Anmeldelse: ’His Dark Materials’ er en mørk fortælling, men behøver det være så mørkt, at man slet ikke kan se noget?

5. december 2022
His Dark Materials anmeldelse
His Dark Materials / Foto: HBO Max

’His Dark Materials’ er tilbage med en sidste og afsluttende sæson 3 på HBO Max. Desværre gør mørke scener og en langsom fremdrift, at en ellers brandgod historie bliver mindre spændende. Holder du ud, får du dog en belønning til sidst.

His Dark Materials havde et brag af en første sæson, og anden sæson hjalp os igennem den første corona-vinter. Holdet bag havde heldigvis havde nået at filme det meste, inden verden lukkede ned. Nu er sidste sæson på HBO Max her, et år forsinket, og forventningerne har været høje. Tredje sæson er baseret på Ravkikkerten, den sidste bog i Philip Pullmans prisvindende trilogi, der på dansk er kendt under titlen Det gyldne kompas.

Handlingsmæssigt springer vi direkte videre, hvor anden sæson slap. Har man ikke har set de første to sæsoner siden premieren, kan det godt betale sig at gense dem for at have handlingen frisk i hukommelsen. Lyra er blevet kidnappet af sin mor, Mrs. Coulter, og stort set alle andre prøver at finde hende. Will samarbejder med to engle om at finde Lyra for derefter hjælpe Lord Asriel. Fysikeren Mary Malone vandrer igennem flere forskellige verdener til fods, ansporet af englenes ord om, at hun er udset til at være ”slangen,” og hun ender i en verden med talende elefantvæsner, kaldet Mulefa.

Samtidig er kirken/Magisterium også på jagt efter Lyra, som de nu har bestemt sig for at slå ihjel frem for at fange. Sidst, men ikke mindst, er der Lord Asriel, der i virkeligheden er ret ligeglad med Lyra, men i stedet koncentrerer sig om sit store projekt – at angribe Himmelen og udfordre The Authority, altså ham, der kalder sig Gud.

Hvem holder med hvem?

Plottet er spredt godt ud, og man kan godt af og til føle sig lidt fortabt i forhold til, hvem der nu holder med hvem – for personerne skifter loyalitet så hurtigt, at man næsten ikke kan følge med. Især Mrs. Coulter, der jo nærmest er prototypen på opportunisme, er igennem sæsonens otte afsnit faktisk på et eller andet tidspunkt på samme side som alle andre karakterer. Man føler sig helt hensat til en Pirates of the Caribbean-film. Har man læst Philip Pullmans bøger, går det dog lidt nemmere.

En rejse ind i mørket

Det store tema i sæson 3 af His Dark Materials er, at Lyra og Will rejser til De dødes land for her at finde Lyras afdøde ven Roger og bringe ham tilbage til livet. Indledningsvis overrasker visualiseringen af De dødes land positivt, men desværre sker der et kedeligt skift til et mørkt og dystert klippelandskab, hvor de fortabte sjæle lever i en slags skærsild.

Disse scener er så mørke, at Game of Thrones­-afsnittet om slaget ved Winterfell til sammenligning er overbelyst. Halvdelen af tiden kan man simpelthen ikke se, hvad der foregår på skærmen, og serien bliver her til en slags hørespil nærmest uden billeder. Det gør desværre, at flere af afsnittene bliver ret langtrukne, og når de derudover har meget få action- eller spændingsscener, er det svært at holde interessen fast. Man bør dog give serien en chance og holde ud, for især de sidste to episoder er virkeligt gode og slutter historien af med manér.

Er det slut nu?

Effekterne i sæson tre har fået lidt flere penge, og især Mulefaernes verden er utroligt smuk og godt lavet. Også englene ser rigtigt godt ud i deres lysform, og besøget i Himmelen har en egen, skræmmende skønhed. Der er også gjort en del for at gøre englene selv mindre menneskelige. Bl.a. har de ret uhyggelige øjne, når de er i menneskeform. Det virker godt og væsentligt bedre end fx i Supernatural. Generelt ser alting godt ud, når der altså er lys til at se det – og der er også plads til et par cameo-optrædener fra folk fra tidligere sæsoner.

Hvis du er fan af bøgerne og af de foregående sæsoner af His Dark Materials, skal du ikke snyde dig selv for afslutningen på historien. Men vi anbefaler at skrue op for lyset på din skærm og leve med de dystre billeder. Er det så slut nu? For der er jo flere bøger – og HBO Max har indsat en lille bagdør til, at der måske kunne komme mere. Det må tiden vise.

Se traileren til His Dark Materials sæson 3

Fakta om 'His Dark Materials' sæson 3

Medvirkende: Dafne Keen, Amir Wilson, Ruth Wilson, Simone Kirby, m.fl.