Anmeldelse: Watchmen afsnit 3

5. november 2019

Hvis man har siddet og ventet spændt på, at nogle af de gamle figurer fra Watchmen-tegneserien ville dukke op, så kan man nu slappe lidt af. Laurie Blake, tidligere Laurie Juzpetzyk, dukker nu op på scenen.

Som vi ser, er Laurie temmelig desillusioneret, efter at hun og Night Owl stak af sammen. Hun har vendt ryggen til superheltelivet (og åbenbart også til Night Owl!), hun arbejder nu for FBI og er stærkt imod selvtægtsmænd med kostumer. Hun tager fortsat ikke imod pis fra nogen som helst (mindst af alle mænd!), og hun ankommer til Tulsa med ét mål for øje; at få afklaring på Judds mord.

Hvad vi til gengæld også ser, er hendes lidt blødere side, hvor hun ringer til en satellittelefon, der sender signalet til Mars – en slags ”skriftestol”, hvor folk kan sende deres stemme og bøn op til Dr. Manhatten oppe på Mars. Her står hun og fortæller ham vittigheder og fortæller ham, hvor meget hun savner ham. Det er faktisk lidt rørende, fordi hun i sine vittigheder fortæller en masse om sit syn på verden og det liv, hun levede før i tiden.

Laurie fordømmer det maskerede politi

Til begravelsen møder vi også Senator Keane Jr. Han var også med i scenen, hvor Angela kom hjem til mindehøjtideligheden hos Judds kone, men der fangede jeg faktisk ikke hans navn, andet end ”senator”. Det er selvfølgelig et nik til at den oprindelige lov, der i tegneserien gjorde det ulovligt at være superhelt, med mindre man arbejdede for regeringen eller politiet, og hed ”The Keane Act” – og selvfølgelig blev gennemført af hans far. Senator Keane repræsenterer nu Oklahoma og vil gerne blive præsident en dag. Derfor er det også vigtigt for ham at få styr på tingene. I en fantastisk scene ved begravelsen ser vi dog, at der er lidt vej endnu.

Adrian Veidts gods er et fængsel

Endnu et par af de maskerede helte dukker op i denne episode – både ham i banken i starten af episoden, og som helt tydeligt er Batman-inspireret, men også Pirate Jenny, én af Tulsas maskerede politifolk. Det skal i denne forbindelse nævnes at ”Pirate Jenny” er et lille nik til en anden serie, skabt af Alan Moore (ham der skrev Watchmen) nemlig The League of Extraordinary Gentlemen. Jenny har ikke meget at gøre endnu, men ligesom Red Scare kan vi jo håbe at se mere til hende efterhånden.

Tim Blake Nelson spiller fænomenalt

Historien kører derudaf. Og hvad er det mon for ”venner” som Will Reeves har? Venner på højere steder? Er det mon nogle af de andre helte? Det må vi jo vente og se.

Du kan se WatchmenHBO Nordic.