Anmeldelse: 'Young Royals' sæson 2 er rå, følsom og helt uimodståelig

AfCarina Nørgaard Schou
2. november 2022
Young Royals sæson 2 anmeldelse
Edvin Ryding som kronprins Wilhelm i 'Young Royals' sæson 2 / Foto: Netflix.

'Young Royals' sæson 2 på Netflix er ikke kun for teenagere, men for alle med hang til intense kærlighedsforhold, heftige kys og next level-drama. Dette royale LGBTQ+-drama holder dig med garanti klinet til skærmen.

Kærlighedsforhold, der er umuliggjort på grund af de to elskendes uforenelige ophav og familieforpligtelser, har altid været godt brændstof for fiktionen. William Shakespeares tragiske romance Romeo og Julie er det fornemmeste eksempel på genren. Begge de to elskende ender med at dø på grund af deres altopslugende kærlighed til hinanden, som ikke kan udleves af hensyn til deres stridende familier.

Så galt er det heldigvis endnu ikke gået i den svenske ungdomsserie Young Royals, der nu er tilbage med en ny sæson, som fortsætter, hvor den første slap. Men hvor luften i den første sæson mest af alt var fyldt med seksuelle spændinger mellem de to hovedpersoner kronprins Wilhelm (Edvin Ryding) og hans forbudte kærlighed, skolekammeraten Simon (Omar Rudberg), de første akavede kys og deres famlende liderlighed, bliver der i anden sæson skruet voldsomt op for dramatikken. Til et niveau, hvor man for alvor begynder at blive nervøs for, om det nu ender lige så galt som i førnævnte Romeo og Julie.

Young Royals sæson 2
Young Royals / Foto: Netflix

Arvtager til 'Skam'

Young Royals kom snigende som en overraskelse og tog alle med storm sidste sommer. Serien blev lanceret uden den store marketingkampagne på Netflix, men rygtet om den lidenskabelige homoseksuelle romance mellem en prins og en helt alm. dødelig – ovenikøbet af puertoricansk afstamning – på en elitær kostskole i Sverige bredte sig som en steppebrand og fik på rekordtid en kæmpe fanskare.

De unge hovedrolleindehavere blev rockstjerner overnight, og Young Royals blev udnævnt som arvtager til den i særklasse succesfulde norske ungdomsserie Skam (2017).

Young Royals sæson 2 anmeldelse
Tommy Wättring som Marcus, Edvin Ryding som Willhelm og Omar Rudberg som Simon i Young Royals sæson 2 / Foto: Netflix.

Soft porn for teenagere

Baggrundshistorien er denne, at den unge prins Wilhelm i første sæson efter en uheldig episode på en natklub, der bliver filmet med en telefon og delt med hele Sverige, bliver sendt af sin mor, dronning Kristina (Pernilla August), til den elitære kostskole Hillerska. Her forelsker han sig omgående i den lokale dagelev Simon, der både har et ansigt og synger så smukt som en engel.

De to indleder et intenst kærlighedsforhold, og selvom elskovsscenerne mellem de to ikke er seksuelt eksplicitte, bliver der kysset, rørt, smagt, smasket og kastet så heftige stjålne blikke mellem de to elskende, at man helt ærligt ikke kan undgå at blive en smule opstemt. Det er soft porn for teenagere.

Vanskelighederne indtræffer, da Wilhelm efter sin storebror Eriks (Ivar Forsling) pludselige død, bliver udnævnt til kronprins og nu ikke længere bare kan være sig selv. Midt i sin store sorg skal han også være en god repræsentant for det svenske kongehus. Det bliver yderligere besværliggjort af, at skolens præfekt August (Malte Gårdinger), som også er relateret til kongehuset, slet og ret er en gemen og jaloux skiderik, der filmer Wilhelm og Simon i seng sammen – og deler videoen med hele Sverige.

Kronprinsen står nu midt i en sexvideo-skandale, som han bliver tvunget af kongehuset til at tysse ned på bekostning af sit forhold til Simon. Romancen får en brat og tårevædet afslutning.

Young Royals sæson 2
Young Royals sæson 2 / Foto: Netflix

Teenage dirtbags

Ved begyndelsen af anden sæson er eleverne nu tilbage på Hillerska efter juleferien, og følelserne mellem de to hovedpersoner er tydeligvis ikke blevet mindre. Men Simon føler sig – med god grund – forrådt af sin prins og orker ikke at være involveret med hele det svenske kongehus og den kyniske måde, de kører ’firmaet’ på. ”Jeg har brug for dig på mit team,” som dronning Kristina uempatisk siger til sin søn.

Simon går på opdagelse og møder den lokale hillbilly Marcus (Tommy Wättring), som er en god, rar og stabil fyr. Han er fornuftigt kærestepotentiale, hvis altså ikke lige det var fordi, Simon stadig var smaskforelsket i kronprinsen.

Og man forstår ham, for Wilhelm har kindben, man kan skære sig på, et intenst blik, collagenspændte læber og hår, man får lyst til at køre fingrene igennem. Kameraet går helt tæt på de unge ansigter, acneudbrud og det hele, så man næsten føler, man er med, hvor festen foregår.

Wilhelm derimod er slet ikke klar til at komme videre og er ved at bukke under for presset fra familiens forventninger. Han begynder at få anfald af panikangst og truer kongehuset med at abdicere, hvorfor de kvitterer med at indsætte ærkefjenden August som den næste i tronfølgen efter Wilhelm. Han bliver sendt til skolepsykolog, hvor han lærer at sætte ord på sine følelser. Og får åbenbaringer om, hvordan han skal balancere forventningspresset og det store ansvar med sine egne lyster og behov.

Young Royals sæson 2 anmeldelse
Malte Gårdinger som August i 'Young Royals' sæson 2 / Foto: Netflix.

Nye lag kommer frem

Der er isnende kold luft mellem Wilhelm og August, intriger og knive i ryggen. Forholdet udvikler sig voldsomt dramatisk i løbet af sæsonen. Helt frem til, at en af dem står med et geværløb for panden. Linjerne bliver trukket hårdt op, og den ellers uimodståelige Wilhelm afslører nogle nye voldsomt usympatiske sider.

Det gælder generelt for alle karaktererne i denne sæson, at de får føjet flere lag til deres personligheder, og der kommer flere teenage dirtbags til. Omvendt finder August, som indtil nu har været en rendyrket idiot, en ny og mere skrøbelig side frem. Han forelsker sig i Simons søster, Sara (Frida Argento), der som Asperger med ADHD ellers hidtil har haft svært ved at mestre følelser for andre end veninden Felicias (Nikita Uggla) hest, Rousseau.

Young Royals sæson 2 anmeldelse
Sara og August i Young Royals sæson 2 / Foto: Netflix.

Får de mon hinanden til sidst?

Der er mere drama og mindre kysseri mellem de to hovedpersoner i anden sæson af Young Royals end i den første. Men bare rolig, der er stadig lagt et par forløsende scener ind, og derudover er der skabt plads til, at flere andre kærlighedsforhold kan få lov at blomstre op og udfolde sig.

Selvom Young Royals er en ungdomsserie, er den et must-see for alle, der vil have et indblik i tidens ungdomskultur. Serien behandler på omsorgsfuld og rørende vis de problemer, som de fleste unge mennesker nok vil nikke genkendende til og føle sig repræsenteret af.

Young Royals sæson 2
Omar Rudberg som Simon og Edvin Ryding som Willhelm i 'Young Royals' sæson 2 / Foto: Netflix.

Den viser, hvordan de bokser med præstationskultur, forventningspres, stress, status, klasse, privilegier, diagnoser, pillemisbrug og ulovlig billeddeling på nettet. Og den dømmer ikke sine karakterer på baggrund af seksualitet, race, udseende eller psykisk sårbarhed. Tværtimod giver den nogle bud på, hvordan teenagere der endnu ikke helt har fundet ud af, hvem de selv er, kan havne i situationer, hvor de lyver om sig selv eller udstiller andre. Ikke nødvendigvis af ond vilje, men fordi de endnu ikke har lært at stå 100% ved sig selv.

Om kronprins Wilhelm lærer at stå ved sig selv og sine følelser for Simon og stå op imod sit ophav, sine forpligtelser og sin familie, skal vi ikke afsløre her. Men vi giver en kæmpe opfordring til alle om at tage hul på Young Royals – om ikke andet så for nostalgien ved at genopleve sin egen teenagetid med spirende forelskelser og famlende skridt ind i voksenlivet.

Se traileren til Young Royals her

Fakta om ’Young Royals’ sæson 2:
Instruktør: Erika Calmeyer og Rojda Sekersöz