Vi varmer op til Westworld sæson 2

(Foto: Westworld/HBO)

Støv, whiskey og alternativ(e) virkelighed(er). Westworld: The Maze tog de fleste af os med storm og heldigvis står vi snart foran premieren på sæson 2 Westworld: The Door – Ventetiden slutter 23. april, hvor vi skal se hvordan det går blandt andre Maeve (Thandie Newton), Dolores (Evan Rachel Wood) og The Man in Black (Ed Harris) på HBO Nordic.

Holdet bag serien om den kontrollerede – men virkelighedstro – forlystelsespark, der ikke er så kontrolleret endda, har naturligvis allerede teaset på forskellige måder. Se trailer her, og læs om skabernes små drillerier her.

For at forberede dig til den nye sæson har Vi Elsker Serier set tilbage på den banebrydende debutsæson. Det har ført til nogle overvejelser over nogle af seriens grundproblematikker, som vi håber vil fungere som en slags resumé af første sæson og på samme tid appetitvækker til den nye.

(Foto: Westworld/HBO)

Hvor er virkeligheden?

Da vi første gang mødte Westworld-universet – i pilotafsnittet med den ironiske og/eller profetiske titel The Original – var vi ikke i tvivl om, at Westworld var fiktionen og at Ford (Anthony Hopkins), Theresa Cullen (Sidse Babett Knudsen) og Mr. Sizemore (Simon Quarterman) som udgangspunkt befandt sig i den virkelige verden. Da vi forlod serien i afsnit 10, The Bicameral Mind, befinder en gruppe værter sig på den ‘rigtige’ side af grænsen mellem virkelighed og forlystelsespark, mens Ford, parkens bestyrelse og andre interessenter er inde i parken til festlighederne omkring afsløringerne af Fords nyeste og sidste opfindelse. Begge steder udbryder der kaos, og måske er det symptomatisk for faktummet, at alle adskillelser mellem virkelighed og fiktion på dette tidspunkt er brudt endeligt sammen.

Ford nævner det selv i løbet af sæson 1 “Selvet er en fiktion – både for mennesker og værter”. Og hvis selvet er grundlaget for vores perception af (og plads i) verden, ja så er fiktionen ikke et sted, vi kan flygte til, men et grundvilkår, som mange af søger at flygte fra. Den franske filosof og sociolog Jean Baudrillard har sagt det så smukt: “Disneyland præsenteres for os som fantasiverden, for at overbevise os om, at resten af tilværelsen er ægte.” (min oversættelse)

(Foto: Westworld/HBO)

Det dybe spil

Hvis forholdet mellem virkelighed og fiktion er temaet i serien Westworld, så er de ældgamle filosofiske spørgsmål ‘hvad er meningen med livet? og ‘hvem er jeg?’ målet med parken Westworld. The Man in Black udtrykker det således, at der, ved siden af det normale spil i parken, er det dybe spil (Arnolds spil), som bliver udtryk for jagten på en dybere mening. Denne mening findes, ifølge ham, i labyrintens centrum, og hvis man vil spille det dybe spil, må man finde dette centrum. Selv hvis dette betyder døden. The Man in Black får dog gentagne gange at vide, at labyrinten ikke er bestemt for ham, og det viser sig, at den er lavet til værterne, som vejen til selvbevidsthed. Måske (og det er et stort måske) er det dybe spil i virkeligheden ‘bare’ selve jagten og ikke noget, man kan opnå eller nå frem til. Måske er livet selv – det være sig både i parken og udenfor – netop det dybe spil, der indeholder al mening. Uanset om denne teori holder, forventer vi, at det dybe spil når nye dybder i sæson 2.

(Foto: Westworld/HBO)

Journey into night

Inden Ford dør (dør han virkelig?), når han at afsløre sit efter sigende sidste narrativ for parken. Dette narrativ kalder han Journey into night og hvad vi kan forvente af denne historie i historien er naturligvis svært at gisne om, selvom vi – både på baggrund af navnet, men også på grund af rædslerne i sæson 1 – må forvente blodsudgydelser, sadistiske personager og apokalyptiske tendenser.

Min (måske knap så originale) teori er, at en kode til forståelsen af Journey into night er at finde i Fords udmelding om, at al opvågnen (i betydningen klarsyn, personlig udvikling og indsigter) sker gennem lidelse. Kun lidelse kan få os til at bryde vaner, rykke os menneskeligt og ændre vores eksistens. Så jeg gætter på, at Journey into night betyder en lang rejse ind i sjælens mørkeste kroge med efterfølgende belysning af menneskets sande natur.

(Foto: Westworld/HBO)

Sæson 2

Westworld er en af de serier, der har gjort mig allermest svimmel, og den indledende sæson stiller en række spørgsmål til 2. sæson, som vi forhåbentlig bliver klogere på når første afsnit, som hedder Journey into night efter parkens nye narrativ, ruller over skærmen. Hvad vi dog ved er, at sæson 1 lærte os, at bevidsthed er selvets spejling og at parken Westworld er verdens spejling – tilbage er nu bare at vente på, hvad disse spejlinger vil afsløre i sæson 2.

Westworld er som verden udenfor – et spil, der skal udkæmpes, erobres og vindes. Men… hvor skal der kæmpes? Hvad skal erobres? og… Hvem vinder?

Læs også: Anmeldelse af Westworld sæson 1

Læs også: Uhyggelig ny vært ser dagens lys i Westworld sæson 2

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like