The Blacklist – Anmeldelse af sæson 1-2

Kan du lide at sidde på kanten af sofaen…?

I så fald burde Blacklist være et godt bud på instant satisfaction. Serien har været meget hypet, og du har måske stillet dig selv de klassiske spørgsmål: Er det CSI-klicheer i tomgang? 22 afsnit pr sæson – orker jeg?, etc.

the-blacklist

Selv blev jeg suget ind med det samme, ikke mindst pga en af mine store helte James Spader, der her leverer en tour-de-force præstation som den mystiske og særdeles karismatiske figur Raymond Reddington. Hans kombination af kriminel mastermind og uudgrundelig verdensmand, skaber det omdrejningspunkt, hvorom hele fortællingen drejer sig.

I anslaget præsenteres vi for en taskforce, der specialiserer sig i at løse særligt krævende opgaver, der ligger udover både FBI og CIA’s rækkevidde. Den unge uerfarne kvindelige agent Elizabeth Keen (Megan Boone) introduceres som nyt medlem af teamet – en overraskelse for alle involverede, indtil det åbenbares, at det er på Reddingtons foranledning. Som tilskuere bliver vi fra starten fængslet af spørgsmålet om, hvilken personlig interesse, han kan have i hende. Hun har nemlig hidtil levet en relativt udramatisk tilværelse sammen med sit livs udkårne, den umiddelbart sympatiske Mr. Right, Tom (Ryan Eggold).

Forundringen bliver ikke mindre, fordi Reddington er kendt som en notorisk kriminel med et væld af lyssky operationer bag sig. Afdelingen indvilliger dog i at optage Elizabeth, fordi han stiller dem i udsigt at kunne fange stærkt eftersøgte bad guys, som afdelingen under normale omstændigheder aldrig ville kunne have ressourcer til at finde – den såkaldt Blacklist.

Herefter går det stærkt – billedet af Reddingtons vidtforgrenede netværk bliver tydeligt, og hans blanding af den diskrete gå eminence, der i baggrunden hjælper Liz og hans egne bagvedliggende motiver, der kører som sideplots fungerer fortræffeligt.

Rent kompositorisk betjener Blacklist sig af den klassiske politiseriemodel, hvor én sag skal løses per afsnit, og med kun 45 minutter til rådighed, så ved alle vi, der har dyrket denne genre, at der nogle gange skal skæres et hjørne eller to for at komme i mål. Dette tilgiver jeg gerne her, fordi serien i min optik, kan og vil så meget mere. Man mærker en tydelig ambition om at karaktererne skal udvikle sig, og at vi vil drages mod at få opklaret de hemmeligheder som de tydeligvis har.

Bag om det ydre drama er der en tydelig understrøm af politiske intriger og magtkampe. Den hårdt prøvede taskforce er afhængig af politisk velvilje i pressede situationer, og korrumperede eksempler af racen har ofte tvivlsommer agendaer. Gruppens leder Harold Cooper (Harry Lennix) må ofte indgå kompromiser, der vanskeliggør opklaringsarbejdet, men heldigvis har Raymond Reddington ofte ligeledes et kendskab til disse politikeres gøren og laden, hvilket kommer ikke mindst Elizabeth til nytte.

Jeg har for længst sat mig mentalt ud på kanten af chaiselongen herhjemme og glæder mig som et lille barn til sæson 3!

Både sæson 1 og sæson 2 kan ses på Netflix.