Anmeldelse: 'The Handmaid’s Tale' sæson 4 begår en genistreg, men ...

AfSilke Bennekow
8. juli 2021

Så er afslutningen på fjerde sæson af The Handmaid’s Tale på HBO Nordic rullet over skærmen.

Jeg skal forsøge at forklare, hvorfor du skal se denne fjerde sæson, hvad du kan forvente, og hvorfor det bliver superhårdt; uden at spoile for meget (kæmpe held og lykke til mig selv her).

Hvad, jeg virkelig elsker ved denne serie, er, at den fortæller en historie om et samfund, der ikke ligger helt så fjernt fra vores, hvis tingene skulle udvikle sig i en uheldig retning. Og den fortælling er så ubehagelig og ondsindet, at man fascineret ikke kan lade være med at kigge. Og serien taber ikke pusten her. Historien udvikler sig og tager for hver sæson et andet fokus, men ubehaget er der konstant.

”Hvad så nu?”

I sidste scene i tredje sæson bliver hun fundet af de resterende handmaids og båret afsted i bedste frelseren-på-korset-stilling (serien har aldrig gået ned på symbolik), mens hun reciterer et bibelstykke. Dette sker sideløbende med, at Serena og Fred bliver arresteret, da de krydser grænsen til Canada anklaget for krigshandlinger og overtrædelse af menneskerettigheder. Her samler fjerde sæson tråden op og fortsætter fortællingen om Junes kamp.

Sæsonen synes at tage centrere sig om spørgsmålet ”Hvad så nu?”. Gilead bliver presset mere og mere af Canada, samtidig med at de krampagtigt fastopholder deres levevis. Det lykkes flere og flere mennesker at flygte fra ”landet”, og der kommer flere og flere oprørsgrupper. Men til trods for, at grupperne kæmper for samme side, er de nødvendigvis ikke gode mennesker.

En genistreg

The Handmaid’s TaleNolite te Bastardes Carborundorum” (don’t let the bastards grind you down)

Det lyder, som om den tager en meget filosofisk drejning, men disse spørgsmålstegn, som serien stiller, er som alt andet i serien underspillet. Denne sæson er dog væsentligt mere direkte i grusomhederne, hvor de forrige sæsoner i højere grad har trukket på det bagvedliggende ubehag. Og så bider handlingen sig fast som en giftslange, hvor du ikke når at registrere, hvad der skete, før det er for sent.

June er et produkt af sine handlinger. Jo mere Gilead tvinger hende til at gøre – og gøre oprør mod – desto mere bliver hendes karakter derefter. Serien forsøger ikke at sælge en historie om en heltinde, som er pure by heart, og som altid gør det rigtige. Den er en fortælling om en kvinde, som gør det, hun anser for at være nødvendigt, og det er absolut ikke altid, hun har ret i det. June er nødt til at tage flere og flere umenneskelige valg, og knækket lurer hele tiden under overfladen. Jeg havde på fornemmelsen ved udgangen af sidste sæson, at vi i denne i højere grad ville se en anden June, da hun er blevet mere og mere grusom i sine handlinger, og jeg må konstatere, at det er nøjagtig, hvad fjerde sæson byder på.

Er det så bare kæmpe like og ”Ja tak”?

The Haindmaid’s Tale

Som tidligere nævnt er denne en lidt mere lige på og hårdt-handling, og det er ærgerligt, synes jeg. Og så har jeg i tidligere anmeldelser skrevet om, hvor æstetisk smuk denne serie er sat op med kontraster og symbolik, men jeg må desværre med sorg sige, at den simpelthen er for tyk i denne sæson.

Farverne i Gilead (og Canada) er simpelthen for matte og grå, og man er ikke i tvivl om hensigten med dette. Det er en unødvendig stor vognstang, der bliver vinket med.

Men skal man stadig se den?

Tilbage er der kun at sige: "Nolite te Bastardes Carborundorum"