Anmeldelse af Real Detective

AfKarsten
9. januar 2017
real detective

Det lyder som en dårlig efterligning, men selvom Real Detective måske har ladet sit navn inspirere af hittet True Detective for at tale til en bestemt målgruppe, så skuffede den bestemt ikke mig. Tværtimod synes jeg, at Real Detective er blandt de allerbedste bud lige nu indenfor true crime-genren

Mordsager må være hårde for enhver kriminalbetjent, men der vil nok altid være nogen, der skiller sig mere ud end andre. Nogen der er gået helt under huden på de efterforskere, der fik tildelt sagen og som for altid forandrede deres syn på tilværelsen. I Real Detective fortæller 8 rigtige kriminalbetjente i 8 spændende afsnit om hver deres opklaring af dén mordsag, de aldrig vil glemme. Imens de fortæller, ser vi begivenhederne rekonstrueret fra begyndelsen til case closed – alt fra hvordan betjenten får sagen og hvordan alle løse ender samles til mordets opklaring til sidst. Det er vildt spændende at følge, ikke mindst fordi at rekonstruktionerne ikke ligner en billig rekonstruktion, som jeg husker det fra 911 Emergency med William Shatner. I Real Detective er reconstruktionen bygget op som en rigtig tv-serie på næsten selvsamme niveau som True Detective – bare uden fokus på private anliggender og snak om verdens forfald. Her er det kun betjenten og sagen, der er i fokus, og det er ret befriende, hvis det kun er selve opklaringen, man synes, er det mest spændende indenfor krimigenren. Dialogen er dog meget plot-påvirket, for at vi som seere kan følge med. Det er lidt utroværdigt, for sådan er der ingen der taler. Heldigvis køber man præmissen, for hvis ikke de talte sådan, var det ikke sikkert, at man fik alle detaljer med.

Real Detective

Michael Madsen i Real Detective

Hele stemningen og skuespillerne gør, at man virkelig lever sig ind i disse kriminalbetjentes opklaring af sagen. (Faktisk spilles betjenten i 4. afsnit af Michael Madsen!) Samtidig kommer vi også alt fra helt ud på landet i USA til det indre Hollywood, og på den måde får vi set en masse forskellige, fascinerende billeder fra dette monstrøse land. Prikken over i’et er bestemt, at det er den oprindelige kriminalbetjent, der fungerer som fortæller undervejs, for det mindede mig hele tiden mindet om, at det jeg så rent faktisk er foregået.

Mordsagerne er alle noget for sig, og det er ikke svært at forstå, hvorfor disse stakkels betjente stadig er påvirkede af dem den dag i dag. Det bliver du også, når du har set dem.

Real Detective kan ses på Netflix.