Anmeldelse: His Dark Materials afsnit 1

4. november 2019

Tilbage i 2007 kom der en film i biograferne, der hed Det Gyldne Kompas. Filmen var første del af en planlagt trilogi, baseret på Philip Pullmans bøger Northern Lights Trilogy.

Det Gyldne Kompas var desværre en dundrende fiasko – ikke på grund af indholdet, men fordi der var blevet lavet så meget om på historien, at fans boykottede den, og at den samtidig blev boykottet af den katolske kirke for at være antireligiøs! Det er meget at kæmpe imod, og trilogien blev aldrig indspillet. Men de af os, der faktisk godt kunne lide filmen, gik selvfølgelig ud og købte bøgerne – så vi kunne få slutningen på historien.

Nu, tolv år senere, gør studiet så et nyt forsøg. Denne gang i en samproduktion med BBC og HBO og med et løfte om at holde sig tættere til oplægget. Søndag den 3. november var Vi elsker serier og en masse heldige konkurrencevindere inviteret til forpremiere på pilotafsnittet, som får premiere den 4. november på HBO. Forventningen var stor – ville vi som fans af bøgerne blive skuffede? Eller ville vi kunne glæde os over en bedre version denne gang?

His Dark Materials udspiller sig i en anden verden

His Dark Materials

Denne verden styres af det såkaldte Magistrarium, en form for kirke, helt tydeligt baseret på den katolske kirke. De har uindskrænket magt og kontrol over det meste af verden, dog med undtagelse af ”norden,” hvor heksene bestemmer. Norden i dette tilfælde er ikke nærmere defineret, men er oppe omkring Finland, det nordlige Norge og Sverige samt Island, Grønland og polarcirklen. Disse hekse har en spådom om et barn, der en dag skal blive meget betydningsfuldt, og det er naturligvis hende, som historien handler om – Lyra Belaqua.

Som spæd blev Lyra bragt til Jordan College i Oxford, hvor hendes onkel, Lord Asriel, påberåbte ”akademisk asyl” for hende. På den måde kunne hun skjules for Magistrariet, som lader de gamle "colleges" eksistere i fred. Her samles al viden og lærdom, som verden udenfor helst ikke skal kende til, men blot stole blindt på den religion, Magistrariet har valgt at fremlægge. Lyra voksede derfor op på Jordan College og er nu blevet cirka tolv år, da en masse ting pludselig ryster hendes verden. Lord Asriel vender tilbage fra en ekspedition til norden med en sprængfarlig viden, der kan kaldes kættersk, og udfordrer Magistrariets magt. Lyra ønsker sig brændende at tage med ham, men i stedet bliver hun sendt væk fra Jordan for at blive assistent for den smukke, kolde Mrs. Coulter, som definitivt er viklet mere ind i Magistrariets planer, end hun giver udtryk for.

Smukke billeder og godt skuespil i His Dark Materials

Serien ser visuelt helt fantastisk ud. I hele første episode opholder vi os stort set kun i Oxford, og byen ser simpelthen utroligt smuk ud, for den er ændret ganske lidt til at passe til denne nye verden, hvor luftskibe svæver på himlen, og store statuer af dyr står langs med bygningernes tag. I og med Lyra kravler en del rundt oppe på taget, får vi nogle virkeligt flotte skud af Oxford oppefra, og Jordan College ligner næsten et eventyrslot. Jeg glæder mig allerede til at se, hvordan de vil vise London i næste episode, og senere selvfølgelig norden. Der er virkeligt kælet for de visuelle detaljer, og seriens intro-sekvens er den smukkeste og mest stemningsfulde, jeg har set siden Game of Thrones.

Rent skuespilmæssigt har jeg intet at udsætte. Flere af birollerne er gamle og erfarne BBC-skuespillere, og de gør det godt. James McAvoy gør en meget anderledes Lord Asriel end Daniel Craig gjorde, og det klæder rollen meget. Ruth Wilson, som spiller Mrs. Coulter, har også den helt rigtige blanding af sødme og kølighed, som gør, at man ikke helt ved, hvor man har hende.

Det største og vigtigste spørgsmål er selvfølgelig, hvorvidt serien holder sig til bogen, og det er for tidligt at sige endnu. Jeg synes, det ser ud som om den lægger sig meget tæt op ad den, men når sæsonen er slut, vil jeg vende tilbage med en yderligere artikel om den som helhed.

Og lige til sidst: Modsat filmen, der som nævnt fik aflyst sin fortsættelse, så ER sæson 2 af serien allerede berammet. Og hvis de kan holde niveauet fra denne episode, kan det godt gå hen og blive den nye serie, man venter på med længsel, ligesom Game of Thrones var det.