Anmeldelse: Watchmen afsnit 2

Hvis du følte at episode 1 af WatchmenHBO Nordic var en lille smule fyldt med ting, du skulle forstå, og at du syntes der ”manglede noget” i forbindelse med baggrundshistorien i Tulsa – så bruger episode 2 til gengæld en god bid tid på at give os noget mere af den, og i et lidt mere roligt tempo. Og selvom politichefen Judd nu er død, så skal man ikke fortvivle helt – husk, at The Comedian døde i starten af den oprindelige historie, men alligevel var en stor del af hele bogen.

Watchmen episode 2/HBO Nordic

I en scene, der på mange måder minder om The Comedians begravelse i tegneserien, får vi i denne episode af Watchmen blandt andet et flashback til Angelas fortid for tre år siden – nemlig den julenat, hvor Rorschach-mændende The Seventh Kavalry angreb politifolkene i hele Tulsa. Det var et koordineret angreb, og vi fik faktisk fortalt lidt om det i den første episode, da Angela besøgte skoleklassen – men her får vi lov at se det ”live”. Det er næsten rædselsvækkende at se, hvordan Angela kæmper for sit og sin mands liv – men lige så forfærdeligt at vide, at det samme sker i huse over hele byen samtidig, og at det langt fra er alle, der ligesom Angela og hendes mand har holdt sig vågne til midnat. Her får vi også forklaringen på, hvorfor Angela har børn med en anden hudfarve, end hun selv og hendes mand har; hendes patruljepartner vågnede aldrig og blev skudt med sin kone i sengen. Det er deres børn, Angela har boende hos sig.

Watchmen episode 2/HBO Nordic

En serie i serien

Vi får også et lidt længere kig på den superhelteserie, der kører i TV’et i seriens univers. Serien handler om The New Minutemen, altså den gruppe superhelte, der opererede i 1940’erne og 1950’erne. Det var dér, helte som Hooded Justice, Night Owl (den oprindelige helt med det navn), Captain Metropolis og Mothman gik sammen for at bekæmpe kriminalitet, og i serien bliver det helt tydeligt dramatiseret på en meget… ja, tv-serie-agtig måde! HBO holder sig ikke for god til at lave lidt grin med sig selv, og serien er i øvrigt filmet på en måde, der minder rigtigt meget om Zack Snyders Watchmen-film, med slow-motion action-sekvenser og hurtige panoreringer. Vi får her en scene, hvor Hooded Justice angriber nogle banditter i en butik, og det er ganske tydeligt, at denne serie vil dukke op flere gange i historien, ligesom tegneserien havde pirat-historien Tales of the Black Freighter vævet ind i historien. Her er det et tegn på, at heltene på mange måder er blevet lidt romantiserede – folk ser lidt op til dem, og synes de gjorde det godt dengang. Vi får også etableret at Hooded Justice ikke var den døde mand, der blev trukket op af havnen, og som man hidtil havde troet. Det vil sikkert også blive vigtig information senere…

Watchmen episode 2/HBO Nordic

Tulsa-massakren

Vi får også lidt mere at vide om de ting, Robert Redford har foretaget sig som præsident, blandt andet de erstatninger (kendt som ”Redfordrations” hvilket er et ordspil på ”reperations”, som er det, den amerikanske regering gav til sorte, som en slags undskyldning for slaveriet). Tulsa-massakren, som vi så i starten af den første episode, har i denne verden givet anledning til store erstatninger til familier, der kan påvise, at de har været en del af blodbadet. (Det er i øvrigt en virkelig hændelse, og én af de allersorteste kapitler i USA’s historie. Den er blevet dysset ned i mange år, men er først for nyligt blevet offentligt anerkendt.)

Watchmen episode 2/HBO Nordic

Watchmen viser verden i et troldspejl

En anden og meget stærk scene i Watchmen episode 2 er, hvor politiet angriber den samling “mobile homes” og campingvogne, der er kendt som ”Nixonville” for at finde Seventh Kavalry sympatisører. Man skal huske på, at i denne serie er stort set hele politistyrken sorte mennesker – og alle Seventh Kavalry-folkene er hvide. Når politiet med vold går ind og ransager, gennemtæver og tvangsforhører en hel gruppe mennesker på grund af, at de bor et bestemt sted, eller at man ”bare mistænker dem for at sympatisere med skurkene” – så tænk på, hvordan vi ville tænke, hvis det havde været hvide mennesker, der overfaldt de sorte. Serien leger helt bevidst med dette billede, for at vende bøtten lidt og vise os verden i et troldspejl.

Vi får også lidt mere at se af de andre helte, der arbejder sammen med Angela, eller Sister Night, som hun jo hedder, når hun har kostumet på. Red Scare, som helt tydeligt er kommunistisk russer og et symbol på, at verden er blevet samlet efter den store blækspruttekatastrofe i 1985 (og som i serien i øvrigt omtales som ”Eleven-two” fordi det foregik 2/11 1985) og Looking Glass er spændende typer, som efterhånden bliver mere udviklede.

Watchmen fortsætter bare derudaf, og verden bliver mere og mere uddybet.

Glæd dig til næste afsnit.

Har du i øvrigt gættet, hvem Jeremy Irons spiller? Hvis ikke, så kan det være, at dette afsnit giver dig nogle hints.