Anmeldelse af House of Cards sæson 5

I sæson 5 begynder man at stille spørgsmålet: Styrer landet sig selv? For det virker som om, at al Franks og Claires tid udelukkende bliver brugt på at forvikle sig ind og ud af det ene drama efter det andet.

Se, hvorfor overhovedet gøre sig al den besvær bare for at få lov til at bestemme? Er det så vigtigt? Det er det åbenbart. For mennesker ligesom Frank og Claire, følelsesmæssigt afstumpede individer, der ikke er i stand til at skabe nære relationer, er magt det eneste, de kan opnå. Og driften mod at blive og forblive magtfuld er ligeså stærk som en sulten vampyrs hunger efter blod.

Efter at blodet på hænderne er vasket væk, skal der selvfølgelig være plads til at fejre dagens sejr…

Sæson 5 begynder med det forestående valg imellem den nu relativt aldrende demokrat Frank Underwood (Kevin Spacey) og så den unge friskbenede republikaner William Conway (Joel Kinnaman).  På alle andre fronter er de to også som ild og vand. Williams ægteskab er bygget på ungdommelig kærlighed, hvor Frank og Claires ægteskab er bygget på en politisk alliance. William er en vaskeægte krigshelt, der bogstaveligtalt har kæmpet for sit land med blod, sved og tårer, og Frank er tilsammenligning en vaskeægte kujon. Udadtil er kontrasten til at føle på. For er William nu også den spejderdreng han udgiver sig for at være, eller har han mere tilfælles med Frank, end hvad øjet skuer?

William Conway med et meget malerisk udtryk i ansigtet efter at have opdaget, hvad Frank nu har gang i…

The Underwoods kan lugte at blodet er ved at slippe op, og Conway-parret står klar til at overtage tronen, når det sker. Men enhver vampyr, der er sulten nok, går til rotterne, og Frank og Claire synker dybere ned end nogensinde før for at bevare det eneste, de har.

At se The Underwoods være pressede gør, at dramaet når et nyt overdrev. De VIL ikke forlade Det Hvide Hus, og de gør hvad som helst for at blive. Hvad som helst – og de mangler bestemt ikke fantasi. Som Frank selv siger til Claire: “There’s no justice – Only conquest.”

På sidelinjen har vi Tom Hammerschmidt, Zoe Barnes’ tidligere chef, der efterforsker Underwood-administrationen. Han er overbevist om, at Frank har noget at gøre med Zoes bortkommen, og at hele administrationen i Det Hvide Hus generelt er bundråddent. Jeg tror, han har fat i noget… I denne sæson kommer han noget længere, end man lige kunne forestille sig, og for mig, var det ham, jeg holdt med denne gang. Det gjorde også, at jeg frygtede for hans liv, og hvis jeg var ham, ville jeg kigge mig noget mere over skulderen. Frank er det farligste menneske på jorden, og det minder han da også udenrigsministeren om, når hun begynder at stille sig på bagbenene overfor hans politiske idéer.

Tom Hammerschmidt på en farlig mission i Det Hvide Hus…

I sæson 5 får vi også mere at se til Claire. Som du måske husker, så tittede hun ind i kameraet og direkte ind i sjælen på os i slutningen på sæson 4. Det var en forvarsel. I denne sæson taler hun til os, og begynder at røre mere på sig end nogensinde før. Om alliancen med Frank holder er ikke givet, for hvis den kun er bygget på magt, og den ene får en mulighed den anden ikke får… Om Frank og Claire overhovedet elsker hinanden på et eller andet plan er en af de helt store gåder i House of Cards. I sæson 4 gav Frank sit besyv med, at taleskriveren og forfatteren Tom Yates sover med Claire, og den affaire, hvis man kan kalde den det, kan da ikke være en gevinst for dem. Dog siger Frank til Tom: “Don’t cheat on my wife… “, og det viser vel også en slags kærlighed? Deres forhold, om end sørgeligt og forlorent, er hele pulsen i serien og enhver scene med de to er fantastisk underholdende.

Et billede kan sige mere end tusind ord…

Og så er der alle de andre fantastiske karakterer. LeAnn, Doug, Seth og Cathy, der alle arbejder for Frank og Claire, men som også hver især har deres kørende i magtens tjeneste. Vi får også en ny spiller på banen – Marc Usher, der fungerer som William Conways opportunistiske rådgiver, og en skikkelse som Frank og Claire kan genkende sig selv i.

Frank og Marc i mandige omgivelser…

Og ligesom sidst får vi endnu engang Præsident Petrov at se. Lars Mikkelsens russiske tegneseriefigur er ikke til få øjnene fra, og det er virkelig ment som en kompliment.

House of Cards er endnu mere af det samme, og jeg er stor fan af serien. Der er en masse overraskelser hele vejen, og serien tager spændende nye drejninger hele tiden og endnu engang helt til det sidste billede. Den største overraskelse for mig er altid, hvor langt Frank og Claire vil gå, og denne gang krydser vi en grænse. House of Cards er endnu engang helt på toppen med en lille fare for at tippe ud over kanten.

Heldigvis er House of Cards kun fiktion, og det giver mig ro i sindet at tænke på, at præsidentembedet i USA er i trygge hænder…

Husk at du kan se hele sæsonen lige nu på Netflix!