Anmeldelse af The Night Of

En foruroligende whodunnit!

Efter at hans ven har brændt ham af, tager den pakistansk-amerikanske studerende Nasir sin fars taxa for selv at køre hen til festen på Manhattan. På vejen gør han et kort ophold, men da taxaskiltet er tændt, tror den unge mystiske Andrea, at Nasir er en rigtig taxachauffør og stiger ind. Inden natten er omme, er Nasir mistænkt for mord, og den eneste hjælp han kan få er fra advokaten Jack Stone, der lever af at lave hurtige forlig for New Yorks småforbrydere. Det var ikke lige sådan aftenen skulle have udartet sig…

For det meste er vi overbeviste om, at Nasir ikke kan være morderen, men hvem ved? Det spørgsmål er seriens røde tråd, men det er kun det halve af, hvad denne serie handler om. For i stedet at være en klassisk whodunnit, er det seriens fortsæt at få os til at åbne øjnene for, hvordan systemet egentlig arbejder rundt om Nasirs mordsigtelse. Vi får indblik i, hvordan advokaterne laver aftaler under bordet, hvordan politiet efterforsker beviser, hvordan vagterne i fængslerne laver aftaler med de indsatte, og hvad der egentlig skal til for at overleve som muslim tiltalt for mord på en hvid kvinde i et amerikansk fængsel post 9/11. Serien handler om, hvad vi hver især gør for at overleve både på den ene og den anden side af loven. Det er bestemt ikke kønt, men det er genkendeligt. I denne serie opfører heltene sig nemlig slet ikke som helte. Her laver de fejl, og de er irriterende, men de gør alle sammen, hvad de kan. De er rent og skær bare helt normale mennesker, og derfor virker det også så umådeligt stærkt, når de viser deres medmenneskelighed og søger retfærdigheden. Det minder os om, at vi mennesker trods fejl og mangler gør hvad vi kan med de kort, vi har på hånden.

The Night OfFoto: HBO // The Night Of

John Turturro spiller advokaten Jack Stone, og hvem kan stå for ham! Jeg elsker hans ansigt og mimik, og han er lige præcis så meget John Turturro i denne serie, som man kunne ønske sig. Han burde vinde en pris, for han spiller så troværdigt samtidig med, at han bibringer denne mørke serie noget Hollywood-charme. Derudover, så har Riz Ahmed der spiller Nasir virkelig også gjort sit hjemmearbejde for at vise os, hvordan Nasir både udvikler sig fysisk og psykisk igennem serien. Riz Ahmed kommer vi næste gang til at se i den nye Star Wars-film, Rogue One, og så har han vist også et album på vej! Mr. Big Shot…

Efter at hvert afsnit blev udgivet på HBO om mandagen, ventede jeg længselsfuldt på det næste, og jeg er ikke blevet skuffet en eneste gang. Det er en solid serie hele vejen igennem – tankevækkende, foruroligende og helt sindssygt underholdende.