Anmeldelse: Her skiller ‘Small Axe’ sig ud

Small Axe, som kan ses nu på dr.dk, var nomineret til en Golden Globe for bedste tv-serie i fornemt og velbeset selskab.

Feltet var fænomenalt med serier som Normal People, The Queens Gambit, The Undoing og Unorthodox.

Small Axe skiller sig ud ved ikke at være en traditionel serie, som vi kender dem, men er en miniserie af fem spillefim med hvert sit plot og karakterer. Hvad afsnittene dog har tilfældes er, at de omhandler den strukturelle racisme mod det vestindiske miljø i London mellem slut 60’erne og start 80’erne.

Derudover skiller den sig også ud ved at være baseret på historiske begivenheder, som alle er bundet af ordsproget ”If you are the big tree, we are the small axe.” Small Axe var muligvis the underdog til Golden Globe, men den er så velskrevet, velspillet og informativ og aktuelt, at den burde have været favorit til at vinde, og læs her hvorfor …

Mangrove

Mangrove, navnet på første afsnit i filmserien, er også navnet på samlingsstedet i Notting Hill-kvarteret, London, for det vestindiske miljø. Når kroppene pulserer sig rytmisk til olietøndernes reggaebeat, er det næsten, som om man kan dufte det stærke vestindiske mad, der koger i gryden. Stemningen er lun, varm og festlig, men desværre er Mangrove, og miljøet generelt, udsat for strukturel racisme, og stedet bliver af flere omgange ubegrundet ransaget af det lokale politi.

Historien baserer sig på den sande historie om The Mangrove Nine, der efter flere ubegrundede ransagninger vælger at demonstrere, og under en demonstration bliver anholdt. De ni tiltalte ser muligheden for at udfordre systemet og tage kampen op mod den uretfærdige racisme, de ikke kun ser på gaden i lokalmiljøet, men også i retssamfundet. Kampen er hård, ofrene store, og spændingen er til at skære ud af skærmen.

Kampen bliver fængende og overbevisende ledt af Black Panther-aktivisten Altheia Jones (Letitia Wright, kendt fra Black Panther) og Darcus Howe (Malachi Kirby, kendt fra Roots og et afsnit Black Mirror). Deres og Mangrove-ejer Frank Crichlows (Shaun Parkes) indsats er hjertegribende og fænomenal. Balancen mellem det livlige kvarters fryd og glæde, og det britiske politiets stive kølige blå puds er gennemsyrende. Man kan ikke andet end mærke alvoren, vigtigheden og aktualiteten i Mangrove, som blot er første afsnit af fem. Niveauet sættes milepæle højt.

Lovers Rock

I andet afsnit af serien Small Axe, Lovers Rock, befinder vi os stadig i Londons Notting Hill-kvarter, men nu til et stemningsfyldt bluesparty. Da de første toner lyder, fornemmer man instinktivt, at dette er et afsnit, der ikke bare skal ses, men i den grad også høres, så man skruer op for tv’et. Ganske rigtigt, dette afsnit skal høres, føles og mærkes.

Den unge Martha sniger sig ud for at tage til et af denne slags blues-parties, som, ligesom Mangrove, er et samlingspunkt for unge mennesker af caribisk afstamning. Den strukturelle racisme får ikke lov at overmande afsnittet, men titter frem, så snart døren åbner ud til virkeligheden. I modsætning til første afsnit, som var af den alvorlige slags, så er Lovers Rock en hyldest. En hyldest til musikgenren Lovers Rock. De smukke unge mennesker samles på dansegulvet, musikken flyder gennem deres kroppe. Musikken indåndes, absorberes og udåndes gennem flydende bevægelser i kroppene.

Især én scene står tilbage som et historisk mesterværk. Dansegulvet oser af begær, men munder ud i akustisk indkapslende fællessang, hvor kun deres fødders trin skaber rytme og WOW, man føler den. Begæret er ikke kun mellem mand og kvinde, men begæret efter samhørighed og fællesskab. Symbiosen af dansende og syngende kroppe ligner noget, der ikke kan indøves, men som tilfældigt blev skabt i momentet, mens der tilfældigvis var kamera på. I Mangrove skulle du lære, lytte og forstå. I Lovers Rock skal du mærke, føle, indånde og nyde.

Red, White and Blue

Tredje filmafsnit i rækken er historien om Leroy Logan (John Boyega, kendt fra Star Wars universet). Afsnittet bringer melankoli og alvorlighed tilbage til emnet. Leroy var en ung mand, hvis far hele Leroys liv havde fodret ham med had til det britiske politi, grundet den indædte racisme, der prægede korpset i 80’erne.

Leroy var en ensom mand, da han forsøgte at skabe retfærdighed på begge sider af kampen mod uvidenheden, fordomme og ignorance. Til familien og baglandet store foragt melder Leroy sig til politiskolen for at ændre systemet indefra. Leroy bliver brugt som posterboy af politiskolens øverste ledelse i håb om flere betjente af jamaicansk afstamning til korpset. I realiteten bliver han mødt med fjendtlighed fra sine kollegaer og står i øjeblikke fuldstændig uden opbakning i farlige situationer.

I øjnene på de lokale borgere, hvis situation han kæmper for at ændre, bliver han mødt med foragt og fordømmelse for sit forræderi mod sin baggrund. John Boyega er for 2021, hvad Denzel Washington var for 90’erne og start 00’erne, en kølig badass forkæmper for retfærdighed. Specielt én scene burde være Boyegas audition som den næste Batman.

Alex Wheatle

Historien om Alex Wheatle (Sheyi Cole) begynder på et børnehjem i Surrey, hvor Alex oplever håndgemæng og skældsord fremfor kærlighed og støtte. Da han er den eneste ”af sin slags” under sin hårde opvækst, oplever han noget af et kulturchok, da han som teenager ender i bydelen Brixton.

Her lærer han hurtigt at begå sig i miljøet, lærer at strout like a black man strouts af sine nye bekendtskaber. Musikken er igen en smørende faktor, der får kameraføring til at glide som smurt henover pladebutikken, der vækker Alex’ interesse for den nye verden, han er endt i.

Da virkelighedens verdens uretfærdigheder går op for Alex, ender han i fængsel for at have deltaget i uroligheder om en demonstration. Her møder han rastafarifyen Simeon (Robbie Gee), og hans råd bliver altafgørende for Alex’ fremtid. Alex Wheatles historie giver endnu et aspekt til emnet under Small Axe paraplyen, ”What a terrible price we pay just to live a little life”.

Education

Hvor Red, White and Blue slutter med ordene “Education is key” begynder femte og sidste afsnit af Small Axe med lige præcis de ord som fokus. Sidste afsnit skaber derpå en perfekt overgang mellem afsnittene.

Afsnittet Education handler om 12-årige Stanley, og hvordan strukturel racisme kommer til udtryk i uddannelsessystemet i 70’erne. Børn, heriblandt Kingsley, der eftersigende har lav intelligens, bliver sendt bort til specialeskolen Durrants. Ikke nok med, at skolen opgiver håbet og det at uddanne børn af vestindisk afstamning, så misinformere skolens personale også forældrene til børnene. Dette resulterer i, at Kingsleys forældre bliver af den opfattelse, at deres dreng ikke er intelligent og må lære et håndværk for at klare sig i samfundet, når han vokser op. Ved hjælp af opsøgende aktivister bliver problematikken afdækket.

Education er uretfærdig, hård og øm, men den slutter ligeledes af med håb. Afslutningsvis pointere afsnittet en meget vigtig pointe. Traditionelt bliver børn af afrikansk afstamning undervist i det faktum, at de nedstammer fra slaverne, men det, som de traditionelle hvide skoler glemmer, er, at før det var de konger og dronninger, og det er den fortælling, de skal l huske. En fortælling, som skaber et andet selvbillede end det, de kender. Et selvbillede, hvor selvtillid, styrke og stolthed skaber helt andre mennesker, sådan som det burde have været.

Der er så meget at lære

Det man skal forstå ved Small Axe er, at intet er tilfældigt, alt har en betydning og er så gennemført gennemarbejdet, at det er et mesterværk.

Intet er overladt til tilfældighederne, og når man bliver fanget i historierne, er der så meget at lære.