Better call Saul – Anmeldelse af sæson 1 og 2

Har du brug for en advokat…….?

……så vær forsigtig med, hvem du ringer til!

Better_call_saul_anmeld

Dette gode råd er den bærende idé bag den meget omtalte spin-off fra det prisbelønnede episke drama Breaking Bad. De to kreatører bag denne, Vince Gilligan og Peter Gould har med Better call Saul skabt en dynamisk prequel, der tager sit udgangspunkt i advokaten Jimmy McGill (Bob Odenkirk) – før han foretager transformationen til den Saul Goodman som alle vi fans af Walter Whites skæbne kender så godt.

Som tilskuere finder vi hurtigt ud af, at Jimmy betjener sig af adskillige teknikker for at holde sin business kørende. Han er i lange stræk en small-time hustler, der i ly af sin juridiske eksamen har gang i det ene suspekte projekt efter det andet. Man tilgiver ham dog næsten alt, fordi hans personlighed også rummer et stort hjerte og omsorg for de få mennesker han virkelig holder af. Det gælder hans kæreste og senere advokatpartner Kim Wexler, som han bryder adskillige etiske grænser for at hjælpe og ikke mindst hans bror, den højt estimerede Chuck – ligeledes advokat!

Hvor sæson 1 i store træk fokuserer på Jimmys alternative juridiske metoder gennem en række Tarantino-lignende optrin via en blanding af en lille dosis vold og en stor dosis grotesk humor, så går den følgende mere i dybden med de enkelte karakterer. Dels udvikler Jimmy og Kims forhold sig både privat og arbejdsmæssigt, idet de gennem deres ansættelse hos advokatfirmaet Davis and Main rager uklar med både chefen og ikke mindst broderen, hvis komplicerede relation til Jimmy belyses meget grundigt i denne sæson. Chuck er senior partner i firmaet og har en psykisk lidelse, der ikke tillader ham at forlade sit hjem i længere tid ad gangen. På jobbet er brødrene altid på vagt over for hinanden, men via forskellige flash-backs afsløres det, hvorfor deres relation også indeholder elementer af forståelse og empati.

I det lige så fascinerende sideplot følger vi parkeringsvagten Mike Ehrmantrauts (fantastisk spillet af Jonathan Banks, kendt som hitman fra de klassisk Beverly Hills Cop film!) genvordigheder. Han kæmper en brav kamp for at holde balancen mellem en pæn borgerlig facade som velgører og bedstefar for sin svigerdatter Stacey og barnebarn Kayleigh samt vedvarende problemer med økonomien, der gør at han må tage forskellige lyssky småjobs, der bringer ham i konflikt med mexicanske kriminelle. Jimmy og Mike har korte overfladiske møder, og man aner den relation, der senere vil blive udviklet mellem dem.

Hvis man har Breaking Bad i baghovedet og overvejer om denne serie er umagen værd, så får den en varm anbefaling herfra. Fortælletempoet er langsommere, der dvæles mere ved personerne, og de enkelte sager udfoldes på tålmodig, men samtidig dragende vis. Humoren er sort, men varm, og serien rammer et dejligt sted mellem feel-good stemning og et mere dystert lag, hvor de enkelte karakterers eksistentielle udfordringer griber tilskueren på en måde, der gør at man får lyst til mere.

Better Call Saul

Begge sæsoner kan ses på Netflix.