Anmeldelse: Watchmen afsnit 3

Hvis man har siddet og ventet spændt på, at nogle af de gamle figurer fra Watchmen-tegneserien ville dukke op, så kan man nu slappe lidt af. Laurie Blake, tidligere Laurie Juzpetzyk, dukker nu op på scenen.

Som vi ser, er Laurie temmelig desillusioneret, efter at hun og Night Owl stak af sammen. Hun har vendt ryggen til superheltelivet (og åbenbart også til Night Owl!), hun arbejder nu for FBI og er stærkt imod selvtægtsmænd med kostumer. Hun tager fortsat ikke imod pis fra nogen som helst (mindst af alle mænd!), og hun ankommer til Tulsa med ét mål for øje; at få afklaring på Judds mord.

Hvad vi til gengæld også ser, er hendes lidt blødere side, hvor hun ringer til en satellittelefon, der sender signalet til Mars – en slags ”skriftestol”, hvor folk kan sende deres stemme og bøn op til Dr. Manhatten oppe på Mars. Her står hun og fortæller ham vittigheder og fortæller ham, hvor meget hun savner ham. Det er faktisk lidt rørende, fordi hun i sine vittigheder fortæller en masse om sit syn på verden og det liv, hun levede før i tiden.

Laurie fordømmer det maskerede politi

Ved politichefens begravelse kommer så den replik, der var en del af traileren: ”Do you know what the difference between a masked cop and a vigilante is? No, me neither”. Det er Laurie, der med is i maven over for Angela giver sit syn på det, hun laver. Uanset hvad, er det dog ikke Lauries opgave at lave systemet i Tulsa om (det er noget af den forskel, der er på FBI og lokalpoliti i USA), og derfor kan hun ikke fyre alle de maskerede – men det står helt klart, at det gjorde hun gerne, hvis hun kunne.

Til begravelsen møder vi også Senator Keane Jr. Han var også med i scenen, hvor Angela kom hjem til mindehøjtideligheden hos Judds kone, men der fangede jeg faktisk ikke hans navn, andet end ”senator”. Det er selvfølgelig et nik til at den oprindelige lov, der i tegneserien gjorde det ulovligt at være superhelt, med mindre man arbejdede for regeringen eller politiet, og hed ”The Keane Act” – og selvfølgelig blev gennemført af hans far. Senator Keane repræsenterer nu Oklahoma og vil gerne blive præsident en dag. Derfor er det også vigtigt for ham at få styr på tingene. I en fantastisk scene ved begravelsen ser vi dog, at der er lidt vej endnu.

Adrian Veidts gods er et fængsel

I mellemtiden ser vi mere og mere af, hvad Adrian Veidt – for I havde jo gættet, det var ham, ikke sandt? – laver på sit gods, som vi efterhånden mere og mere fornemmer ikke er et skjulested, men et fængsel. Hans creepy hjælpere får vi nu også lidt mere at vide om, for de er (som man måske havde gættet) slet ikke rigtige mennesker. Hans planer med dem – og med ham selv – er stadig ukendte, men man kan godt se, at han har noget i ærmet, og at han ikke har tænkt sig at blive på godset i al evighed.

Endnu et par af de maskerede helte dukker op i denne episode – både ham i banken i starten af episoden, og som helt tydeligt er Batman-inspireret, men også Pirate Jenny, én af Tulsas maskerede politifolk. Det skal i denne forbindelse nævnes at ”Pirate Jenny” er et lille nik til en anden serie, skabt af Alan Moore (ham der skrev Watchmen) nemlig The League of Extraordinary Gentlemen. Jenny har ikke meget at gøre endnu, men ligesom Red Scare kan vi jo håbe at se mere til hende efterhånden.

Tim Blake Nelson spiller fænomenalt

Looking Glass, der til gengæld i denne serie efterhånden har overtaget Rorschachs rolle som ”ham den maskerede med den uhyggelige stemme” får til gengæld lidt mere at bestille nu, og vi kan se, hvordan han med sin forhørsmaskine faktisk kan afgøre, om folk lyver på en ret sikker måde. Jeg holder selv meget af skuespilleren, der spiller Looking Glass (Tim Blake Nelson) og taget i betragtning af, at han spiller med et stykke plastic over ansigtet, så er han også fænomenal i denne serie.

Historien kører derudaf. Og hvad er det mon for ”venner” som Will Reeves har? Venner på højere steder? Er det mon nogle af de andre helte? Det må vi jo vente og se.

Du kan se WatchmenHBO Nordic.