Anmeldelse af The Keepers (Netflix)

*spoiler alert*

(Foto: The Keepers/Netflix)

“This is not just a story… This really happened.”

Med disse ord indledes 3. episode af Netflix-dokumentaren The Keepers fra maj 2017. Det faktum, at der er er tale om en virkelig historie, gør denne serie ekstremt ubehagelig. Så er du til true crime docs, kan vi varmt anbefale The Keepers. Hvis du allerede nu har bestemt dig for at se den – og gerne vil undgå at få noget spoilet – så anbefaler jeg, at du indstiller læsningen af denne anmeldelse. Hvis du derimod gerne vil teases yderligere, så lover jeg ikke at gå dybere ind i detaljer, end at serien stadig vil være værd at se.

En cold case bliver varm

The Keepers indledes med at freelance-journalisten Tom Nugent forklarer os, hvordan han i begyndelsen af 90’erne gravede en gammel sag fra 1969 frem. Sagen omhandlede det uopklarede mord på nonnen Cathy Cesnik, der underviste på en lokal high school i udkanten af Baltimore. Nugent er ikke den eneste, der beskæftiger sig med sagen. Cesniks tidligere elever Gemma og Abbie har i årevis ageret hobby-efterforskere og forsøgt at yde Cathy Cesnik en form for retfærdighed ved at blotlægge, hvad der egentlig skete og hvem der bør stilles til ansvar for de skæbnesvangre gerninger, der førte til nonnens død. Med udgangspunkt i disse kvinders store research-arbejde har Netflix stykket en serie sammen, der – via interviews og rekonstruktioner – fortæller en historie om pædofili, psykologisk manipulation og iskolde mord.

SHOP: Elsker du True Detective, Stranger Things og Twin Peaks? Køb cool trøjer og t-shirts her

(Foto: The Keepers/Netflix)

Uhyret på kontoret

Seriens overordnede teori om sagen er, at mordet på Cesnik egentlig dækker over en helt anden – men relateret – tragedie, nemlig et årelangt og systematisk misbrug af mindreårige high school-piger på skolen, hvor Cathy Cesnik underviste. Skolen – der var drevet af den katolske kirke – var, ud fra de vidneudsagn der fremlægges i The Keepers, stedet, hvor adskillige unge pigers liv blev ødelagt for altid. Som seer virker det ganske plausibelt, at Cesnik skulle være blevet slået ihjel, da hun forsøgte at stoppe disse seksuelle og psykologiske overgreb. Gerningsmændene bliver i hvert fald fremstillet så ondskabsfulde og udspekulerede, at man forestiller sig, at de ville slå ihjel uden at blinke, hvis det kunne sikre, at de kunne fortsætte deres handlinger. I serien portrætteres den katolske kirke som en institution, der på ingen måde ønsker at tage et både juridisk og moralsk opgør med interne uhyrligheder. Man skal naturligvis huske, at serien præsenterer et særligt perspektiv på sagen – ofrenes – men dette perspektiv fremstår yderst sobert, og det taler til ens generelle billede af den katolske kirke som en på nogle bestemte punkter betændt organisation. Det seksuelle misbrug synes bredt dokumenteret i The Keepers, men derfra og til at kunne bevise et mord … dér er en markant bevisbyrde at løfte for efterforskerne.

Virkelighed

Som nævnt indledningsvis er styrken ved dokumentarer, at de skildrer forhold, som vi alle potentielt set kunne komme ud for. Det bliver derfor nærværende og relevant på en måde, som megen fiktion ikke kan leve op til. Ligeledes med The Keepers. Jeg finder fortællingen enormt hårrejsende, særligt fordi det handler om virkelige menneskers liv (og død). En af de mest hjerteskærende og virkningsfulde scener i serien er, da en af ofrene for misbruget læser sin beretning om, hvad der detaljeret foregik op foran kameraet og efterfølgende spontant bryder ud i gråd.

(Foto: The Keepers/Netflix)

Sociale medier

Serien viser desuden et eksempel på, hvordan sociale medier kan være en positiv ressource i sager om sexmisbrug. Normalt hører vi om pædofile, der udveksler materiale eller unge mennesker, der bliver lokket via Facebook eller andre kanaler. I The Keepers er Gemma og Abbies opklaringsarbejde dybt afhængigt af det frivillige community, der opstår i den Facebook-gruppe, de har oprettet for at indsamle oplysninger, der kan hjælpe til opklaringen af Cesnik-mordet.

Fortidens usikkerhed

Et nok mere skjult tema er naturligvis det eviggyldige spørgsmål omkring, hvordan man finder ud af “hvad der egentlig skete”. Dette er både et juridisk og historievidenskabeligt spørgsmål og bunder i vores – særligt i netop straffesager – forståelige ønske om at få fuldstændig vished omkring, hvad der præcist foregik i en given situation. Problemet er, at dette er umuligt. Al viden og erkendelse bunder i et særligt perspektiv, hvorfra vi ser en given situation og/eller hændelse. Selv hvis vi var i besiddelse af en videooptagelse af mordet på Cathy Cesnik, ville vi ikke kunne se bagvedliggende motiver og grunde (noget vi altid gerne vil have styr på), men kun fysiske årsager. For at sige det på en anden måde: sandheden er illusorisk og glider os altid af hænde. Tilbage er der ”kun” at komme med kvalificerede teorier, der naturligvis bunder i rationel bevisførelse, og dermed fremstille et perspektiv på en given sag. The Keepers er et sådant perspektiv, men et overbevisende et af slagsen.