Serier | Nyheder

Kristian Håskjold: Det er vigtigt, at de ting, jeg laver, har noget tyngde

AfTrine Jerichau Roslev
11. december 2019
Foto: Kristian Håskjold/Trine Jerichau Roslev/Vi Elsker Serier

Del artikel

Kristian Håskjold er både klipper, instruktør og manuskriptforfatter. Hans serie Kemohjerne er som den første danske serie udtaget til Sundance Film Festival, og han har vundet flere priser for sine kortfilm. Han har bl.a. vundet fem priser for kortfilmen En værdig mand, som i disse måneder vises på flere filmfestivaller i Europa, og som netop er kvalificeret til Oscaruddelingen i 2020.

En værdig mand er Kristians førsteårsfilm fra filmskolen Super16, hvor han er optaget på instruktørlinjen:

”Der bliver man parret op som producer, en instruktør og manuskriptforfatter. Jeg havde ikke samarbejdet med en manuskriptforfatter før, så det var en aftale med mig selv, at det skulle jeg prøve”, fortæller han i et interview med Vi Elsker Serier.



”Og så er det Marianne Lentz, der har skrevet selve manuskriptet, og vi har så udviklet historien sammen.”



"Han repræsenterer den generations arbejdsmænd, som ikke rigtig har lært at tale om deres følelser, og dét er en kontrast til, hvordan jeg er vokset op. (…) Så jeg kan ikke lade være med at tro på, at der er én eller anden form for mangel på outlet, som kan komme til udtryk senere."

Tyngde i fortællingen



”Filmen balancerer perfekt imellem tragedie og komedie, uden at hovedpersonen mister troværdighed,” lød det fra jurien.



"Helt grundlæggende handler det om for mig, at jeg har en idé om, at uanset hvor skidt folk har det, så har folk behov for noget lethed i deres liv for at kunne være i det hårde. Så for mig gør dét det mere menneskeligt, at der er en form for varme, og personligt ser jeg det mere som en menneskelig varme end som decideret komedie.”



”Det er vigtigt, at de ting, jeg laver, har noget tyngde, og at jeg arbejder med noget, der er vigtigt. Det er også vigtigt for mig at komme så bredt ud som muligt, for jeg har ikke lyst til kun at lave film for mig selv. Jeg vil gerne have, at de emner er vigtige, og så har jeg også behov for, at der på én eller anden måde er noget kontrast i det, så folk kan holde til at være i det, når de ser det."

Inspiration fra eget liv



"Det har været en drivkraft for mig ind til videre. Jeg synes, at det automatisk giver en form for ekstra vigtighed for mig. Og også for det, jeg gerne vil formidle. Jeg håber, at jeg i én eller anden grad kommer til at blive ved med det. Jeg er indstillet på, at det fremover ikke behøver at være mine egne fortællinger, men jeg vil gerne have én eller anden personlig forankring i det.”


Kemohjerne

”Kan jeg bære den historie? Er det rigtigt, at jeg laver den? Men jeg synes bare, at den var så stærk, så jeg tog udgangspunkt i følelserne, for vi byggede den op omkring en ungdommelig historie om det faktum, at der sker noget i dit liv, der gør, at ting går i stå, og alting kører videre forbi dig. Så, hvor er det, jeg har de lignende følelser?"


https://imgix.vielskerserier.dk/2019/11/Kemohjerne_FilmStills_Episode_2__DSC8224_Yannick_Wolff.jpg
Foto: Oliver/TV2/Yannick Wolff

Serier kan formidle en naturlig udvikling


Kemohjerne

”Jeg oplever ofte med kortfilm, at optageperioden er så kort, at du først lige når at blive varm, når optagelserne slutter. Her var det rart at have længere tid, for jeg nåede at føle, at jeg kom rigtigt i gang og at være i momentum, før optagelserne sluttede."


Kemohjerne

"Det har været sindssygt spændende, men fordi vi skulle skyde så meget på så kort tid, var det så sindssygt hårdt. Det var spændende at vise en proces, men Adam (hovedrolleindehaveren, red.) er også en exceptionel skuespiller, og det var vildt at overvære på de otte dage. Vi filmede jo noget af én episode og så noget af en anden. Det var en meget vild oplevelse at se ham skulle være i så mange sindstilstande på otte dage.”


https://imgix.vielskerserier.dk/2019/12/IMG_4258.jpeg
Foto: Kristian Håskjold/Trine Jerichau Roslev/Vi Elsker Serier

Klipper, instruktør og manusforfatter


Kemohjerne

"Fordelen er, at man har ret meget styring på ting, og når man skal instruere noget, man selv har skrevet, ved man, hvad intentionen er med scenerne, og man ved, hvor det skal hen. Og i forhold til videre at skulle klippe er, at man har en idé om, når man selv har filmet det, hvordan det kan virke.”



"Min drøm var, at jeg ville skrive og instruere. Og så fordi jeg er vokset op på Fyn, så var det meget det, jeg brugte min tid på – at klippe alt muligt, jeg filmede. Og så flyttede jeg til København, og så faldt jeg lidt ind i branchen med at klippe og begyndte at klippe reklamer og tv og alt muligt. Og så blev det mit levebrød. Min plan er, at jeg er ved at skrive og instruere og så bare bruge mit klip til at kunne klippe med på noget af mit eget, hvis der er behov for det."

Vil lave spillefilm og serier



"De (priserne, red.) giver mig blod på tanden, fordi jeg har gjort så meget i kortfilm og nu også Kemohjerne, men jeg har stadig ikke lavet en spillefilm og alt muligt andet, så jeg føler jo stadig, at der en masse større ting, jeg ikke har oplevet endnu.”


Kemohjerne

I mellemtiden kan vi se én af Kristians favoritserier The Knick af Steven Soderbergh. Den serie har inspireret Kristian i nogle af de produktioner, han har lavet:

”Han (Steven Soderbergh) er også sådan en do it yourself-type, der både filmer, instruerer, klipper. Og sproget i den serie.. Han tager bare sådan nogle drastiske valg fra den tid. Og så har den dér elektroniske musik, der kører samtidigt med, at han hele tiden har sådan nogle lange reaktionsskud, når folk taler, og han er meget insisterende, og det har jeg ladet mig meget inspirere af i nogle af de ting, jeg har lavet. Den synes jeg er sej og modig!"

Kristian Håskjold




LÆS OGSÅ: Anmeldelsen af Kemohjerne af Kristian Håskjold

SE FILMEN: En værdig mand

Del artikel

Læs mere omInterview

Andre Serier | Nyheder