Anmeldelse: 'The Watcher' holder dig fanget

AfFreddy E. Silva
17. oktober 2022
The Watcher anmeldelse

Frygter du tanken om, at nogen sniger sig ind i dit hus om natten? Føler du til tider øjne, der betragter dig fra skyggerne udefra? Løber det dig koldt ned ad ryggen, når du ikke kan kigge ud i mørket fra dit hus – men ved at nogen ude i mørket kan kigge ind på dig? Så vil Netflix' nye serie The Watcher krybe helt ind under huden på dig.

The Watcher

Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 13. oktober 2022
Genre: Drama, horror, mystery
​​​​Instruktør: Paris Barclay, Jennifer Lynch, Ryan Murphy & Max Winkler
Manuskriptforfatter: Ian Brennan, Ryan Murphy, Reilly Smith & Todd Kubrak
Medvirkende: Naomi Watts, Bobby Cannavale, Jennifer Coolidge m.fl.
Antal afsnit: 7

Ian Brennan og Ryan Murphy, hvis tidligere samarbejde blandt andet omfatter Ratched og Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story har endnu engang skabt en intrigerende fortælling. The Watcher får alle nakkehårene til at rejse sig. Desuden lægger Murphys gyser-erfaring fra American Horror Story et ekstra tykt tæppe af uhygge i en allerede gyselig historie fra virkelighedens verden.

Drømmehuset

Dean Brannock (Bobby Cannavale) og Nora Brannock (Naomi Watts) finder deres drømmehus i New Jersey-forstaden Westfield. Et område, der emmer idyllisk atmosfære mellem smukke, gamle træer og dekorative, victorianske huse. Ejendomsmægleren Karen (Jennifer Coolidge), Noras tidligere studieveninde, leverer under fremvisningen en salgstale, der efter kort betænkningstid ender med en underskrevet kontrakt.

Dean, Nora samt deres to børn Carter og Ellie flytter derefter hurtigt ind i huset for hurtigst muligt at slippe for utrygheden i New York City – blot for at opdage, at deres liv forvandles til et mareridt allerede fra start.

'Velkommen til nabolaget'

Westfields beboere viser sig nemlig alle at være en række bizarre eksistenser, der på sælsomt vis nærer indirekte uvilje mod familien Brannock. Dog er det modtagelsen af et brev et par dage efter indflytningen, der for alvor starter familiens nedadgående spiral. Med en sirlig håndskrift på kuverten og en maskinskrevet velkomst indeni indleder afsenderen sin besked med 'Kære nye nabo på 657 Boulevard… Velkommen til nabolaget.' – underskrevet The Watcher, overvågeren.

Derefter begynder sære hændelser at fylde familiens hverdag: Lyde inde fra huset om natten, som om folk har sneget sig ind, sær musik inde fra væggene og dørklokken, der ringer langt efter midnat. Deans forhold til samtlige naboer forværres i en sådan grad, at alle bliver mistænkt i mysteriet om brevet, der ligeledes kun er det første af flere. Politiet i byen er sært passive. Venner opfører sig mistænkeligt. Naboer mumler indirekte trusler. Midt i alle rædsler begynder familiens sammenhold langsomt at smuldre alt imens Overvågeren lurer i skyggerne – både ude og inde.

'The Watcher' er fremragende i sin genre

Der er bestemt ingen tvivl: The Watcher er fremragende i sin genre. Når et mysterium er kogt sammen således publikum spiser indholdet bid for bid uden pauser, så er opskriften helt perfekt. Murphy og Brennans manuskript er så finpudset og skarpt, at mystikken fastholdes uproblematisk hen over samtlige syv afsnit uden man på noget tidspunkt føler, at pinen trækkes unødigt i langdrag. Jeg startede med de to første afsnit og slugte derefter de fem sidste på en og samme aften. Skuespil, plot og spændingskurve leverer tilsammen intet mindre end en symfoni af en serieoplevelse.

Bobby Cannavale og Naomi Watts er ganske simpelt eminente som Brannock ægteparret. Sammen og hver for sig understreger de begge desperationen i hele sagen om Overvågeren. Deres kemi som ægtepar er uovertruffen og intensiteten af deres præstationer efterlader selv den mest kræsne seer hungrende efter mere.

Jennifer Coolidge kører sin vanlige stil som vi kender hende helt tilbage fra American Pie, hvilket hun altid gør til topkarakter. I The Watcher formår hun dog at balancere mellem sin sædvanlige comic relief-rolle og det mere seriøse indslag som en af fortællingens mange mistænkte.

Langtrukken afslutning

Generelt set er The Watcher noget nær perfekt i sin opsætning og dramaturgi. Jeg var tæt på at give den seks hjerter, men tillader alligevel at trække et enkelt hjerte fra på baggrund af finalen. Vi har nemlig i The Watcher at gøre med samme syndrom, som blev særligt berygtet med den tredje Ringenes Herre: Den alt for langtrukne afslutning.

Sæsonens sidste episode er i sin fulde længde nærmest dedikeret til at afslutte serien. Det føles som om Murphy og Brennan aldrig fandt den helt rigtige forløsning, og derfor inkluderede samtlige muligheder til at sætte punktum for fortællingen. Som udgangspunkt kan man efter seks åndeløse afsnit tilgive en enkelt episode, der kører en anelse af sporet. Desværre er en fortællings slutning generelt set et af de vigtigste punkter, hvor man ikke skal tabe bolden. Det efterlader desværre et varigt indtryk, og kan få en ellers perfekt historie til at snuble i sidste spurt.

'The Watcher' holder dig fanget i sit spind

Men en lidt for lang slutning er alligevel ikke noget, der skal afholde folk fra at se den. Alt andet ved The Watcher gør den til en sublim historie. Drømmehuset, der bliver et mareridt, holder dig nemlig unægteligt fanget i sit spind og efterlader dig skrækslagen på sofaen afsnit efter afsnit med følelsen af at blive overvåget.

Min afsluttende anbefaling er, at du fordyber dig i den efter at anskaffe et alarmsystem, og at du lige får låst døren inden du går i seng – selvom ingen af delene hjalp den stakkels familie Brannock.