Anmeldelse af symfoni-koncerten Serier, Serier, Serier

En uforglemmelig fredag aften i DR’s koncertsal

Først og fremmest en stor tak til DR for at invitere Kim, Gitte og mig med til koncerten og for at give os en kæmpe stor oplevelse!

DR’s koncerthus er et magisk sted – Bygningen er en gigantisk, mørkeblå kasse og inde i den findes det bedste koncertsted med den absolutte bedste lyd København kan tilbyde.

Gitte og jeg har været der før, og vi havde da også fundet de fine klæder frem, for når man skal til koncert i DR Huset, vil man gerne passe ind i de smukke rammer. Dermed kunne man også nemt se, at Kim ikke havde været der før. Hans slightly underdressed tilgang med en sort-snart grå forvasket t-shirt og et par jeans stod lidt ud blandt mængdenJ. Selv sagde han, det selvfølgelig var meningen, han skulle ligne den uimponerede kritiker, og det havde han også held med. Hvis han også skulle ligne en far til tre børn i midt-trediverne efter en hård arbejdsuge, så havde han også held med det. Ellers havde alle andre til koncerten gjort noget ud af sig selv, og Kim spottede hurtigt dette par, der havde klædt sig ud som Audrey Horne og Agent Cooper fra Twin Peaks:

koncert_1

Selv ved jeg hvor smukt der er inde i selve salen, men at se Kims ansigt lyse op ved synet mindede mig om første gang, jeg så det eventyrlige rum med mine egne øjne.

Vi fandt vores pladser i den store rundkreds og kunne se lige ned til symfoniorkestret, der var klar på gulvet i midten af salen:

koncert_2

Lyset gik ned, og koncerten gik i gang med at spille et jazzet serie-tema. I loftet hang der fire store lærreder tilpasset til hver vinkel af salen. På dem var der projekteret stemningsbilleder af en fortabt verden og jeg gættede med det samme, at vi lyttede til temaet fra Homeland – en af min yndlingsserier. Arrangementet kunne ikke være begyndt bedre!

koncert_3

Efterfølgende præsenterede aftenens vært, den charmerende Ulla Essendrop, os for hvilken rejse vi skulle ud på. Det var tydeligt at mærke, at hun ligesom os også er en serie-freak, hvilket Kim fik bekræftet, da han talte med hende efterfølgende:

koncert_4
Ulla Essendrop i en smuk, rød kjole og Kim i en smuk, sort t-shirt…

I sin lille åbningspræsentation fortalte hun, at musik, ligesom en serie, kan omslutte os og få alt omkring os til at forsvinde. Det var også lige præcis det, der skete den aften, for sætlisten og musikken var ikke mindre end fuldstændig mindblowing og meget mere end nogen af os kunne have forestillet os. Det lød både ubesværet, organisk og ikke mindst genkendeligt.

Efter Homeland kom Fargo-temaet og ligeledes kom der på lærrederne i loftet stemningsbilleder med sne, kulde og lyset i salen blev helt koldt og blåt. Så kom der en medley af Six Feet Under, som jeg havde glemt hvor fedt egentlig er, og det kørte over i det syrede Breaking Bad- tema og til sidst endte det i en symfonisk version af temaet fra X-Files. Dér begyndte hårene at rejse sig for alvor!

Så kom House of Cards. Temaet blev fantastisk bygget op og endte i sin fulde figur. Jeg elsker den serie og ikke mindst temaet, og jeg var fuldstændig blown away af, hvordan de havde bygget det op, og jeg troede ikke, at aftenen kunne blive meget større end det. Men det gjorde den, for nu kom Sort Sols Steen Jørgensen ind og skulle synge Far From Any Road af The Handsome Family. Det er det nummer, der bliver brugt som introen til True Detective sæson 1, og med sin mørke dybe røst og hele hans udstråling hev han os ind i det beskidte Louisiana-univers endnu engang. Især da han sang omkvædet rejste hårene sig igen, og Kim sværgede, at han måtte hjem og se et afsnit af serien igen igen. Det var et smukt øjeblik, som sluttede med Leonard Cohens Nevermind fra True Detective sæson 2- også sunget af Steen Jørgensen.

Nu kom så mit absolutte højdepunkt – Twin Peaks- temaerne, som efter min egen ydmyge mening er de bedste temaer, der nogensinde er lavet til en serie.

Det begyndte først med det drømmende lounge-tema som introduktion. Så kom Laura Palmer-temaet, der begynder i det helt dystre, hvorefter det bliver sørgmodigt for til sidst at peake i en forløsning af håb. Så bliver det trist igen og ender tilbage i mørket, og sådan gentog det sig et par gange og til sidst endte det med den velkendte Twin Peaks-intro: Dum, dum, na na na na na na, dum, dum, na na na na na na, dum dum… Jeg indrømmer, at jeg fællede en tåre – det var så smukt, så rørende og en oplevelse, jeg sent vil glemme. Heldigvis fik jeg optaget det, så du kan høre hvordan det var, og selv om det er optaget med en shitty iPhone-mikrofon, har Koncerthusets lyd alligevel formået at få optagelsen til at lyde tæt på professionel:

Lyt her Twin Peaks Tema fra Koncertsalen

Nu var det så crow-pleaseren Game of Thrones’ tur, hvor koret kom på! Det er et episk 3/4-takts tema og absolut det mest populære tema af dem alle, hvis man skal bedømme ud fra de klapsalver, det fik efterfølgende. Gitte har lige set alle sæsoner her i sommerferien, så det var for hende et gensynets glæde og bestemt en af hendes højdepunkter! Så kom endnu et medley med Newsroom, Rome og til sidst den fulde version af The Simpsons-temaet, hvor koret begyndte nummeret med at synge: Theee Siiimpsooons… Gitte og jeg havde især et kæmpe smil på! De havde alle lydeffekterne med, og hele billedsiden fra seriens intro kørte ind i hovedet samtidig med at musikken spillede. Det var fantastisk – prøv bare at hør, hvordan det lød:

The Simpsons Tema fra Koncertsalen plus lidt Mad Men…

Nu var vi så nået til vejs ende i Koncertsalen, og Mad Men’s brilliante thriller-agtige tema afsluttede den første del af aftenens arrangement. Samtidig var det også en begyndelse til den Mad Men-fest ude i foyeren efterfølgende. Da vi gik ud af salen og ned mod foyeren, spillede DRs Big Band allerede i bedste club-stil med super cool swing musik fra 60’erne med Claus Hemplers croonerstemme på de fleste af numrene. Jeg fik lyst til at drikke scotch og ryge en pakke cigaretter, for sådan noget musik får en til at glemme, at der er en dag i morgen. Jeg bestilte i stedet to Pepsi Max, for jeg er en bore, men Gitte fik da et glas hvidvin og Kim en gulerodskage med ostecreme. Vi er nogle rigtige rebeller…

koncert_5
Gitte og jeg i foyeren. – Der er et lille ”Vi Elsker Serier”-sticker på min blæser 🙂

Da musikken sluttede, gik vi ud og tog alle afsked med hinanden i mørket foran den store og nu oplyste mørkeblå kasse. Det var en aften, hvor vi havde været igennem hele følelsesregistret, og samtidig var det også som om, at vi alle igen havde fået bekræftet hvor stor og hvor varm vores flamme er til denne serie-blog, og hvor meget vi egentlig elsker serier.

Jeg vil dermed varmt anbefale alle der elsker serier at købe billetter til arrangementet, når det engang kommer igen! Det var virkelig cool!

Lige nu kan du se hele koncerten på DRs hjemmeside:

Serier, Serier" />