Homeland – anmeldelse af sæson 1-4

Homeland er en cool politisk CIA thriller. Tankevækkende, vedkommende og vanvittig spændende.

homeland-1-4

Skuespiller Claire Danes viser hvilket kunstnerisk håndværk hun egentlig mestrer i sin portrættering af CIA-agenten Carrie Matthison i Homeland. Hun er en ren tour de force i hvert enkelt afsnit og er helt og aldeles imponerende i denne vanvittig spændende CIA-thriller.

Danes spiller den dedikerede agent i afdelingen Homeland Security der indædt bekæmper internationale terrorister for at holde hjemlandet trygt. Hun er klog, modig og dristig og ser hele tiden den store sammenhæng. Ingen love, ingen regler, ingen etik, moral, noget eller nogen som helst kan stoppe Carrie i at få ram på fjenden. For Carrie må målet hellige midlet – ligesom hos de terrorister hun bekæmper. Undervejs undrer man sig ofte som seer over de mange umiddelbart vanvittige valg hun fortager sig, men i sidste ende giver det altid mening, og så tænker man: ”Ahhh,.. NU er jeg med!”

homeland_carrie

Selvom Carrie altid er et skridt foran os, kan hendes fuldkomne dedikation også tolkes som en flugt fra den verden hun så indædt beskytter. Noget hun ikke helt selv er bevidst om, og som gør at vi som seer også er lidt et skridt foran hende. Du kender det måske fra krimiuniverset, hvor den afdankede, fordrukne efterforsker begraver sig i arbejdet for ikke at forholde sig til ekskonen og sin fortabte søn. I Homeland bliver Carrie bare ikke portrætteret som en kliché, og i Claire Danes’ hænder giver det en ekstra dimension til Carrie og til serien at hendes handlinger kan være så modsætningsfyldte. Det får os til at tænke på, at hvad der kan virkeselvopofrende udadtil, i virkeligheden er handlinger udsprunget af egoisme.

Er du til CIA-spion thrillers, counter-terrorisme og skjulte politiske dagsordener pakket ind i en tætpakket spændingsformular med top skuespilpræstationer, kan jeg varmt anbefale Homeland! Ellers så se den for Clarie Danes, for hun overgår simpelthen de fleste.

Sæson 1-4 kan streames på Netflix – snart kommer sæson 5.