Anmeldelse: ‘Outlander’ sæson 6 er tiltrækkende, fængende og hed

Outlander / Sæson / Foto: Viaplay

På Viaplay er den nyeste sæson af ‘Outlander’ landet. Claire og Jamie står klar med en masse nye udfordringer og hed elskov.

Outlander har efterhånden været alt igennem. Jamie (Sam Heughan) og Claire (Caitriona Balfe) er vel(tids)rejste og har stået ansigt til ansigt med flere krige, eftervirkninger af tidsrejser, voldtægter og for Claire en omskoling til verden i 1700-tallet. De er kommet igennem det hele og er blevet et af denne tids bedste eksempel på ægte kærlighed.

Viaplay hitter lige nu med den spritnye sæson af det tidsrejsende kærlighedsdrama – nemlig sæson 6. Den nye sæson sætter fod i 1772 med en Fraser-klan, der er tydeligt mærket af Den Amerikanske Revolution, der ligger og ulmer forude. Det er de færreste mænd i 1772, der har en kone fra det 21. århundrede, som er den rene historiebog. Jamie har vigtig viden om Den Amerikanske Revolutions udfald og dens forløb, men det sætter ham kun i et dilemma. Er det smart at ændre på fortidens begivenheder? Eller er det vigtigste at holde familien i sikkerhed?

Traumerne spøger

Claire er heller ikke uden udfordringer. Sæson fem efterlod Claire i nok den mest brutale situation, siden Jamies voldtægt af Jack Randall (Tobias Menzies) i sæson ét. Jeg fik ikke selv set meget af episoden, da mine hænder var klistret til mit ansigt. Jeg kan også allerede nu sige, at det var en engangsforestilling for mit vedkommende. Nogle scener behøver ikke ekstra kig, og sæsonafslutningen af sæson 5 bød på en masse af den slags. Men i denne sæson kæmper Claire med eftervirkningerne af kidnapning, misbrug og gruppevoldtægt, som blev punktummet på sæson fem.

Som Claire er bedst prøver hun at holde sig selv sammen, men i virkeligheden falder hun i stykker indefra. Claires PTSD bliver et hovedelement i sæson 6, hvilket er forståeligt, når man udsætter hovedkarakteren for sådan en omgang. Dog er vi i 1772, hvor PTSD, psykiatri og behandling ikke var til at finde, så Claire tager ved hjælp af sin fremtidsviden egne metoder i brug. Den indre tortur, hun går igennem, er en vigtig substans for hele oplevelsen af sæson seks.

Heldigvis er Claire og Jamie stærkere end nogensinde før. Sæson seks gør sig en vigtig pointe i at minde os alle om, at disse to ikke kun er stormende forelsket, men også ualmindeligt tiltrukket af hinanden. Flere scener i den spritnye sæson er dedikerede til deres fysiske forhold, fordi de viser værdien af den følelsesmæssige intimitet, de deler. En fysisk og følelsesmæssig intimitet, der nærmest er grundstenen for Outlander. Der findes derfor ikke noget bedre tidspunkt end nu at smøre tykt på lige netop den intimitet. Heldigvis for os seere er Balfe og Heughan så rutinerede i de scener efterhånden, at de føles naturlige, afslappede og instinktive. Konklusionen på det er simpelthen bare, at Jamie og Claires scener er det mest tiltalende og fængende ved Outlander.

Nye karakterer og hede sexscener

Som Outlander har løbet over vores skærme de seneste år, så er karaktergalleriet også markant udvidet, og det er altså heller ikke anerledes i sæson seks. Vi møder nye karakterer, som sætter deres ben på Fraser Ridge, men frygt ej: der er masser af storylines til de velkendte karakterer også. Der foregår nemlig altid lidt mere, når det kommer til Outlander. Hovedelementet består jo stadig: nemlig de hede sexscener imellem Clarie og Jamie. Og bare rolig – der er masser af dem.

Det er næsten to år siden, vi sidst fik nye afsnit af Outlander, og det har kunne mærkes. Med covid-19, en real-life graviditet, der er svær at skjule og stramme tidsplaner bag scenerne, må vi nøjes med otte afsnit i denne omgang. Det vigtigste er dog, at sæson seks får lov til at ånde ud og tage sig lidt en slapper, inden sæson syv rammer, og Frasers Ridge går den store krig i møde.

Outlander er ikke den serie, den startede ud med at være. Den er blevet bedre. Karaktererne er velkendte – både for os, men også for hinanden. Det må siges at være en gave i sig selv at se dem gro, lære og udvikle sig sammen. Noget af udviklingen kan være svær, når der er tale om et massivt traume, men det giver seerne lov til at se andre og dybere sider af Jamie, Clarie og resten af Fraser-klanen.

Det er netop, hvad gør denne helt nye sæson af Outlander så tilfredsstillende, oveni det kæmpe hul imellem sæson fem og seks: begge dele er så ønsket og tilfredsstillende på samme tid.

Outlander-fans vil uden tvivl elske denne sæson, men de vil også blive efterladt med ønsket om mere. På en helt særlig måde, som kun Outlander kan.

Fakta om ’Outlander’: