Anmeldelse: ‘Loki’ viser gode takter i seriens første to afsnit

23. juni 2021

Tom Hiddleston er tilbage i rollen som den lurvede og opportunistiske Loki, der nu har fået sin helt egen tv-serie.

Loki Avengers: EndgameThe Falcon and the Winter SoldierWandaVisionLokiDisney

Det virker som et godt valg, da Loki er en meget anderledes form for karakter sammenlignet med Scarlet Witch, Vision, Falcon, The Winter Soldier og resten af banden. Og det er der flere årsager til.

Hverken god eller ond

Marvel

Det er et karaktertræk, som han formentligt har arvet fra den figur, som hele hans karakter er baseret på: Jætten Loke kendt fra nordisk mytologi. Loke er en drilsk figur, der i nogle myter hjælper de øvrige nordiske guder, mens han i andre er deres modstander. Og det er det samme med Marvel-figuren, hvilket netop også er et af omdrejningspunkterne i Loki. Har vi at gøre med en helt? En antihelt? Hvad er Lokis motiv, og er han til at stole på?

Det er en fantastisk dynamisk karakter at følge på skærmen, hvor vi som seere på den ene hånd føler, at vi kender Lokis baggrund og historie, men som vi alligevel ikke kender godt nok til at vide, hvad det egentligt er, han vil – og dermed hvilken retning serien går. Men inden vi går videre i anmeldelsen, er der formentligt én ting fra Lokis baggrund, vi lige bør runde. Og hvis du ikke har set Avengers: Endgame endnu, så pas på. Spoilers forude ...

Væk fra Avengers

Avengers: Endgame,Endgame

Her rejser Iron Man, Captain America, Ant-man og Hulk tilbage i tiden til hændelserne i den første Avengers-film i forsøget på at få fat på de eftertragtede uendlighedssten. Ved et tilfælde giver de her Loki chancen for at flygte. En chance, som han ikke er sen til at gribe, og med hjælp af lidt magi slipper Loki væk fra Avengers-heltene.

Det er her, at tv-serien Loki begynder. Det er altså teknisk set en Loki fra en anden tidslinje, vi følger. Det kommer blandt andet til skue i første afsnit, hvor Loki i stor stil har de samme manerer og bruger de samme troper, som Loki i The Avengers fra 2012. Det var nemlig ham indtil for få øjeblikke siden! Den Loki, som vi nu følger, har altså ikke været igennem den karakterudvikling, som ham vi har set i de efterfølgende Marvel-film.

Og hvis du synes, at det altsammen er meget forvirrende, så er vi kun lige begyndt. Hele tv-serien handler nemlig om rejser i tid og rum, hvor der i et væk bliver hoppet frem og tilbage. Og det er med at holde tungen lige i munden for at følge med.

Hansel som tidsagent

ZoolanderStarsky & HutchThe Wedding Crashers

Og det er netop balancen mellem de forskellige tidslinjer, der er i fare for at blive ødelagt i serien, hvorfor Mobius modvilligt må søge hjælp hos lurendrejeren Loki, der nu er havnet i kløerne hos TVA for at lave rod i tidslinjerne. Det kræver lidt overtalelse, men efter lidt tid går Loki med til at hjælpe Mobius - formentligt for egen vindings skyld.

Det er forfriskende at se Owen Wilson i en mere seriøs rolle, end man normalt er vant til at se ham i. Men Loki har nu også flere gode ting kørende for sig. Visuelt er serien flot, og scenografien virker velvalgt i de fleste scener. Der er nogle gode dialoger mellem de forskellige karakterer, og så passer musikken perfekt til en semi-futuristisk, science-fiction superhelte-serie om en guddommelig plattenslager.

En rodet affære

Loki

Derudover underminerer tv-serien det episke og vigtigheden af hændelserne i de forrige Marvel-film, når Loki i første afsnit falder over en skrivebordsskuffe hos TVA, der er fyldt med uendlighedssten. Dem, de lige har brugt en håndfuld af film på at introducere og jagte rundt i hele universet.

Endvidere virker skuespillet fra Tom Hiddleston særligt i første afsnit lidt stift i det. Det hænger måske sammen med, at det ikke er den samme Loki, som vi har set på det store lærred. Måske skal han bare spille sig varm først. Man kan håbe, det ændrer sig i løbet af de næste afsnit i serien, for Chris Hemsworth er ikke med denne gang til at hoppe ind og overtage hovedrollen.

Et kig værd

LokiWandaVisionThe Falcon and the Winter Soldier

Serien viser nogle stærke takter og har flere interessante øjeblikke, som eksempelvis når Loki i andet afsnit hjælper Mobius gennemgå et gerningssted. Her bliver serien nærmest til en slags True Detective, hvor de to karakterer er ved at opklare en forbrydelse, indtil Loki selvfølgelig forsøger at udnytte situationen.

Andre gange bliver billedet mere rodet, og man begynder at overveje, hvorvidt Disney bare skulle have ladet Loki ofre sit liv i Endgame - og så lade det blive ved det. Vi er dog fortsatte positivt stemt her på Vi Elsker Serier og kommer helt sikkert til at følge serien til ende. Loki løber derfor afsted med fire hjerter herfra indtil videre. Fang den på Disney+.

Fakta om 'Loki'

Instruktør: Kate Herron
Manuskriptforfatter: Michael Waldron, Elissa Karasik, Jack Kirby og Larry Lieber