Anmeldelse: ‘Sherwood’ er klassisk britisk serieproduktion, når det er mest solidt

AfAnn Lind Andersen
14. september 2022
Sherwood anmeldelse
Fra 'Sherwood' / Foto: BBC.

‘Sherwood’ på DRTV har rod i virkeligheden og leverer gedigen spænding og nuancerede karakterer. Ann Lind Andersen har set den britiske miniserie, der gør indtryk.

Tiden læger alle sår, siger man. Men det er tydeligvis ikke tilfældet i byen Nottinghamshire i England, viser den britiske miniserie Sherwood. Serien er skrevet af James Graham, der selv kommer fra byen, og historien er baseret på hans egne erindringer og på to virkelige mordsager.

Omdrejningspunktet for al konflikt blandt byens indbyggere er minestrejken i 1984, også en virkelig begivenhed. Minearbejderne nedlagde arbejdet i håb om at opnå bedre vilkår, men som svar hentede Thatcher-regeringen arbejdsløse ind, der overtog arbejdet. Meget upopulære skruebrækkere i minearbejdernes øjne. Konspirationer gisner om, at det hele var for at opbryde fagforeningernes politiske magt fra Jernladyens side.

I Nottinghamshire har det efterladt en splittelse i byen. På den ene side minearbejderne, der hader skruebrækkerne, og på den anden side skruebrækkerne, der føler sig uretfærdigt set ned på. En splittelse, der stadig lever i bedste velgående, selv over tre årtier senere – givet videre til de efterfølgende generationer.

En dræbende Robin Hood i Sherwood-skoven

Krimiplottet i Sherwood begynder, da familiefaren Gary Jackson bliver slået ihjel på åben gade – af en pil. Og det intensiveres, da en af byens politiske kandidater bliver fundet myrdet i sit eget køkken. En af de mistænkte bliver hurtigt en af de lokale unge mænd, der er flygtet ud i skoven (ja, Sherwood-skoven uden for Nottingham), og som er god til at skyde med bue og pil. Deraf Robin Hood-etiketten, der hurtigt bliver sat på ham.

Om det er ham, der er den skyldige, skal ikke røbes her, men serien afslører ret hurtigt, hvordan det hænger sammen. Så en ‘whodunit’-krimi er der ikke lagt op til. Spørgsmålet er snarere ’whydunit’, og i skildringen af det spørgsmål oprulles fortiden, og hvordan den med tiden har påvirket alle familier i byen. På en negativ måde. Selv politikommissæren Ian St. Clair, spillet af David Morrissey, der skal opklare sagerne, kan ikke sige sig fri fra fortidens skygger.

Mere end en krimi

Som man måske kan fornemme, er krimiplottet blot en underliggende motor for dét, serien egentlig finder interessant. Skildringen af byens indbyggere og ad den vej de nuancerede karakterer. I takt med at man lærer dem at kende, bliver serien også bedre. Det er gennem dem, at man kan mærke, hvor meget de gamle sår stadig bløder. Bittert, dystert og tragisk. Den forståelse ville man ikke få, hvis det ikke var fordi, skuespilpræstationerne var stærke.

Morrissey er ikke en af mine favoritskuespillere – ofte synes jeg, han overdramatiserer, men han finder et nogenlunde tilpas leje her. Og så bliver han bakket op af meget dygtige britiske karakterskuespillere som Lesley Manville, Claire Rushbrook, Adeel Akhtar (de to sidstnævnte kan ses i filmen Ali & Ava) og Joanne Froggatt (Downton Abbey).

Værd at se?

Sherwood er en af den slags serier, der tager sig god tid, og som i virkeligheden handler om andet end den egentlige mordsag. Til gengæld får man en historie, der både føles personlig og politisk. Som en, der har noget, den gerne vil fortælle, hvilket i sig selv er en sjældenhed. Og som i sidste ende viser, at had ikke fører til noget godt. Et budskab, det er svært at være uenig i. Anden sæson er bekræftet, hvilket jeg umiddelbart er skeptisk overfor. Men indtil da, kan man se Sherwood som underholdning med tyngde og gods.

Fakta om ’Sherwood’:

Instruktører: Lewis Arnold og Ben A. Williams
Manuskriptforfatter: James Graham