært at hade så effektivt.

Og det er simpelthen seriens største force: Nuanceringen af hver eneste karakter og forfatterens timing ved afsløringen af alle facetterne. Det er en narrativ teknik, der passer så smukt ind i et socialrealistisk drama og som puster liv og autenticitet i den ellers fiktive provinsby.

Det samlede cast er i topform

Samlet set er det castet i topform. Ingen hiver os ud af fortællingen med haltende præstationer. Dog er der fire, der fortjener lidt ekstra ros med på vejen.

Arrow-stjernen Stephen Amell spiller overbevisende og heldigvis fuldstændig frigjort fra sin tidligere rolle som superhelt. Dog overstråles han ofte af Alexander Ludwigs (Vikings) forrygende præstation som den øretæveindbydende og alligevel elskværdige lillebror. Ludwigs greb om det emotionelle spektrum river seeren fuldstændig med i latter og tårer.

Ligeledes er Chris Bauer (True Blood) også forrygende. Hans rolle som seriens indledende brovtende skurk afslører løbende flere lag af velskrevet historie – og trods et let overspil kører Bauer sin rolle i mål til maks point.

Bauers modstykke Mary McCormack (1408) giver både Wild Bill-figuren interessante spændinger, men bidrager til stemningen med indiskutabel karisma som den hårdkogte provins-promotor med et hjerte af guld.

Wrestling-temaet er blot et værktøj

Alt i alt er Heels et fremragende socialrealistisk drama.

Er man til wrestling er det naturligvis et plus, men seriens menneskelige aspekter overskygger temaet det meste af tiden.

Wrestlingen fungerer i sidste ende blot som et værktøj i hænderne på en dygtig manuskriptforfatter, der fortæller en gribende historie om arv, miljø og hvordan forældres forventninger kan følge afkommene utallige år frem – på godt og ondt.

Info om ‘Heels’:
Instruktør: Peter Segal, Jessica Lowrey
Manuskriptforfatter: David Weil m.fl.
Medvirkende: Stephen Amell, Alexander Ludwig, Mary McCormack, Chris Bauer m.fl.
Antal afsnit: 8
Land: USA
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 29. september 2021
Dansk streamingtjeneste: C More

LÆS OGSÅ: Kommende serier og sæsoner på HBO Max

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Succession’ er kongen af de neoaristokratiske milliardær-dramaserier PUNKTUM!

LÆS OGSÅ: 10 creepy facts om seriemordere og deres dokumentarer

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like