En tv-serie i bogform: Anmeldelse af Claus Holms Tempus Investigations

Fringe og Heksene fra Warren Manor i spændende kombination i Claus Holms Tempus Investigations

Tempus Investigations er en serie på bogform, fire episoder fordelt på 263 sider, skrevet af Claus Holm.

Jim Corrigan er manden, der ikke kan dø. Derfor er han på et tidspunkt taget til San Francisco og har etableret et samarbejde med San Franciscos Politi Afdeling. Sammen med hans livsglade og helt igennem menneskelige sekretær Mercedes, løser de detektivopgaver, der falder udenfor vores almindelige fatteevne.

Bogen er opdelt i årets fire sæsoner, og hver sæson svarer til en enkelt episode. Det kræver lidt tilvænning at læse sig igennem tv-epsioder, hvor man normalt får det hele serveret på en skærm foran sig. Det er dog meget interessant, at man gennem Corrigans turbulente og særdeles udfordrende sager hele tiden er med i tankerne hos ham, og de mennesker der arbejder sammen med ham.

Da jeg så science fiction serien ”Fringe” for nogle få år siden, slugte jeg den i løbet af tre uger – alle episoder og sæsoner. Tilsvarende har ”Tempus Investigations” alle de fede overnaturlige scenarier, der gør, at jeg med hjertet oppe i halsen vender den ene side efter den anden. Scenarierne er velbeskrevede og skaber tydelige billeder på det indre lærred. Man er helt med hele vejen.

Episoderne er dog stort set bygget op efter samme story-line, hvor bl.a. sekretæren Mercedes altid kommer i uføre. Da det gentog sig i tredje episode, var jeg nødt til at lægge bogen fra mig og holde en kortere pause. Der er helt sikkert ikke noget unormalt i at gøre det så genkendeligt i alle episoder, og det gør da også, at da du hele tiden kan gå til og fra den – ligesom tv-serien ”Heksene fra Warren Manor”, hvor scenariet i de første par sæsoner stort set var det samme.

Ikke desto mindre er det lykkedes Claus Holm at forfatte en vaskeægte tv-serie på papiret. Er du til overnaturlige fænomener, smukke skabninger og fåmælte privatdetektiver, så er ”Tempus Investigation” helt sikkert noget for dig.

God læselyst.

Claus Holm i dystre omgivelser…