Anmeldelse af Marvel’s Iron Fist

(Foto: Iron Fist/Netflix)

Netflix’ og Marvels serier fortsatte med at bygge op til det store møde, som kom i ”The Defenders,” og den sidste helt, der manglede, er Iron Fist. Eller som han officielt hedder, ”The Immortal Iron Fist”…

Tegneserien var oprindeligt en af Marvels Kung-Fu serier, og Iron Fist (som lyder det borgerlige navn Danny Rand), er en rigtig Kung-Fu kliché: Opfostret af munke i et afsides tibetansk kloster, optræder han i orientalsk kampdragt og bruger sin indre energi, Chi, til at få ekstra styrke i sine slag. Senere blev han mere superhelte-agtig, og blev partner med Luke Cage i firmaet ”Heroes For Hire.” Men serien koncentrerer sig om starten på hans karriere, som den laver lidt om på for at få den til at passe ind i det nye serieunivers.

Familien Rand ejer det store firma Rand Enterprises, og familien er mangemilliardærer. På en flyvetur med den private jet forsvinder både Mr. og Mr. Rand og deres unge søn Daniel, og de formodes alle dræbt – lige indtil Daniel femten år senere dukker op i New York og forsøger at få sin fars gamle partner i tale. Da han ikke helt ligner en milliardær, og jo desuden formodes død, har han svært ved at komme inden for døren, men det lykkes ham endelig at få partnerens to børn i tale – Joy og Ward Meecham, som nu kører firmaet. De har begge leget med Daniel som børn, men er godt klar over, hvad det vil betyde, hvis arvingen pludselig dukker op – så er deres stillinger pludselig intet værd. Derfor er det vigtigt for dem, at han ikke accepteres som den levende Daniel Rand, og de smider ham på porten. Daniel ender med at leve på en bænk i parken og møder her Colleen Wing, en asiatisk ung kvinde som har en dojo for forskellig kampsport. Han prøver at få et job hos hende, men da hun tror, han bare er en bums, ignorerer hun ham.

I mellemtiden forsøger Joy og Ward at få skaffet Daniel af vejen, og de får ham spærret inde på et psykiatrisk hospital (han må jo være skør, når han påstår, han er en anden, er åbenbart tanken bag!) Han fastholder dog sin identitet, og selv da Ward tilbyder Colleen Wing penge for at snakke Daniel til rette, nægter han det. Til gengæld fortæller han, at han er mere end bare en almindelig mand – han er den udødelige Iron Fist, den udvalgte beskytter af K’un Lun-klostret, og det vigtigste våben imod ninjaklanen The Hand, (som, vi efterhånden gennem de sidste par serier har fundet ud af, har en finger med i spillet overalt!) Han har også særlige evner, nemlig at han kan styre sin chi ned i sin hånd og på den måde levere enormt kraftige slag. Når han gør det, lyser hans hånd med et gyldent lysskær. K’un Lun-klostret er da heller ikke bare et almindeligt kloster – det ligger i en anden dimension, som kun periodevis har kontakt med jorden, og da hans fly styrtede ned, var det der, han blev bragt hen og fik lov at vokse op. Her trænede han i de hemmelige kampkunster sammen med andre unge mænd, indtil han til sidst blev den udvalgte – den der kunne få titlen Iron Fist.

Det kan næppe overraske nogen, at meget få folk tror ham… Men da han til sidst flygter fra hospitalet, ser vi ham bruge sin jernnæve for første gang, og så tror man som seer også på, at det hele er sandt…

Ovenstående er kun plottet i de to første afsnit, men jeg vil passe meget på med at afsløre mere om seriens handling. Til forskel fra flere af de andre Marvel-serier har Iron Fist nemlig reelle overraskelser i plottet, som det ville være synd at ødelægge i en anmeldelse.

Selvom serien har kung fu-baggrund, så er der faktisk ikke så mange slagsmål som man havde forventet – ligesom det også er endog MEGET lidt, vi ser til Daniels særlige evner. Han bruger kun jernnæven ganske få gange i seriens løb og er altid udmattet bagefter – ikke helt det, man forventer af en superhelt. Når han gør det, virker det dog udmærket, og Finn Jones, der spiller Daniel, og som ellers er mest berømt som Loras Tyrell i Game of Thrones, har gjort et rimeligt godt stykke arbejde i at lære at bevæge sig som en dygtig nærkampsmester. Han er ikke særligt tjekket af en helt at være, men det hænger jo sammen med, at han har tilbragt 15 år i et ensomt kloster. Han giver tit seeren en fornemmelse af, at han er uden for sin egen tryghedszone, og det giver os lidt medfølelse med ham. Hans liv er jo et helt andet, end det var, da han boede i New York, og hans to bedste venner vil ikke kendes ved ham.

Til gengæld finder han en ny ven og partner i Colleen Wing, som er en utroligt godt spillet karakter. Jessica Henwick (nok bedst kendt som Nymeria Sand i Game of Thrones) leverer en virkelig fantastisk præstation. Colleen er ikke en traditionel kvinderolle, (faktisk er hun på nogle punkter ret maskulin!), men hun er en spændende person med sine egne hemmeligheder, dyb loyalitet og en sårbarhed, man kun ser i sporadiske glimt. Det er en af de få gange, jeg har set en TV-serie-romance, hvor jeg faktisk føler at personerne passer sammen, og det er skønt at se.

Visuelt er scenen flyttet lidt fra de snuskede gader i Hell’s Kitchen og Harlem til Midtown Manhatten. Så der er jakkesæt og skyskrabere alle vegne – og Daniel er da også den af Marvel-heltene, der laver flest kampe iført jakkesæt! Dog ser vi stadig noget af den mere almindelige side af byen, når vi vender tilbage til Colleens dojo.

Iron Fist har fået nogle hårde ord med på vejen af de internationale anmeldere, som jeg slet ikke synes den fortjener. Det er sandt, at plottet er lidt langsommere end de andre serier, men det er som sagt opvejet af, at der er reelle overraskelser i det. Det er sandt, at Danny er lidt en nørd og lidt for sød og uskyldig – men jeg syntes selv, det virkede positivt, for jeg kom til at holde af ham på en måde, som jeg ikke kunne holde af for eksempel Jessica Jones. Han virker som en fyr, man gerne ville snakke med, og på mange måder er hans tankeverden stadig præget af, at hans barndom blev taget fra ham.

Serien er bestemt ikke for alle. Det vedgår jeg. Men hvor jeg faktisk syntes at Luke Cage-serien var ved at miste fokus, så synes jeg personligt, at de fandt det igen i Iron Fist. Det eneste, jeg selv synes, er et irritationsmoment, er, at Claire Temple – DareDevils sygeplejeskeveninde, som jo har gået igen i alle de foregående serier – også er med her, men at hun nu opgraderes til en knytnævesvingende heltinde, da hun sammen med Colleen og Daniel tager på en mission til Japen. Det passer slet ikke ind, og det rev mig ud af historien.

Giv Iron Fist en chance. Om ikke andet, så for Colleens skyld. Hun er en af de fedeste karakterer i Marvels serier generelt.