Anmeldelse af Real Detective sæson 2

Hvad gør man, hvis man ikke kan vente på sæson 3 af True DetectiveHBO Nordic? Man ser naturligvis Real Detective Netflix. Lighederne er til at tage og føle på, ikke udelukkende med hensyn til seriernes navne, men vi har også at gøre med krimihistorier, der tager udgangspunkt i virkelige begivenheder i USA – både i storbyer og i de mere gudsforladte egne af landet.

(Foto: Real Detective/Netflix)

Monstre

Jeg var en af dem, der ikke så Real Detective fra starten af. Så da jeg faldt over anden sæson en sen januar-aften, var jeg nødt til at starte helt forfra – også selvom vi allerede har anmeldt første sæson her på sitet. Trods mine True Detective-abstinenser blev jeg faktisk fanget af Real Detective. Formen, hvor hvert afsnit er en afsluttet historie, fungerer rigtig godt som aftenunderholdning, fordi det er noget nemmere at lukke computeren, når morderen rent faktisk er fanget. I serier med en fortløbende handling kan man jo blive ved, indtil solen står op igen. Det var desuden fedt at se forskellige efterforskeres take på deres profession og udfordringer i forhold til opklaringsarbejdet – særligt når de blev portrætteret af gode skuespillere (Michael Madsen må her nævnes). Men det, der var mest dragende ved serien var skildringen af de (meget) psykopatiske mordere. Særligt episoderne der omhandlede børnemishandlere var ubehageligt skræmmende, og jeg oplevede flere gange at sidde tilbage med følelsen af, at verden er et grundlæggende modbydeligt sted at opholde sig.

(Foto: Real Detective/Netflix)

Hvorfor skal man se sæson 2?

Man skal helt sikkert give sig i kast med sæson 2, hvis man – ligesom jeg – kan lide selve formen på Real Detective. Skaberne af serien er dygtige til hurtigt at sætte scenen omkring en bestemt mordgåde, både med hensyn til miljøet (by eller land), temaet (bande-, jalousi- eller barnemord) og de respektive hovedpersoner (listig eller hardcore politiefterforsker). Tempoet i serien er derfor rigtig højt, og det virker godt. Os der er til krimi, kan jo ofte godt lide, at der sker noget. Du skal også se den, hvis du er til amerikanske serier og kultur. Der er noget ærke-amerikansk over Real Detective, uden at jeg med sikkerhed kan sige, hvad det skyldes. Måske er det den høje grad af retfærdighedssans (lock that son of a bitch up), den altid tilstedeværende snak om ‘communities’ eller bare følelsen af, at de ting, man ser, ALDRIG ville kunne ske i lille Danmark. Hvilket jo er en illusion, når man tænker på fx Peter Madsen-sagen. Egentlig skal man nok se Real Detective sæson 2, hvis man vil underholdes med en ukompliceret krimiserie, og jeg mener ikke noget negativt med ‘ukompliceret’. Ikke alle serier behøver være svære at forstå eller kræve det store tænkearbejde. Nogle gange vil jeg bare gerne have underholdningen serveret – og dét formår Real Detective.

SHOP: Elsker du True Detective, Stranger Things og Twin Peaks? Køb cool trøjer og t-shirts her

Den sidste dom

Jeg mener ikke, at sæson 2 holder niveauet fra debut-sæsonen. Hvor sidstnævnte -.i min verden – fortjente 5 stjerner, kan anden sæson kun lige akkurat hive sig op på 3. Mordgåderne er bare lidt kedeligere og efterforskerne uden helt så meget kant. I bund og grund handler det vel om, at jeg ikke – i samme grad som i 1. sæson – blev fanget af hvert afsnit. Når det bliver nemt at sætte en serie på pause for at lave en snack eller gå på wc, så er det et tegn på, at vi ikke er helt oppe og ringe. Det var nemt med denne sæson.