Sherlock: The Abominable Bride – Anmeldelse

Sherlock anno 1895 er både sjov, stemningsfuld og fuld af overraskelser!

Vi er vant til at se Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) og John Watson (Martin Freeman) løse mysterier i vores moderne tid, men denne halvanden times special tager sit udgangspunkt i et victoriansk London hvor alle dine venner fra Sherlock er med i fuld kostume. Tilsyneladende er der ikke nogen narrativ grund til at Sherlockuniverset er vendt hjem til ”gamle dage” som hører Sherlockuniverset til andet end at det bare er super cool. Tilsyneladende.

Sherlock: The Abominable Bride

Sherlock og Watson skal i dette afsnit løse mysteriet om the abominable bride. Abominable har jeg slået op for dig, og det betyder: afskyelig. Det er også meget dækkende for denne genopståede ligblege brud der i Londons dystre dampende nat er på hævntogt i slutningen af attenhundredetallet. Sherlock er med sin autistiske vulcan logik selvfølgelig ikke overtroisk og ved med sig selv at der ikke kan findes spøgelser, og der ligge noget andet bag. Watson derimod er ligesom os ikke helt så sikker, og sammen må de to partners in crime løse gåden hvor intet på nogen måde er som det ser ud til. Business as usual.

Watson er den helt store oplevelse i dette afsnit. Han er portrætteret som en konservativ mand af sin tid – altså 1895 – og mener ikke at kvinder skal have alt for meget at skulle have sagt. Slet ikke en død en af slagsen! Samtidig er han gift med Mary, som i dette afsnit er en forkæmper for kvinders rettigheder, og det er selvfølgelig ikke hans kop té. For hvis titlen som mand ikke længere i sig selv vil indgyde respekt, så har en mand som Watson dårlige kort på hånden overfor kvinderne. Martin Freeman er en mester i at spille små mænd der higer efter respekt og anderkendelse, og at Watson har fået denne ekstra konservative dimension er ikke mindre end genistreg. Rollen som Sherlock Holmes er som skabt til Benedict Cumberbatch, der siden seriens gennembrud har gjort karriere ud af at spille intellektuelle misfits. Hvis du er en fan, ligesom jeg, så tag og se filmen The Imitation Game fra forrige år og glæd dig til Doctor Strange hvor Mads Mikkelsen også er med!

The Abominable Bride er absolut det mest stemningsfulde og uhyggelige Sherlockafsnit indtil videre. Jeg, en 34 årig stor og (meget) stærk mand, sad med puden oppe foran ansigtet op til flere gange. Selvfølgelig er det ikke sikkert, at du er ligeså pinagtig, men vær dog forberedt på at blive overrasket helt indtil tæppet går ned i dette velproducerede, legende og absolut bedste Sherlockafsnit i sæson 3.

Alle afsnit af Sherlock kan ses på Netflix.