Anmeldelse: ‘Limboland’ er virkelig irriterende, men vellykket

Limboland/Xee

Venskabstrioen Freja, Katrine og Nadja er tilbage i deres navlepillende trummerum i anden sæson af Limboland på Xee. Ved første øjekast er der umiddelbart ikke meget der har ændret sig siden sæson et.

Freja (Frederikke Dahl Hansen) fortsætter med at tage hovedløse og hensynsløse beslutninger. Hende forhold til mænd er umætteligt, og hun forsøger sig lidt med alle, hvad enten det er tjenere, chefer eller samfundstjeneste-kolleger. Nadja (Angela Bundalovic) har stor succes med medicinstudiet og med at indtage diverse medikamenter for at opretholde niveauet af succes. En katastrofe, vi har set ske i slowmotion siden sæson et, så vi krydser fingre for forløsning i denne sæson.

Katrine (Emma Sehested Høeg), derimod, har slettet sin bramfrie Instagram-konto og lever nu et SoMe-frit liv. Katrine har nu fast arbejde og er dermed økonomisk selvforsynende, men hun forelsker sig hovedkulds i den charmerende chef, spillet af Cyron Melville. Endnu en katastrofe i slowmotion.

De tre piger fortsætter endnu engang i den nye sæson at få os til at stille spørgsmålet; hvorfor de overhovedet er veninder? De udstråler meget lidt omsorg for hinanden, tænker mest af alt på sig selv, og det er tå krummende irriterende. Men skuden vender heldigvis.

Hvorfor er de veninder?

De første par afsnit melder alt ved det gamle, og det kribler i mig for at stikke armene ind i skærmen, tage hver enkelt pige, ryste dem godt og grundigt for så at spørge ”Hvordan tænker du egentlig, den beslutning skal udspille sig!?” Som da Nadja lyver om forholdet til sin dealer, da Katrine kaster sin kærlighed på den gifte og nybagte far, hendes chef. Eller da Freja lyver om sin nye chefs intentioner med Katrine og forsat gør stik modsat af, hvad Katrine beder om; fyrer ham som fotograf til sine forældres bryllup.

Den irriterende fornemmelse og det vedvarende spørgsmål om, hvorfor de tre piger egentlig er veninder, bliver ved med at presse sig på de første mange afsnit, og jeg har lyst til at kaste håndklædet i ringen og give op.

Limboland/Xee

Heldigvis vender skuden, som sagt, og for anden gang i Limbolands historie (første gang var til allersidst og ultrakort på togsporene i første sæson) ser vi noget, der ligner ægte omsorg og støtte veninderne imellem. Her forstår man pludselig godt, hvorfor de holder hinanden ud. Selvfølgelig giver den gifte chef anledning til tåre, og Emma Sehested Høeg spiller afsindigt godt. Grådkvalt med hævede øjne ser vi virkelig hendes smerte, og den portion sårbarhed løfter hendes karakter. Flere af disse situationer, hvor ægte sårbarhed og betænksomhed kommer i spil, løfter serien.

Om det er i form af kontant og ærlig snak, som da Katrine køligt siger: ”Vil du ikke godt stoppe” til Frejas forsøg på at synge en beroligende sang for grædende Katrine. Kontant, men ærligt og kærligt. Eller da Katrine i en brandert køber en pølsevogn, fordi hun er overbevist om, at Freja vil elske den. Her sidst i serien begynder jeg at forstå venskaberne. I virkeligheden har serieskaber Rikke Louise Schjødt med fuld overlæg portrætteret de tre veninder som rodløse, irrationelle og irriterende tyveårige tosser, hvilket er topunderholdene, så i virkeligheden er serien jo vellykket.

Uforløste plottråde

Frustrerende for serien er dog de mange uforløste plottråde. Der lægges en masse krummer ud til os, uden at der bliver fulgt op. Situationer opstår, uden en egentlig klar grund. Som da pigerne pludselig skal besøge Frejas fars ven Finn i en pølsevogn på Bakken. Eller hvorfor Nadjas dealer, som eftersigende er homoseksuel, pludselig viser mere interesse i Nadja ud over deres venskab.

Er det udelukkende for at skabe en situation, der illustrerer hvor afhængig Nadja er af stoffer, eller skal vi udforske betydningen af seksualitet mere? Og kan vi snakke om, hvor meget Angela Bundalovic minder om start 00’ernes Roswell-stjerne Shiri Appleby? Bambi øjne-blikket ligner til forveksling.

Limboland/Xee

I virkeligheden synes jeg Limboland på Xee er dødirriterende, men fordi det er med al sandsynlighed, er meningen, så er den vellykket. Især de dybere lag af sårbarhed, gensidig omsorg mellem de tre veninder og skuespils præstationerne fra dem, gør at en tredje sæson er velkommen.