Anmeldelse: Overdreven lydside drukner “Limetown”

Foto: Limetown/C More

En god historie drukner i en nærmest pinligt patosfyldt lydside, der ikke giver meget plads til noget at se på.

Der findes flere serier om personer, der forsvinder sporløst. I nogen dukker de op igen. I andre bliver de ved med at være væk. Det fascinerer og underholder på samme tid. Og Limetown, der kan ses på C More er ikke meget anderledes. Desværre.

Da 236 personer forsvinder fra det neurovidenskabelige forskningscenter Limetown i Tennessee, er det den helt store nyhed, men 15 år senere er det kun journalisten Lia Haddock, der stadig synes, at historien er værd at fortælle.

LÆS OGSÅ: Succesfuld BBC-thriller: Månedens serietip på C More

Gennem hendes arbejde på APR får hun hul på historien. Og langsomt viser der sig en ganske spændende historie, om hvad der er sket i Limetown, hvor folk er forsvundet hen og hvorfor de få personer, der kommer tilbage, lider af en akut omgang PTSD.

Lia, spillet af Jessica Biel (BoJack Horseman, The Sinner), er personligt investeret, da hendes onkel var blandt de 326. Hendes indblanden viser sig hurtigt at koste mere end bare tid og kræfter.

Fin formel

Limetown har alle ingredienserne til at være superspændende og inddragende, men den er desværre lavet på en formel, der ikke rigtigt giver mening.

Ligesom den danske serie Equinox, er Limetown baseret på en podcast, der blev enormt populær, da den kom frem tilbage i 2019. Og det er netop dén overgang, der ødelægger det potentiale, serien har.

LÆS OGSÅ: Podcast-anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Zack Akers og Skip Bronke skabte den originale podcast, men instruktøren Rebecca Thomas burde måske have taget lidt flere chancer. I stedet for at tage historien og overføre den til det nye medie, har hun valgt at holde den tæt op ad kildematerialet. Det er normalt en dyd, men for Limetown betyder det, at der er fokuseret enormt meget på lydsiden.

Der bliver brugt mange kræfter på at skabe nogle fede visuelle scener, men det gennemgående problem er, at der simpelthen ikke sker noget visuelt i scenerne.

Patos og podcast

Åbningsscenen i Limetown finder sted på et hotelværelse, hvor Lia er ved at gå i seng. Pludselig bliver der hamret meget voldsomt på døren. Lia er jo journalist, så hun griber sin telefon og optager det hele. Den voldsomme hamren fortsætter, indtil en forvreden mandestemme siger, at ”dette er din advarsel”, og lige så abrupt som det startede, lige så pludseligt stopper det.

LÆS OGSÅ: 5 gode kriminalgåder til en aften i godt selskab

Lia står tilbage på hotelværelset, og efter lidt tid åbner hun døren, hvor en blodplet i hovedhøjde fortæller, hvad der er blevet hamret med. Og en blodpøl foran døren, hvor hårdt der i virkeligheden blev hamret.

Scenen er fed. Det ukendte på den anden side af døren er skræmmende, og det sætter en scene temmelig effektivt. Paranoiaen får hjertet til at banke og klaustrofobien er nærmest kvælende.
Men i takt med, at man ser flere og flere afsnit, bliver det åbenlyst, at valget bag skyldes et ønske om at opretholde fornemmelsen fra podcasten.

LÆS OGSÅ: Nye serier på Viaplay, DR TV, C More, Xee og Apple TV+ i april

Det viser sig på mange forskellige måder i serien. De mange dialogscener er nærmest støvsuget for handling, og bærer tydeligt præg af at være skrevet til et 100% lydmedie.

Lyden bestemmer festen

Mest irriterende er dog den lydside, der konstant fylder i baggrunden. Den bliver anmassende og nærmest diktatorisk i sin måde at fortælle seeren, hvad der ligger bag. Lia optager stort set alt, og mange samtaler bliver afspillet igen og igen. Dette er et effektivt greb i lydspil,
men når de afspilles i serien, uden at Jessica Biel laver andet end at sidde og se berørt ud, så bliver det spild af tid, og det ender hurtigt med at blive irriterende.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Pray, Obey, Kill’ balancerer Nordic Noir og true crime på fornemmeste vis

Skuespillet er fint, og jeg kan godt lide Biel, trods hendes lidt kluntede forsøg på at distancere sig fra rollen som den søde pige i serien 7th Heaven, der endte med den der Blade-film, som var helt håbløs. Men alle journalist-klichéerne til trods (Jeg er selv journalist. Det er meget slemt) er hun troværdig i rollen som Lia, om end hun ikke har meget andet end dialogen at arbejde med.

Serien blev stoppet efter første sæson, så hvis du er investeret og / eller gerne vil vide, hvad der skete, skal du have fat i podcasten i stedet for.

Og det er ærgerligt. For forsvindingsnummeret, den dybe fortælling bag, Jessica Biel og Stanley Tucci skaber så meget potentiale, at det er en skam, at serien virker bedst, når man lukker øjnene.

Fakta om Limetown

Instruktør: Matt Shakman
Manuskriptforfatter: Skip Bronke, Zack Akers
Medvirkende: Jessica Biel, Stanley Tucci, Omar Elba, Sherri Saum m.fl.
Antal afsnit: 10
Land: USA
Dansk streamingtjeneste: C More

LÆS OGSÅ: Nye serier og sæsoner på Netflix i april 2021

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Den som dræber – Fanget af mørket’ sæson 2 er endnu mørkere end forgængeren

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like