True Detective - Anmeldelse af sæson 1 og 2

12. oktober 2016
True detective

Læs vores anmeldelse af True Detective sæson 1 og 2 lige her.

Ja, tro det eller ej, men efter at have gået bloggen igennem for en anmeldelse af True Detective sæson 1 og 2, kunne jeg til min skræk og rædsel konkludere, at jeg faktisk aldrig har lavet dem, hvilket jo er en katastrofe.

En ven spurgte mig faktisk, hvorfor det egentlig kunne være, at man ikke kunne læse en anmeldelse af netop disse på sitet, da han selv manglede at se anden sæson. Med en vis portion overlegenhed svarede jeg, at han skulle kigge lidt bedre efter under anmeldelser. Dette resulterede dog i, at jeg blev klædt godt og grundigt af til skindet, da jeg ved selvsyn kunne konstatere, at jeg blot har svælget rundt i hyldester af karakterer fra serien, sammenligninger af sæsonerne og lidt om hvor serien foregår. Men det skal man da ikke snydes for at læse, så det kan man gøre her:

En decideret anmeldelse af seriens to sæsoner er det dog aldrig blevet til, så på høflig opfordring og for min egen blog-integritets skyld vil jeg hermed lidt forsinket give jer mine hjerter til de to sæsoner af fænomenet True Detective.

Har du ikke set de to sæsoner, vil jeg naturligvis lige lave en spoiler-alert!

Sæson 1

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke nåede særligt langt ind i selve intro-musikken, som i gåsehuds fremkaldende stil blev serveret af The Handsome Family, før jeg vidste, at dette her ville være noget helt særligt.

Fra første afsnit er spændingsniveauet højt, og vi får allerede en forsmag på, hvilket fænomenalt samspil vi har vente fra Rust Cohle (Matthew McConaughey) og Marty Hart (Woody Harrelson). Da de sidder i bilen, introducerer førstnævnte en svada målrettet menneskehedens følelse af vigtighed og eksistensberettigelse, hvortil Marty Hart som beskriver sig selv som en ”people’s person” giver skeptisk svar på tiltale overfor Rust Cohles ytringer.

true_detective_s1

Historien deler sig i to spor i sæson 1, hvor den første er mordsagen, der centrerer sig om drabet på en ung kvinde ved navn Dora Lange. Hun findes på bestialsk vis myrdet i første afsnit under det som politiet mener er okkulte omstændigheder. Rust Cohle og Marty Hart sættes på sagen, hvilket konfronterer dem med alt lige fra religiøse vækkelses-menigheder, til bikere og suspekte narkohandlere.

Spor 2 af serien går mere på at lære karaktererne Marty Hart og Rust Cohle at kende. Det betyder, at vi kommer til at forstå, at det at være en ”true detective” er et erhverv, der sagtens kan give ar på sjælen og tiltrække mørket.

”Touch evil and evil touches you back” er tagline på sæson 1, og ondskab er der rigeligt af i det dystre, varme og sumpede Louisiana, hvor serien foregår. Du kan bestemt heller ikke tale om True Detective uden at tale om location. Settingen er efter min mening noget af det mest geniale ved den første sæson, og hvis man ikke synes, at handlingen med et formodet ritual-mord er uhyggeligt nok, så kan jeg love for at omgivelserne og personerne i serien gør et meget fint arbejde med at give det hele en endnu dybere skræmmefaktor.

True Detective sæson 1 er måske den bedste serie, jeg nogensinde har set. Bedømt ud fra skuespillet, omgivelserne, måden den er filmet på og handlingen, er det ganske enkelt et mesterværk i verdensklasse.

Jeg giver True Detective sæson 1

6 store hjerter!

Sæson 2

Jeg var naturligvis meget spændt på, hvad der ventede i sæson 2 og talte også dagene til, at det første afsnit kunne streames på HBO Nordic. Jeg havde gjort mit forarbejde som dedikeret fan og surfet samtlige amerikanske serie-sites for at få så meget info om den anden sæson som overhovedet muligt. På den måde ville jeg være godt klædt på i forhold til handling, setting og karakterer, som var de 3 aspekter, jeg havde været så begejstret for i den første sæson.

Intro-musikken er efter min mening rigtig vigtig, og hvad ”The Handsome family” lykkedes med i første sæson, lykkedes Leonard Cohen med alt ære og respekt for hans store navn slet ikke lige så godt med. Nummeret Nevermind er faktisk ret godt i sig selv, men det giver bare ikke den samme stemning, som man fik i sæson 1, og jeg synes faktisk, at netop dette intro-nummer afspejler seriens anden sæson ret godt. Det går simpelthen hen og bliver for mørkt, for langsomt og for navlepillende.

Seriens 3 hovedpersoner består af de to ”true detectives”, som spilles af Colin Farrell (Ray Velcoro), Rachel McAdams (Ani Bezzerides) og levebrøds-gangsteren Frank Semyon, der spilles af Vince Vaughn.

true_detective_s2

Jeg synes, at alle 3 gør et fortræffeligt stykke arbejde ud fra den præmis som instruktøren Nic Pizzolatto stiller dem til rådighed. Dog bliver Colin Farrells karakter Ray Velcoro en anelse for ynkelig og kliché, og man bliver ret træt af at se ham synke dybere ned i et mørkt hul, som serien skrider frem. Efter min mening har man ganske enkelt set det hele før, hvilket jeg ikke synes var tilfældet med sæson 1.

Serien foregår i en lille by, Vinci, som er en forstad til LA, Californien. Ligesom i første sæson bliver der begået et drab som Velcoro og Bezzerides bliver sat til at opklare. Intet er naturligvis som det ser ud til i byen og alle slæber rundt på skeletter i skabet. Vi introduceres faktisk også for en tredje ”true detective” i form af highway patrol officer Paul Woodrugh, og de 3 betjente forenes snart i deres søgen på at opklare mordet på Ben Caspere, en tidligere korrupt City Manager i Vinci.

Selve samspillet mellem Vince Vaughn og Colin Farrell samt Farrell og Rachel McAdams er som sagt noget af det bedre ved serien. Skuespillet er godt, og sæson 2 er da også en ganske seværdig serie. Man kommer bare desværre til at sammenligne den med den første af slagsen, og det kan den slet ikke bære. Historien er efter min mening middelmådig, så jeg er desværre nødt til at være ret hård, når det kommer til min allround bedømmelse af sæson 2:

Den får 3 hjerter!

Begge sæsoner kan ses på HBO Nordic.