Anmeldelse af Homeland sæson 6

Homeland sæson 6 har nået sin afslutning, og herunder kan du læse mine 3 pros og 3 cons ved Claire Danes’ succesrige CIA-thriller -du skal selvfølgelig have set de foregående sæsoner!

3 pros

1. Temaet

J. Mallory McCree som Sekou Bah i HOMELAND
Copyright: Showtime

Homeland bevæger sig igen ud i relevante spørgsmål om CIA’s virke. Carrie arbejder nu som forsvarsadvokat i New York, hvor hun står på den modsatte side af CIA. En ung muslim skriver kritisk og hadefuldt om USA på nettet og opfordrer endda til aktion. Han bliver anholdt for at opfordre til terror, men in the land of the free tager Carrie hans parti, for alle har vel ret til at ytre sig kritisk imod The Motherland. Man kommer til at tænke på, om systemets behandling af den unge mand mon ikke har ført til hadet, og nu endnu mere blandt ham og hele den muslimske minoritet i USA. Det er ihvertfald klart, at Homeland stiller sig kritisk overfor macho-tilgangen mod frygten for terrorisme. Er det fordi USA ikke er macho-nok, at der til stadighed er terrorisme eller er macho-tilgangen egentlig en af de medvirkende faktorer til terrortruslen i første omgang? Homeland handler om de alvorlige temaer, som fylder mediebilledet mere og mere, og vi kommer til at stille spørgsmål til, hvordan vi som vestlige nationer er med til at gøre verden til et bedre sted.

2. Dar Adal

F. Murray Abraham som Dar Adal i HOMELAND
Copyright: Showtime

CIA-chefen Dar Adal må siges at fungere som Carries absolutte modstykke i sæson 6. Så har jeg ikke sagt for meget. Dette beregnende, kølige, modbydelige, manipulerende, arrogante mandsvæsen kæmper for CIA’s og ikke mindst sin egen overlevelse i denne sæson 6 – og med god grund! For gør Dar Adals CIA verden til et bedre sted overhovedet? Selvom den kommende præsident stiller sig kritisk overfor Dar Adal, er det ikke for stor en mundfuld for ham. For Adal handler det ikke om verdensfreden, men om hvem der har magten over den amerikanske udenrigspolitiske kurs. En nyvalgt president der sidder ned og tisser eller selveste Dar Adal, der kender gamet som sin egen bukselomme? Adal må bruge alle kneb for at få sin dagsorden igennem, og det gør han!

3. The President-elect

Elizabeth Marvel som Elizabeth Keane i HOMELAND
Copyright: Showtime

Det er vel ligeså politisk at sige, at man er ærgerlig over Donald Trumps præsidentkandidatur som at sige, at man er ærgerlig over at blive ramt af en fugleklat. Derfor er det skønt at der i Homeland bliver leget med, at den kommende president er en tænkende, reflekterende kvinde, der ikke er underlagt sin egen libido. Måske havde produktionsholdet bag serien ligesom resten af verden regnet med at presidenten i USA blev Hillary Clinton, men hun måtte altså se sig slået af USA’s berygtede valgsystem. Mon hun ikke stiller op igen, hvis vi kender hende ret? Third time’s a charm.

Jeg læste en artikel om, at tidligere CIA-medarbejdere krediterer Homeland for sin virkelighedstro skildring af CIA, og sådan virker det også på mig. Jeg tror virkelig på, at det foregår sådan, som det gør i Homeland. Derfor kan man måske argumentere for, at troværdigheden lider et lille knæk, når den kommende president i serien er en kvinde istedet for en mand. Det gør den måske, men Homeland er også fiktion, og når verdens kaos er udløst af macho-mænd der gerne vil measure dicks både i USA, Rusland, Syrien mv., er det rart at drømme sig væk og fantasere om, at en præsident kan være meget mere end en male chimp.

3 cons

1. Peter Quinn

Rupert Friend som Peter Quinn i HOMELAND
Copyright: Showtime

Peter Quinn spiller en kæmpe rolle i serien. Det er på sin vis rigtig godt! Han har altid været en af mine yndlingskarakterer i hele Homeland-universet. Opvokset på et børnehjem, hvorefter at blive hvervet af CIA til at blive et koldblodigt aktiv, kan man altid regne med at Peter Quinn får the job done. Han bevæger sig hele tiden i skyggen, hvor han langsomt optrevler de tråde, Carrie har overset. Selvom Peter Quinn på overfladen er den perfekte koldblodige spion, er han altid blevet spillet med stor indlevelse og med et glimt i øjet af Rupert Friend. Peter Quinn er super cool og er blevet en næsten ligeså vigtig hovedperson i Homeland som Carrie. Dog er han slet ikke i sæson 6, som vi kunne have håbet. Han er tydelig mærket af den kemiske gas, han var tæt på at dø af i afslutningen på sæson 5. Han går dårligt, taler lettere utydeligt, er katatonisk og helt ude af balance. Han er, desværre, slet ikke som vi kender ham i store dele af serien. Homeland har en pointe i at skildre Quinn som de gør -som et barn af CIA, nu fuldstændig ødelagt. Det er hjerteskærende at se ham sådan, og det er helt sikkert meningen, at vi skal føle denne sympati og ønske, at tingene var anderledes for ham. Jeg vil bare gerne have den gode gamle koldblodige Quinn tilbage. Serien bliver ligesom ham en lille smule afsporet fra begyndelsen pga. Quinns tilstand, og derfor tog det lidt tid før vi egentlig rigtig kom igang med plottet og gang i Quinn!

2. Carries datter, Franny

Claire og McKenna Keane som Franny og Claire Danes som Carrie Mathison i HOMELAND
Copyright: Showtime

At Carrie har en datter med Brody gør, at hun bestemt har noget at miste i serien. Det virker, og det bliver der også spillet en del på. Det bliver bare en lille smule trættende, at vores tv-helte er lousy forældre! Vi vil så gerne have, at Carrie er en super sej CIA spion, og Franny står altså i vejen for det. Samtidig bliver Carries moderlige egenskaber også et tema, og det har allerede været debatteret i de to forrige sæsoner, så mon ikke det er på tide at komme videre? Jeg håber virkelig, at mor Carrie ikke kommer til at fylde særlig meget i næste sæson.

3. En forvirrende Saul

Mandy Patinkin som Saul Berenson i HOMELAND
Copyright: Showtime

Den her står jeg helt selv for. For første gang i Homeland kan jeg ikke rigtig følge med. Især er Sauls historie forvirrende i begyndelsen af serien, og jeg fandt aldrig rigtig helt ud af, hvad det egentlig gik ud på. Måske er det fordi, jeg ikke så Homeland ud i ét, som jeg plejer. Denne gang måtte jeg vente til hver onsdag, og det gjorde, at jeg nok glemte lidt undervejs. Måske er Homeland for kompleks for mig til at skulle deles op i så mange uger. Jeg tror egentlig, at jeg fortryder, at jeg ikke ventede til, at den kom på Netflix – for mit enfoldige sind ville det have gjort oplevelsen meget bedre, og jeg ville have fået meget mere med.

Sammenfatning

De gode ting ved Homeland overvejer virkelig de dårlige – for de dårlige har deres berettigelse. Selvom det virker som om, at serien ikke rigtig ved, hvor den vil hen i begyndelsen og bruger for lang tid på sidehistoriernes begivenheder, giver det på sin vis mening, at vi skal derud. Især når serien først rigtig kommer igang, og vi kommer nærmere Dar Adals egentlig dagsorden, er serien i topklasse! Hvis du ikke har fulgt med i fjernsynet hver onsdag aften, så vær egentlig glad for, at du kan se serien i dit eget tempo, når den engang kommer på Netflix. Det vil gøre oplevelsen meget mere intens, og de små sidehistoriers berettigelse vil helt sikkert være tydeligere.

Trods lidt slinger i valsen holder Homeland endnu engang et tårnhøjt niveau. Glæd dig til at se den! Jeg glæder mig endnu engang til næste sæson – for Homeland skuffer åbenbart aldrig!