Anmeldelse: Susanne Biers ‘The First Lady’ undersøger førstedamernes udvikling

Viola Davis (Ma Rainey’s Black Bottom), som tidligere førstedame Michelle Obama, Oscar- og Emmy-nominerede Michelle Pfeiffer (French Exit) som Betty Ford og Emmy og Screen Actors Guild®-vinder Gillian Anderson (The Crown) som Eleanor Roosevelt i Susanne Biers ‘The First Lady’ / Foto: Paramount+

Første afsnit af Susanne Biers helt store amerikanske serieproduktion, ‘The First Lady’, har haft premiere på Paramout+.

Anmeldelsen er baseret på de første fem afsnit af The First Lady.

10 timers amerikansk historie, 3 førstedamer og en succesfuld dansk instruktør, men hvad kan du ellers forvente af serien The First Lady?

Du kan forvente elegant og overbevisende skuespilpræstationer, forfinede detaljer og humoristiske stikpiller. Du kan ikke blot forvente førstedamer, men ganske enkelt ægte damer.

Langsommelighed, nøjagtighed, opmærksomhed

Har du nøje kendskab til amerikansk historie og derved de tre førstedamer Eleanor Roosevelt, Betty Ford og Michelle Obama, så synes du måske, ligesom jeg, at de første tre afsnit er en smule langsommelige og forklarende, men The First Lady er trods alt også en serie, der spænder sig over 100 års historie med ikke blot ikoniske præsidenter som Franklin Roosevelt, Gerald Ford og Barack Obama, men også deres lige så ikoniske hustruer.

Udover de tre par og hver deres personlige historier og rejse til Det Hvide Hus, så foregår deres historier i tre forskellige årtier, hvor samfundet ser markant anderledes ud end nu.

Hver generation har et sæt samfundsmæssige normer og idealer at leve op til, men de skal alle håndtere samfundsmæssige problematikker og deler mange af de samme tanker, udfordringer og kriser. Alt sammen noget, der kræver enorm nøjagtighed og fuld opmærksomhed at indkapsle på kun 10 timer, deraf langsommeligheden.

Mennesket bag figuren

De tre førstedamer spilles af Gillian Anderson, Michelle Pfeiffer og Viola Davis. Perfekt castet er Gillian Anderson i rollen som Eleanor Roosevelt. Med den rette erfaring fra roller i andre historiske dramaer (Margaret Thatcher i The Crown og Joanna i The Great) har Gillian Anderson alle forudsætninger for at levere en fremragende præstation, hvilket hun i den grad gør.

Michelle Pfeiffer er den perfekte kombination af stilfuld, elegant og sårbar i rollen som Betty Ford. Sidst på tidslinjen er Michelle Obama, den måske største opgave af de tre, da hun har mindst genkendelige karaktertræk. Da hun er den mindst karikerede af de tre, er udtale, kropskrop og generel visuel gengivelse svær. Viola Davis gør karakteren til sin egen, og det fungerer.

De første tre afsnit er en præsentation af de tre kvinder i deres omgivelser. En præsentation af, hvordan de havner i rollerne som førstedamer. Hvis man væbner sig med lidt tålmodighed, oplever man, at karaktererne roligt, lag efter lag, går fra at være karakterer i den amerikanske historie til at være sårbare, stærke og indflydelsesrige kvinder. Kvinder der som så mange andre kæmper med livets knubs. Utroskab, kræft og mediernes ubarmhjertige overvågenhed er blot nogle af de svære ting, de kæmper med, mens hele verdens øjne følger deres færden.

Det udsøgte arbejde The First Lady gør, er at fremhæve mennesket bag karakteren. Den viser førstedamernes enorme skrøbelighed og menneskeliggør dem. Eksempelvis er der et særligt øjeblik mellem Ford-parret, efter Betty Ford har fået bortopereret det ene bryst grundet kræft. Michelle Pfeiffer er eminent.

Førstedamens udviklingen gennem tid

Hvad der især er bemærkelsesværdigt ved serien er, at den udforsker, om rollen som førstedame har udviklet sig gennem tiden, men også hvordan stereotypiske kønsroller har udviklet sig. Det ses både i sine direkte scener og replikker, som da Eleanor Roosevelt diskret fortæller en anden kvinde, at hun ikke just er begejstret for, at hendes nye titel udelukkende henviser til hendes køn og ikke hendes egenskaber. Det ses også i de små detaljer og sidehistorierne, eksempelvis om Michelle Obamas stabschef Susan Sher (spillet af Kate Mulgrew, der har tabt sin russiske accent siden Orange Is the New Black.) I en ganske kort men sigende scene bliver hun overhørt i at trøste sin mand i en telefonisk samtale, da han er langvejs fra Washington og gerne så sin hustru hjemme. Var det samme blevet forventet af en mand?

De små fortællinger og sidebemærkninger har lige så meget på hjertet som de store, hvis bare man har øje for detaljerne. Deri ligger stikpillerne og de små hentydninger til udviklingen. Historiens tradition forsøges at brydes – traditioner, som når ambitiøse karrierekvinder har succes forventes det ikke, at manden følger med, men når manden har succes, så forventes det, at kvinden gladeligt følger med. Jill Biden er den første førstedame, der nogensinde har beholdt sit job, efter manden er valgt til præsident.

Spørgsmålet er, nu hvor samfundets stereotypiske kønsroller ændrer sig og gamle normer og dyder udvandes, ændres rollen som førstedame sig så i takt med udviklingen? Forhåbentlig viser de sidste fem afsnit af The First Lady, hvordan de forskellige førstedamer har bidraget til denne udvikling.

Uanset hvad, så er The First Lady ikke blot en historie om tre kvinder, men de millioner af kvinder de repræsenterer gennem mere end 100 år. Hvis ikke man kendte til deres historier, så håber jeg de tre førstedamer er med til at inspirere kvinder verden over.

Fakta om ‘The First Lady’

Instruktør: Susanne Bier
Medvirkende: Gillian Anderson, Michelle Pfeiffer, Viola Davis, Dakota Fanning, O-T Fagbenle, Aaron Eckhart, Kiefer Sutherland