Anmeldelse: ‘The Defeated’ kryber sig ind under huden på seeren

The Defeated illustrerer på perfekt vis, hvordan menneskeheden er dømt til at begå de samme fejltagelser gang på gang. Og dét er skræmmende.

Hvordan var det at leve i de forskellige sektorer i Berlin efter 2. Verdenskrigs ophør? Og hvordan skaber man egentlig lov og orden i et samfund, der pludselig styres af kaos? Dét er nogle af de spørgsmål, som Viaplays nye serie The Defeated forsøger at illustrere. Derudover beskæftiger serien sig med et lidt mere spørgsmålet: lærer vi nogensinde af historien og tidligere fejltagelser?

Jeg vil anbefale dig at sætte tid af til at se Viaplays nye storslåede efterkrigsdramaserie. Dette gælder, uanset om du generelt interesserer dig for 2. Verdenskrig eller blot mangler en god serie. For jeg vil påstå, at The Defeated formår at fange alle seere. Det skyldes primært, at serien har flere grene, der hver især er spændende at følge med i. The Defeated kaldes også for Im Schatten der Mörder eller Shadowplay.

Krigsdrama og krimi blandet sammen

The Defeated giver et indblik i tiden efter 2. Verdenskrigs ophør i forhold til opdelingen af Berlin mellem Amerika, Frankrig, Storbritannien og Sovjetunionen. Vi følger den amerikanske politimand Max McLaughlin (Taylor Kitsch, True Detective), der sendes til den amerikanske sektor i 1946 for at skabe et velfungerende politi i sektoren. Politiafdelingen består af flere tyske borgere, der ikke har nogen erfaring med kriminalitetsbekæmpelse – og det er knap så godt med tanke på den stigende kriminalitet i bydelen.

Alle lider i efterkrigstidens Berlin, og dermed bliver der begået et hav af forbrydelser, som politiafdelingen skal forsøge at opklare. Men det viser sig, at der er langt flere problemer, end man lige regner med. F.eks. bliver vi præsenteret for et større kriminelt syndikat, der ledes af en mand uden samvittighed, som udnytter sårbare mennesker. Derudover mærker flere på politistationen Sovjetunionens utrygge tilstedeværelse, og McLaughlin sætter en del tid af til at finde sin bror, der deserterede fra hæren.

Opbygningen med flere små historier, der hænger sammen i en vis grad, er med til at sikre, at seeren ikke bliver for overvældet af én fortælling. Eller springer fra, fordi det bliver for ensformigt og kedeligt at se på. Dog vil man nok helt automatisk føle, at nogle fortællinger er mere spændende end andre. Det afhænger af, hvad man foretrækker at se.

Spørgsmålstegn ved menneskers medmenneskelighed

Umiddelbart tør jeg godt sige, at serien vil nå ind under huden på seeren. Og dét gælder, uanset hvilke fortællinger man synes er mest interessante at følge. The Defeated formår nemlig at vise, hvordan vi som samfund fordømmer en begivenhed eller handling, såsom Holocaust, men så samtidig glemmer at vise medmenneskelighed over for dem, der har foretaget denne handling (eller som blot har været en del af den samfundsgruppe/befolkning, som stod bag).

Dette illustreres bl.a. i fortællingen om tyskernes hverdag i de forskellige sektorer. Publikum bliver præsenteret for, hvordan de fleste må leve under kummerlige kår, acceptere konstant chikane og leve med uvisheden om deres kæres skæbne. Alt dette blot fordi de er en del af den tyske befolkning – også selvom de på ingen måde har haft en særlig rolle i 2. Verdenskrig. Man har altså mere travlt med at fordømme de tyske handlinger end at sørge for, at de efterladte bliver behandlet ordentligt.

Det står især slemt til i den sovjetiske sektor og andre områder, som Sovjetunionen står i spidsen for. Ingen reagerer på trods af, at de sovjetiske fanger bliver behandlet meget lig den af jøder, politiske fanger, ”uønskede” o.l. i de tyske koncentrationslejre under krigen. Dette kommer især til udtryk gennem fortællingen om McLaughlins forsvundne bror. Han blev så påvirket af det, han så i en koncentrationslejr, at han nu selv torturerer nazister – selvom han jo er af den overbevisning, at deres behandling af andre var umenneskelig.

En del undren trækker ned

The Defeated er altså en lidt hård serie. Det er således ikke en serie, du skal kaste dig over, når du har lyst til en sjov eller enkel serie, som du kan slå hovedet fra til. Dét kan man ikke til denne. Serien kræver opmærksomhed og med tanke på den historie, som serien fortæller, har den også fortjent seerens opmærksom. For det er faktisk en ret vigtig del af historien, da lidelserne i forbindelse med 2. Verdenskrig langt fra endte for alle ved krigens ophør.

Når det så er sagt, er jeg også nødt til at komme med en smule kritik til serien. Der er nemlig nogle parametre undervejs, som får seeren til at undre sig. Dette er ærgerligt, da det trækker fokus væk fra det vigtige i fortællingen. Den helt store irritation i begyndelsen af serien er, hvorfor én, der er udsendt til en ”mission” i Tyskland, ikke kan ét eneste ord tysk. Og hvordan kan det være, at alle omkring ham pludselig kan engelsk, når han beder om det – selv et gadebarn? Det virker mærkeligt …

Derudover undrer det mig meget, at der konstant henvises til koncentrationslejre og de rædselsvækkende begivenheder, der foregik i lejrene, som om alle kendte til KZ-lejrene i 1946. For på trods af, at Nürnbergprocessen var i gang på dette tidspunkt, så var det systematiske massemord ikke almen kendt eller afsløret i detaljer. Lige på disse punkter får The Defeated altså spændt en smule ben for sig selv – i hvert fald over for den historieinteresserede og opmærksomme seer.

Anbefalingsværdig serie

Som nævnt i begyndelsen af denne anmeldelse vil jeg helt sikkert anbefale andre at se The Defeated på Viaplay. Dog har jeg været lidt i tvivl om, hvorvidt serien skulle have fire eller fem hjerter. For jeg synes jo den er god! Men er den SÅ god …

Det har jeg altså besluttet, at de fire første afsnit, som denne anmeldelse er baseret på, er. Af den grund får The Defeated fem hjerter med på vejen af denne anmelder.

Se traileren til The Defeated