Bloodline – Anmeldelse af sæson 1

Den fortabte søn vender hjem – with a vengeance!

I det ofte uoverskuelige udbud af mange fristelser på Netflix, faldt undertegnede ved et rent og skært lykketræf ind i denne fremragende serie, der udspiller sig i det solbeskinnede Florida, og som med lækker panoramisk kameraføring, lader det ene Key West inspirerede drømmebillede afløse det andet.

bloodline-anmeldelse

Allerede i introen til Bloodline suges tilskueren ind af dystre havbilleder og den dragende melodi ”The water let’s you in”, der indvarsler de kommende begivenheder. Rammen er klassisk: Familien Rayburn har i en generation drevet et ferieparadis for den travle amerikaner, der trænger til et break fra hverdagens trængsler. Dets overhoved er faderen Robert (Sam Shephard), der sammen med hustruen Sally (fremragende spillet af Sissy Spacek) sideløbende med deres forretning har opfostret en håndfuld børn, den trofaste og politisk korrekte familiefar John, den lettere utilpassede og rodløse advokat Meg, samt den yngste Kevin, der ikke har sine ældre søskendes talenter og klarer sig som regular guy med et voldsomt temperament.

Idyllen forstyrres imidlertid brat, da endnu en søn Danny (spillet af den australske skuespiller Ben Mendelsohn) vender hjem til en fest, der skal fejre familiens succes, man mærker at the Rayburns er en institution i området, og hele seancen skal helst forløbe gnidningsløst. De andre søskendes reservation er tydelig, og stemningen er tydeligvis anspændt.

Det er ikke fordi den fortabte søn ikke har charme – tværtimod. I starten får han hurtigt charmeret dele af familien, ikke mindst moderen og Johns børn med sin lettere brutale, men samtidig meget man-of-the world agtige praktiske talenter. Sally insisterer på, at Danny skal tilknyttes familiefirmaet og snart viser han turister rundt, laver mad i restauranten, får ideer til, hvordan omsætningen kan forøges, samtidig med at han løser alskens praktiske opgaver. Mange af disse foregår på meget kreativ vis og uden familiens vidende…

Spændingen mellem Danny og hans søskende intensiveres ubønhørligt, og hvis du efter denne lille appetizer har fået trang til at følge et flot fortalt drama og se en række velspillende skuespillere folde sig ud, så kan jeg kun give denne serie min allervarmeste anbefaling!

Første sæson af Bloodline kan ses på Netflix og anden sæson forventes at have premiere i slutningen af maj 2016.